Jump to content

Rikosjett-faren ved stålhagle, oppskrytt?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har jakta litt med stål-hagl denne høsten. Er vel første gangen jeg har giddi å testa dette noe særlig. Bel selvfølgelig meget skuffa, har skutt rett på kråker på 20 meters hold og de flyr like beint videre. Er 99% sikker på at det var "treff". Så stålhagl skal jeg aldri ta med på jakt mer.

 

Men altså; har hørt litt om dette med rikosjettfare ved bruk av stålhagl. Testa dette litt i dag og skjøt rett mot stein på 30 meter. Ble litt sånne plooong-lyder, men ingenting som rikosjerte tilbake. Dog holdt jeg et skudd tilbake etter en hare da den løp langs en stor stein/berg som var rettet beint mot meg. Turte rett og slett ikke trekke av.

 

Men er det noen her inne som har fått erfare denne rikosjett-faren på kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Du bommer nok dessverre på de kråkene. På 20m detter ei kråke samme hva du bruker. På søppeldynga bruker vi 24g trapammo på all kråkefugl (ravn, måker, kråker osv), og med fullchoke så detter de til ca 35m. Så ta en tur på banen ;) Ellers er det mer farlig med stålhagl og rikosjetter om du jakter med hund eller med andre.

Link to comment
Share on other sites

Støtter svaret du har fått. Skyter bare med stålhagl på småvilt, ingenting som overlever på 20 meter med mindre du har klart å finne en helt elendig patron.

Til vilt i rypestørrelse mener jeg at en stålhaglpatron er vel så god som bly.

 

Når det gjelder rikosjett så skyter jeg selv om det er både fjell og stein som bakgrunn, og etter noen hundre skudd har jeg ikke opplevd ubehageligheter med det, men i forhold til hund og event. andre jegere er det lurt å legge inn en ekstra sikkerhetsmargin.

Tror personlig rikosjettfaren er betydelig overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt stålhaggel ved sjøfugljakt, da var teorien (min) at alle skudd går jo bort fra berget, der jeg sitter... Men så kom det en fuggel inn litt lavt, så bergknatten bak kom inn i siktelinja (det ble bomskudd, for langt bak...) MEN; det spruta en drøss av haggel rundt beina på meg, og det virket på meg som at de hadde en god del "rass" igjen... Du får jo velge selv, men greie nok beskyttelsesbriller, koster en femtilapp på Clas Ohlson eller Biltema... Så for meg; jeg bruker fremdeles stål, eller bismuth, eller osv . men når jeg lader med stålhaggel, så går brillene på. Greie solbriller med (plast)glass gjør nok også jobben. For meg, så er et fungerende syn/ dybdesyn verd såpass, men det er vel meg da. Jeg er muligens litt pingle...

Link to comment
Share on other sites

Skøyt etter en orrhane forrige uke. Fulgte på med hagla, og i det jeg trakk av var det en stein mellom hagla og fuglen.

Kompis sa han hørte et haggel suse forbi øret. Ubehagelig.

 

 

Aporpos rikosjett.. Noen som vet årsakene til alle skuddskadene forrige uke? Jeg mistenker rikosjetter, og dette må være et argument vi drar frem i blydebatten.

Link to comment
Share on other sites

Ja sånnt er uggent.

 

Må forresten legge til noe ang. denne ammunisjonen som jeg ikke er overdrevet begeistret for. Skjøt en gråmåse med denne på ca. 15 meters hold. Den gikk rett i vannet men var kun skadeskutt. Fulgte opp med 2 skudd til, måsen lå helt i ro, så jeg fikk sika skikkelig. Den tok null og niks skade av dette virka det som, og jeg så at jeg traff på alle småplaskene rundt hele måsen.

 

Måtte til slutt ta rifla fatt for å få gjort slutt på den.

 

Så jeg er rimelig sikker på at dette er en møkka-ammunisjon. I dag skal jeg bruke Eley nr. 5 bismuth. Denne har jeg brukt masse før, og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Du som fikk noen stålhagl i retur, hvor langt unna var det berget du traff?

 

Jeg tipper rundt 15-20 meter... Og det var ikke få som kom i retur.

En kamerat prøvde senere ut "teorien" ved å stå på ei brygge og skyte over vann, mot et berg på andre siden, (nokså vinkelrett berg),hadde vel på briller, men "helledussen, det er jo garantert over 30 meter jo... tur/retur er jo sikkert 60 meter!" Det virket da som at omtrent alle haglene gikk i vannet rett ved brygga, rett foran beina til han, jeg stod godt ut til siden, hadde derfor god utsikt, men litt uoppmerksom var jeg nok, derfor: Jeg trodde først at første skuddet hadde gått i vannet 2-3 meter ifra brygga...!(forvirringen gikk på at jeg kjenner fyren som en heller forsiktig kar, som neppe slenger rundt seg med haggel slik) Det var først på andre skuddet at jeg skjønte at det var rikosjettene. Det forsøket gjentas ikke. Sikkert noe forskjell på om det er gneis, granitt eller sandstein en treffer, men en kan jo ikke surre rundt og vurdere det i tillegg...

 

Nevnte jeg briller?

 

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Sea ... rnebriller

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeid ... ebriller1/

 

En annen ulempe med stålhaggel; skogsdrift og saging, panelsaging kan gå rett til helv... , og såpass respekt for hva andre driver med i skogen bør vi ha, så stålhaggel er til bruk ved en viss grad av omtanke til hvor og hvordan det jaktes. Ellers så er det vel Bismut, Vismuth eller hva de nå heter som gå ut med meg. (men som sagt, jeg bruker stål også...).

 

Nevnte jeg briller?

 

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Sea ... rnebriller

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeid ... ebriller1/

Link to comment
Share on other sites

[...]Den gikk rett i vannet men var kun skadeskutt. Fulgte opp med 2 skudd til, måsen lå helt i ro, så jeg fikk sika skikkelig. Den tok null og niks skade av dette virka det som, og jeg så at jeg traff på alle småplaskene rundt hele måsen[...]

 

Det er veldig få vitale organer som er over vannflaten på en slik måke. Kanskje er det bare hode, deler ryggraden og biitte litt av lungene av vitale organer som ikke er beskyttet av vannet. Altså ett totalt øyeblikkelig dødelig treffområde med areal på omtrent det samme som en kal 12/76 patron sett fra siden. Har du ikke da ett meget tett og jevnt skuddbilde går det da fort noen patroner før fuglen tar kveldsnytt, uansett haglmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Er vanlig det ja.

Men angående stål, så skal jeg ikke nekte for at det blir flere skadeskutte fugl på bakken enn om du hadde brukt wingmaster. Til jakt på skadefugl hvor det fort går 100-150 skudd på 1 dag så har hvertfall ikke jeg råd til å bruke 20-30kr skuddet. Vi følger heller opp hver enkelt fugl nøyere og får avlivet de så fort som mulig. Har mye å gjøre med vinkel i forhold til fuglen du skyter på og. En kanadagås på bakskudd på 20m trenger ganske heftige greier for å felles da det mulige treffarealet er mye mindre enn om du skyter den nedenifra+ at haglene må penetrere lenger for å nå vitale organer. På en kråke som eksponerer seg 100% rett over deg, får du inn mange flere hagl i dødelig område, og de behøver ikke penetrere så langt for å nå hjerte/lunger. Så om du jakter med leirdueammo (feks Saga eurotrap som er en knallpatron), så tenk litt på skuddvinkelen før du klemmer av. Med riktig bruk av lokkefugl el. kan du ofte styre fuglene perfekt inn.

Link to comment
Share on other sites

Handla på jakt og friluft en dag. Kjøpte Rottweil stål i nr5 til å bruke til det første skuddet, og så hvis nødvendig Rottweil Ultimate Tungsten som oppfølgning :D

Fikk beskjed om at stål var perfekt ut til 30meter, etter det måtte det Ultimate,Wingmaster til :D Noe jeg er enig i..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken stålammo og størrelse på haglene brukte du Fredrik?

Kan jo være greit for oss andre å vite.

 

Saga steel 34g str. 2..

 

Skal prøve å få testa skuddbilde på en papp-plate eller no.

 

Må sies at kan godt hende dette er knall-ammo i andre hagler, men i min er det skikkelig ræv virker det som. Brukte Mirage str. 4 i dag, og den gjorde susen.

Link to comment
Share on other sites

Bruk str 6-7 på fugl du skyter nedenfra, tro meg det er det som funker. str 2 gir ikke nok antall hagl utover 20m på den lille blinken.

 

Har hatt mye mer skadeskyting med str 4 enn 7 :shock:

De sagapatronene du nevner har også litt dårlig hastighet. Under 350ms tror jeg. Skal du ha en veldig god patron, kjøper du Rio Blue steel str.6 32g 12/76. Den går ut med rundt 470m/s :wink:

 

Ellers er saga eurotrap til hyggelige 1,33kr med hastighet på 438 m/s en knallgod patron som jeg bruker mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...