Jump to content

Nok en hund skutt i nødverge....


Mas-36

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fjernet tekst, mod hansen deluxe

Nei la meg sitere litt løselig fra egen kommunes nye forskrift om båndtvang (Ny forskrift grunnet ny hundelov).

Utover generell båndtvang (1.4-20.8.) er det innført særskilt båndtvang fra 21.8-20.9.

I tillegg er det innført båndtvang hele året på følgende steder:

I og rundt bustadområder. (I prinsippet all tettbebyggelse, og alle byggefelt)

På Gravsteder og park anlegg.

På og ved steder der handel foregår.

På Sportsanlegg.

Alle inngjerdede steder der sau, geit, storfe og hest beiter. (Flere km2)

Alle områder i utmark der nevnte dyr er på beite. (Nesten Resten av kommunen frem mot oktober).

 

Kort sagt, det er ikke mye anledning å ha hund løs lovlig lenger i min kommune. Og skal jeg være ærlig er det hundeeierne selv som er ansvarlig for at det skjerpes inn (Lokalt Politi har vært sterk pådriver for denne skjerpelsen).

 

Så der ser dere hva som venter, stadig skjerpede regler og mindre anledning til frihet under ansvar. Grunnet misbruk av den frihet dere hadde. Det verste er at dette nok rammer de beste av hundeeierne hardest, de som gir f gir nok f uansett.

 

Apropo gi f. Ser stadig at hundeeiere sniker seg opp i en dal her for å slippe hunden. Uten den ringeste tanke for at det er midt i yngleområdet for hjort og rådyr. Klassisk?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet tekst, mod hansen deluxe

At noen ser seg lei på sauer som går løse, kanskje på egen mark og uten beiterett, kan jeg forstå. Men så får en ta det problemet der det er.

Å slippe hunder løse i båndtvangen, nekte å ha dem i bånd, og til og med angripe personer som påpeker dette, er ett helt annet problem. Og etter mitt skjønn langt mer problematisk enn det første, dersom man skal sette de opp mot hverandre. Sauer og kuer har det ikke med å angripe andre dyr og lemleste de, slik hunder har en tendens til å gjøre.

 

Og så må man huske at båndtvangen ikke bare er for å beskytte husdyr, men like mye viltet. Er også urogallus mon tro ergelig fordi elg, rådyr (kanskje hjort), hare og fugl beiter på hans område?

Løse hunder ødelegger vel så mye for viltet som for husdyrene, uten at dette kommer fram, da viltet har liten mulighet til å selv kontakte medier for å fortelle om overgrepene.

 

Dette er så enkelt som så; hunder skal være i bånd eller innesperret i båndtvangen! Bortsett fra tjenestehunder i arbeid finnes ikke unntak. Vanskeligere er det ikke.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...