Jump to content

Hvilken 338 patron?


Grenaderen

Recommended Posts

Har etter en lang formiddag med tenking funnet ut at jeg "trenger" ei ny rifle. Har i løpet av årene jeg tilbrakte i forsvaret fått sansen for langholdskyting, men ønsker meg samtidig ei børse som kan brukes jakt(hjort og elg).

Har ei kort lita 7.62 rifle som er fin til å gå med hund, men funker dårlig over 150-200meter.

 

Har lest ganske mange tråder her på forumet og lurte på om noen kan forklare meg hovedforskjellene på de forskjellige 338 patronene? Har sett 338LM, RUM, WinMag osv...

Er det store forskjeller i pris på presisjon, pris, tilgang?

Link to comment
Share on other sites

Den Xtremerifla så ikke dum ut, men $6200 blir litt i meste laget for meg. Veldig bra link til Wikipedia med mye bra info. Ser ut som .338 LM er den som hiver kula raskest ut av løpet.

Ser Remington har en ganske rimelig rifle i .338LM, en 700 Police. Virker som et ganske fornuftig kjøp for meg :)

Link to comment
Share on other sites

Takk folkens for gode svar :)

Kan bli kostbart å bytte både kolbe og pipe på 700en for å få den til å gå bra. Kanskje det kan være en bedre løsning å bygge rifla fra bunn av. Har sett at Hansen har en kasse for .338LM, men den kosta 15000. Ikke i tvil om at den er verd det, men blir litt mer enn jeg hadde tenkt å legge i det.

Får søke litt mer rundt på nettet :)

Link to comment
Share on other sites

Har etter en lang formiddag med tenking funnet ut at jeg "trenger" ei ny rifle. Har i løpet av årene jeg tilbrakte i forsvaret fått sansen for langholdskyting, men ønsker meg samtidig ei børse som kan brukes jakt(hjort og elg).

 

Har lest ganske mange tråder her på forumet og lurte på om noen kan forklare meg hovedforskjellene på de forskjellige 338 patronene? Har sett 338LM, RUM, WinMag osv...

Er det store forskjeller i pris på presisjon, pris, tilgang?

 

Ta det trinn for trinn. Det gjorde jeg. Begynte med en Swarovski AV 6-18x50 som ble brukt på småviltrifla i et år før jeg kjøpte brukt Sako i 338 W.M. Hylsa er noe liten til 300grs kuler. Så jeg kjøpte et løpsemne året etter det igjen og fikk denne montert og kamret i 338 RUM. Denne patronen regnes som som den største som passer i en standard magnumlåskasse àla 375 H&H. Men det finnes unntak fra dette.

Jeg brukte våpnet med den orginale trestokken en stund før jeg bestilte en McMillan A2 tactikal glassfiberstokk.

Et par år etter kjøpte jeg en Zeiss Diavari 6-24x56 m/lys og mil dot retikkel.

Denne kikkerten brukes på 338 RUM på sommern og småviltrifla på vintern. Det neste jeg må ha når jeg strekker holdene lengere er en skinnemontasje med 20 moa tilt.

Link to comment
Share on other sites

.338 LM er ikke noe rimelig kaliber.

Først er ammunisjonskostnadene astronomiske , og så må du påregne å bytte løp etter 1500-2000 skudd grunnet erosjon i kammerhals.

En heftig brems er et "must" og tyngden på ei .338 som er behagelig å skyte med tilsier som regel at 2-fot eller annen posisjonert stilling benyttes, det er ikke noe å dra på smygjakt med akkurat...

 

.338 er et artig kaliber men krever at du har ei rifle eller to i rimeligere kaliber for dagligdags treningsskyting, rimeligste fabrikkammo jeg har sett 55krx35=1925kr bare for treningsskudd og skyteprøve.

Overhodet ingen vits i å brenne ut løpet på .338en på avstander under 600+ meter for annet enn "koseskyting" når man bare MÅ, og innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...