Jump to content

for/mot og slippe valp sammen med voksen hund


korporal

Recommended Posts

Nå har jo ikke du hørt mitt grunnlag for og slippe de sammen! :? Jeg vil påstå at jeg ar alt annet enn utolmodig. Den voksne jeg har, brukte jeg nesten to sessonger på og få til!

 

Grunnen er at jeg får desverre ikke jaktet så mye som jeg hadde tenkt til og jeg syntes ikke det er bra at "gammern" må sitte hjemme mere enn nødvendig i den korte tiden jakta varer!

 

Er det godkjent grunn da? :) (Grunn for og spørre etter meininger og erfaringer)

Link to comment
Share on other sites

Å slippe to hunder sammen mener jeg er dumt. Den ene vil da stort sett følge den andre,mest erfarne, de vil trekke hverandre opp å jage over alle hauger, noen ganger i maaaange timer og dager. Du vil få en hund som slår seg på andres loser når du først slipper alene. Rimelig irriterende for den som eier hunden som får selskap, kanskeje disse jager over i neste prestegjeld.....

Sikkert masse annet negativt også, jeg kommer ihvertfall ikke på en eneste positiv ting med å slippe to hunder sammen i los.

Dette er nå min mening :) Har jaktet med hund i nærmere 20 år, både hare og rådyr, og sett / vært med på alle kombinasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er at jeg får desverre ikke jaktet så mye som jeg hadde tenkt til og jeg syntes ikke det er bra at "gammern" må sitte hjemme mere enn nødvendig i den korte tiden jakta varer!

 

Så lenge du er litt kritisk til hva du driver med, som jeg har inntrykk av at du er, ser jeg ingen problemer med dette. Utfordringen er å vite når hunden er moden nok til å henge på gammelhunden, og når hunden er såpass moden at den bør få tid alene i skogen. Den drevertispa jeg har nå er jagd inn på denne måten, og ut over at hun har litt dårligere søk enn gammelhannen hun tok over for, ser hun ikke ut til å ha tatt særlig skade av det.

 

Er forøvrig helt enig i at det er bedre for en unghund å få være med på noen samjag, enn bare å stå hjemme og være andrevalg i en hektisk hverdag. Så plutselig kommer den dagen da gamlebikkja ryker på et eller annet, og da blir det turboinnjaging og full rulle.

 

Men som sagt, unghunden bør ha grunnlaget først (søk, retur, sporing, bør også ha jagd litt sjølstendig) og når det blir slik at unghunden tar over losen for gammelhunden, bør gammelhunden få stå hjemme annenhver tur. På rådyr hender det at dette fungerer utrolig så greit, når hundene tar ut mer enn ett dyr og jager på hvert sitt...

Link to comment
Share on other sites

Har sett andre som har prøvd dette, det har kun resultert i fulstendig ubrukbare hunder. En bekjent har tispe som nå ikke gjør stort annet enn å løpe etter andre loser i skogen. Når hun ikke gjør det jager ho på bakspor å driver med alt annet en de ho skal. Og ho ble kun sluppet et par ganger sammen med en erfaren hund.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo ikke du hørt mitt grunnlag for og slippe de sammen! :? Jeg vil påstå at jeg ar alt annet enn utolmodig. Den voksne jeg har, brukte jeg nesten to sessonger på og få til!

 

Grunnen er at jeg får desverre ikke jaktet så mye som jeg hadde tenkt til og jeg syntes ikke det er bra at "gammern" må sitte hjemme mere enn nødvendig i den korte tiden jakta varer!

 

Er det godkjent grunn da? :) (Grunn for og spørre etter meininger og erfaringer)

 

Utolmodig kan de ikke kalle deg men husk og ta det med ro med valpen den er ikke moden i hue og kropp enda tll og bli med på langturer

Som eieren av faren til bailey sa så gjorde han vist alt gæli under innjagingen (den var noen mnd gamlere en valpen din) da han slapp unghunden med gamle bikja og du hvet jo ossen det gikk njch +sjch + årets drevhund 2005 men vent med og slippe valpen med en annen hund til neste sesong da er du tryggere :) valpen har ikke noe vondt av og ta det rolig det første året :D lykke til

Link to comment
Share on other sites

Støtter alle de som fraråder dette. Valpen er på ingen måte fysisk eller psykisk skikket til dette. Vil du bruke "gammelhunden" (som jo ikke er gamle bikkja) så bruk den i høst på jakta. Ikke bruk valpen på jakt nå. Som flere sier; valpen kan tåle å vente til neste år hvis du må prioritere én hund.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd og tips. Det er nytt for meg og eie to jakthunder samtidig og det hadde vært gunstig og kunne slippe sammen, men jeg ser nå utav deres meninger og erfaringer at mine misstanker om "bakdeler" ved sammslipp stemmer.

 

Da blir det nok til at jeg holder dem hver for seg i år.

 

Grunnet til at jeg vurderte det er at jeg er vokst opp med finsk støvere, og der har fattern alltid jagd inn valpen (5-6 mnd) med den voksne erfarende hunden, og det har alltid gått bra. Men etter som jeg har blitt eldre og mere erfaren selv har jeg blitt mere kritisk til dette. Derfor tenkte jeg det var lurt og undersøke nærmere først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes noe fasit når det gjelder innjaging av jakthunder.

Og jeg tror i grove trekk det er jaktlysta som avgjør hvordan bikkja blir til slutt.

Ja det finnes helt sikkert masse udugelige jakthunde som har blitt sluppet som sammjag, men en del av de hadde nok vært ubrukelige uansett.

 

For min del har det vært positivt og bruke 2 basseter sammen.

Jeg har 2 stk, hvor den ene ikke har vært så hard på jagingen. Det har kommet seg etter hun har fått jage litt med søstra si. Og hun jager bedre alene enn hun har gjort noen gang. I tillegg har jeg en laika og pappa har en gråhund. De har også blitt sluppet sammen ved en del anledninger. Som regel reiser de hver sin vei og søker helt uavhenging av hverandre.

 

De eldre hundene i en flokk "bidrar" som regel til oppdragelsen av den yngre. Og det du må være klar over er at har gammel hunden unoter under jaging vil det smitte over på valpen.

 

Hvis jeg bare skal jakte 1 dag og ha pause. Bruker jeg begge to. Skal jeg jakte i 2 dager eller mer, bruker jeg de hver for seg.

 

Men det er et annet aspekt her også. Ulven.

Jeg tror en ulv kvier seg mer for å gå på 2 bikkjer enn 1. Så derfor jager jeg ofte med 2 basetter eller 2 spisshunder i de tilfellene det er sjans for at det er Ulv i teigen

 

Plus at en basset los med 2 hunder er skikkelig musikk. Det jomer i liene. Postene hører godt at de kommer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...