Jump to content

Picatinny på alle riflene mine?


bosnes

Recommended Posts

Har nokre rifler og nokre kikkertsikte. Alle er montert med forskjellige montasjer, dvs. mykje arbeid å flytte eit sikte til ei anna børse. Har ikkje erfaringar med picatinny, men har eg forstått det rett at dersom ein har picatinny skinne på alle riflene og passande ringar på alle sikta, så kan ein flytte eit sikte til ei anna rifle "på eit øyeblikk"? (Men ny innskyting kjem ein sjølvsagt ikkje utanom).

 

Eg har, Sauer 200 STR, Sako og Tikka.

Nokon som kan anbefale passande skinner og ringar til desse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ved kjøp av skinner så pass på at du får noe som er lagd i skikkelig materiale, stål eller høykvalitets aluminium.

 

Når det gjelder ringer er det viktig å kjøpe noe som i minst mulig grad forandrer treffpunkt ved montering/demontering, som holder over tid og som ikke gnager på skinnene.

Merker som gjelder her er LaRue og til dels ARMS.

Jeg sier til dels ARMS fordi det er rapportert en del brukne hendler på disse, har også selv opplevd at en toppring sprakk under montasje uten at det ble brukt overdrevet moment, dette er dog garantisak.

 

Om kikkert-utførelse, høyde og vektbegrensning tillater det bør du se på montasjer/ringer med hel skinne som er mye stivere og mindre utsatt for vridning enn separate ringer.

Når det gjelder forhandlere vet jeg at ARMS lar seg skaffe hos velassorterte butikker.

LaRue er veldig sære på eksport da de er rettet mot US politi/forsvar og som mange andre leverandører fra den siden av dammen er de ikke interessert i at deres produkter skal havne feil hender.

Dette er en forsåvidt forståelig om enn noe tungvint holdning, men et kjapt nettsøk vil gi deg minst en velkjent norsk forhandler på disse.

 

Dette skulle,forutsatt rett montering og bruk, gi deg løsninger som fint holder deg innenfor treffsonen på aktuelle dyr på aktuelle jakt-avstander i Norge uten inngående innskyting, kanskje med unntak av et par kontrollskudd.

Dette forutsetter også at du merker eller noterer hvor på railen ("skikkelige" rails har ofte nummer på hakkene) kikkerten er montert på de forskjellige våpen slik at du beholder konsis konfigurasjon.

Anbefaler at du tester dette grundig til du er trygg på at treffpunktet holder samt opparbeider deg solide data på klikk-innstilling mellom de forskjellige våpen med de aktuelle ladninger.

Grunnet ovenstående stilles det større krav til klikkjusteringene på kikkerten, en vanlig jaktkikkert med tildekkede justeringsskruer er av naturlige årsaker ikke optimalt og kikkerter i lavt til middels prissjikt har ikke nøyaktige nok klikk til at dette vil fungere tilfredsstillende, da må man skyte inn for hver gang.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Man kan sikkert bruke ALLE pengene sine på kule og solide ringer, men for meg så har aldri Leupold sine QRW ringer sviktet. :wink:

 

Nå er det vel skinna som ringene skal festes i som det spørres om...

QRW er vel stål og en solid sak det, men det hjelper lite hvis det skjer noe med skinna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...