Jump to content

Første pangen kjøpt!


Skylab

Recommended Posts

Da var papirene fra politiet i postkassa og turen gikk til Intersport Bogstadveien for innkjøp av mitt livs første pang. Ble en CZ 75 Sp-01 Shadow. Hørt mye positivt, testet noen magasin på klubben så blir sikkert fornøyd. Kjempeservice og ekstremt hyggelige folk der. Service på topp og greie priser så kommer garantert tilbake for neste 9:er eller muligens en .22

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :-) Bilder kommer i kveld! Foreløpig helt standard ut av boksen men blir vel nye sikter og tunet avtrekk kan jeg tenke meg etter hvert.

 

Virkelig topp kundeservice på Intersport gutta. Ventet i dager og uker på svar fra diverse andre våpenhandlere utenfor Oslo men blir litt dumt når jeg ber rett ut om en pris og sitter med pengene klare for handel og ikke får svar på en uke. Tok derfor turen til Bogstadveien og gikk ut med en fin pang og en skikkelig godfølelse.

 

Finnes sikkert mengder med stoff her på Kammeret om hva man kan/bør gjøre med en CZ (foruten å skyte med den) men er det noen som har tips/råd om sikter, grepp, avtrekk mm og vil skrive noen rader så tar jeg gjerne mot alle forslag.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på individene, men her er noe punkter du bør ta en titt på:

 

Utstøter nevnt.

 

Mag utløser kommer inn i magasinkanalen når den er trykket helt inn = tar du raskt mag skift så holder du magasinet igjen.

 

Den flaten på sleiden som sklir oppå patronene i magasinet kan ha litt røff finish = drar frem patron nr 2 i magasinet = tomhylse koliderer med denne patronen = forkiling og problem med å få ut magasinet.

 

Gå over avtrekket, noen ubesudlede eksemplarer kan nekte ta avtrekk, eller varianter rundt dette.

 

Utdrager, slapp fjær evt skarpe kanter.

Link to comment
Share on other sites

Mener det er tull å sende inn en ny pistol av denne typen for sjekk.

Skyt litt med pistolen, se om ting fungerer. Har du ingen problemer så smil og skyt videre! :)

 

Jeg hadde utkasterproblemer med min til å begynne med, dette løste jeg på følgende måte (siterer meg selv fra et annet emne)

 

Det veit jeg desverre ikke noe om, men jeg har løst problemet med hylseutkastet på CZ'en.

 

Etter tips fra en på jobben filte jeg litt på utstøteren.

 

normal_utst%C3%B8terCZ.JPG

Figur 1 viser hvordan utstøteren ser ut orginalt sett fra siden, figur 2 viser hva jeg filte vekk og figur 3 viser hvordan den ser ut fra siden når jeg var ferdig, i tillegg filte jeg den med litt vinkel mot utkasteråpningen. Vinkelen nedover sies å være bra hvis den går med lik vinkel som magasinet.

 

Nå kaster den hylsene i en så pen bue at det er helt rørende å se på. Så hvis du sliter med utkastet kan dette være verdt et forsøk. Dere gjør det selvfølgelig på eget ansvar men det fungerte meget bra for meg.

 

Totalt med maskering og filing tok det ca 10 minutter.

 

Bare husk å masker opp så du ikke får metallspon inn i avtrekket.

 

Andre ting du kan gjøre hvis du ikke har 11 tommeltotter er å polere opp materampen og flaten under på sleiden som patronene i magasinet glir mot, dette kan forhindre mateproblemer/dobbelmating.

 

Jeg har også hatt problemer med at pistolen plutselig stoppet, fikk ikke tatt avtrekk! Krise tenkte jeg, men viste seg å være noe så enkelt som settskruen på avtrekkeren hadde skrudd seg ut slik at du ikke fikk tatt avtrekk. Justerte settskruen,en dråpe Loctite og vi har vært venner i mange tusen skudd etter det :)

 

Men som sagt, skyt og vær fornøyd med et godt valg av pistol. Store sjanser for at alt fungerer som det skal!

Link to comment
Share on other sites

Som en motvekt til andre har ikke jeg hatt noen problemer med min SP-01 Shadow som jeg kjøpte for litt over et halvt år siden.

 

Ingen problemer med utstøter eller noe annet. Hylsene kastes greit til siden. Videre synes jeg også avtrekket er veldig godt rett fra esken, og har ikke sett noe behov for å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Mener det er tull å sende inn en ny pistol av denne typen for sjekk.

Skyt litt med pistolen, se om ting fungerer. Har du ingen problemer så smil og skyt videre! :)

 

HELT DØNN ENIG!

 

Hva slags gledesdreper er det å komme med alt slags shit som kan feile? Vent nå til det evt blir et problem.

 

Bedre å si: GRATTIS! :D Og kos deg med pistolen. Særlig siden det er første. Jeg husker ennå følelsen av å sitte med min første pistol i neven, en PP i .32acp ... wow!

Link to comment
Share on other sites

Da er den prøvekjørt og herre min hatt hva gøy! CZ:en gikk meget fint og ikke noen problemer så langt. Har faktisk aldri skutt bedre serier. Gøy det med en ny pistol jeg bare har skutt et magasin med tidligere. Ble en 46 serie, en 44 og flere over 40. Mulig dette er crap for mer erfarne skytter men for meg var det en hyggelig aften :-)

 

Fint avtrekk og trives med originalsiktene selv om jeg nok bytter til justerbare etter hvert. Noen tips om gode sikter noen?

Kommer mer bilder men her er en første i hvert fall

 

pistolen.jpg

Link to comment
Share on other sites

pangen? Er dere fem år?

 

mvh

Oddvar

 

Syntes du tar hardt i nå, tror nok han fremdeles har "up & go" på. :mrgreen:

 

 

Men, Grattis med nytt smelljern, pistol, gunner, eller va fa... det heter på alle dialekter :mrgreen:

 

Kan ikke skjønne du skal sende våpnet til noen andre enn den nærmeste våpenmekkeren om du ikke er helt fornøyd med pistolens avtrekk eller noe annet.

Disse pistolene kan alle børsemakere, det er basiskunskap for dem alle :D

 

Lykke til med et godt valg av våpen :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...