Jump to content

Er det OK å gi bort/ta selv premie for 1. plass?


Kenny

Recommended Posts

Hvis man skyter et stevne, og har en god følelse av å ligge godt ann, og finner en som jobber på stevnet og prøver å få vite om det er håp, og denne personen sier at det ikke er klart før om lenge, evt. neste dag. Da velger man gjerne å reise hjem og tenker at om man skulle få en premie så er det alltids mulig å få denne tilsendt eller man kan hente den selv.

 

Men når det viser seg at man kommer på 1. plass og man kontakter arrangøren som forteller at premiene er delt ut til de som gadd å vente hva sier man da??

 

Atpåtil at arrangørene har tatt det selv.

 

Er dette vanlig praksis, og noe som alle mener er helt OK??

 

Jeg har drevet med idrett i 15 år og hvis de som vinner en premie ikke er tilstede når resultatene er klare så sendes da de til de som har gjort seg fortjent til de.

 

 

Er det bare jeg som er litt vrang her nå??

Link to comment
Share on other sites

Hvaslags stevne var dette? Langhold? Mange/få deltagere?

 

Jeg sitter i styret i Hadelandscupen i jaktfelt, og jeg må innrømme at det av og til er fristende å si at premier som ikke hentes faller tilbake til arrangør. Grunnen til det er nettopp at det fort er snakk om mange kasser......Cupen har ikke penger til å sende dette med posten.

 

Om det derimot er et lite stevne så er det kanskje mulig å få arkivert det ja.

Link to comment
Share on other sites

Premier blir som regel sendt med noen i fra samme klubb eller noen som kjenner personen under premieutdelingen, eller så blir den bare stående i klubbhuset med eiers navnelapp på i håp om at han kommer og henter den en gang.

Jeg tror ingen klubber ettersender premier, portoen koster jo ofte mere en premiens verdi og dette blir en for stor utgift for klubbene.

Link to comment
Share on other sites

Er det satt opp en konkret premie til 1.plass. feks en kikkert. så skal den tilfalle deg. selv om de må sende den med kurer om så var.

om det er laget et premiebord der din klasse har feks 3 premier og der vinner velger før 2.plass og han på 3. må ta til takke med den premien som ligger igjen, da kan du være uheldig å ikke få det du helst ville hatt. men da pleier iallefall folk her i området å prøve å velge for deg. men premie skal du ha, uansett om det er noe som må sendes/hentes.

Fikk til årets Beiarstevne overgitt en premie jeg vann på Rana-Salten i fjor. det var bilpolish, noe som ikker var særlig stor verdi men jeg ble veldi glad da jeg fikk den, for i fjor dro jeg hjem før alt var ferdig. og i år hadde jeg ikke mulighet til å dra, men pga gode arrangører blir det til neste år :lol:

 

De fleste skyttere her i området kjenner såpass godt til hverandre at man iallefall vet at han kan ta med premien siden han skal noenlunde samme vei, eller kjenner en i det skytterlaget der vinneren holder til . om arrangører bare vil så er alt mulig. mener nå jeg

Link to comment
Share on other sites

Premien skal tilfalle vinneren, uansett.

Min første erfaring med feltskyting var kjempemessig, for under påmelding/betaling ble det lagt merke til hvilken klubb jeg skulle skyte for og fikk da med en liten eske som skulle til klubben, det var premier som ikke var hentet. Jeg trodde det var vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt uenig. Hvis arrangør har en masse premier igjen, så koster det mye å få sendt disse.

Skal arrangør da ta vare på disse til neste gang for å sende med en eller annen i klubben?

 

Nope, er ikke deltaker tilstedet, eller noen som kan ta den med der og da. Er jeg for at premien tilfaller arrangør for brukt av premie ved neste stevne.

Det skal ikke tilfalle arrangør privat.

Link to comment
Share on other sites

Hei Poacher. der må jeg si meg hel uenig. en oppsatt premie er en oppsatt premie.

ta feks Beiarstevnet som jeg nevnte i sted. der har jeg skutt med AG3 i mange år.

og vunnet en god del ganger. den skytingen er ferdig på lørdag. mens først på søndag er det premieutdeling. det vil da si at en kar som har kjørt i mange timer ville måtte vente i et døgn for å få premien sin.

Det meste løser seg ved en tlf. og ved bruk av folk som skal rette veien. så de få premiene som blir igjen som ikke kan tas med av andre eller bli hentet. de får enten bli stående til en mer høvelig gang. eller så sender arrangør den . såpass må arrangør kan klare. og iallefall her i området så klarer de det.

Link to comment
Share on other sites

Her er det prinsippet som teller. Om jeg som deltager setter av en dag og kjører 2 til 4 timer hver vei for og delta på en konkurranse, vet at jeg har vunnet, men får beskjed om at det er premieutdeling i morgen fordi den ene i klubben som kan ta dette sitter med fingeren i ..... da blir det feil.

Nei skal det være premie så skal vinneren ha den, er ikke klubben i stand til og ordne dette så får man bite i det sure og informere om at det ikke er premie.

Link to comment
Share on other sites

Har man vunnet, og det er premiering, så skal man selvfølgelig ha premien.

Derimot kan ikke en klubb påta seg kostnaden for å sende premier i øst og vest, dette bør i første omgang mottakeren bekoste eller ordne selv. Det burde vært klare regler for dette.

 

Selv velger jeg helst pengepremier der det er mulig, da jeg vokste opp i et hus hvor det fløt av alt mulig krimkrams som far og bestefar kom drassende med etter diverse stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om et forholdsvis lite praktisk stevne, og premine vet jeg ikke hva var, men så det var lagt frem en haug med div. skytter utstyr som var gitt av sponsorer.

Jeg har jo mye ting selv, og har sikkert råd til å kjøpe det samme om jeg vil, men jeg mener nå at når det blir satt av sponsede premier så skal vel de gå til den som har fortjent det?

 

Arr. bekrefter på mail at han visste jeg venta lengst av alle, og at om jeg hadde spurt HAN så kunne han si at jeg dårligst kom på 2. plass, så det var synd for meg at jeg spurte feil per. Men at de som arrangører var glade for det, for da fikk endelig de noen premier også.

 

Jeg hadde gladelig betalt for porto/henta selv. Det er jo bare morro å få noe som følge av at man har gitt alt og vunnet.

De få skytterstevnene jeg har vært på tidligere også så har det blitt holdt av premier til de som har vunnet.

Link to comment
Share on other sites

Om det er et forholdsvis lite stevne bør arrangør kunne ta på seg jobben med å lagre premien til neste anledning. Ofte kommer jo samme stevne igjen året etterpå, om det ikke er flere samme år.

 

Prinsipielt skal selvfølgelig premierte deltagere få premien sin, men det går en grense ved å kreve at arrangøren skal sende dem ut til de forskjellige vinnerne. Jeg har selv ved flere anledninger tatt med premier til folk jeg kjenner samt alle som skyter for samme lag. På den måten avhjelper vi arrangøren og jeg kan regne med at andre tar med mine premier når jeg ikke kan vente til premieutdelingen. En god rutine synes jeg. Innenfor jaktfelt, som jeg driver mest med, så går jo ofte stevnene over 2 dager, så da sier det seg selv at folk som skyter lørdag ikke kan møte opp å hente premie på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med plasseringen forresten Kenny.

Ang premier synes jeg at 1-3plass som burde bør tilfalle den med den faktiske plasseringen, mens "restepremiene" som ofte har mindre verdi kan tilfalle de med lavere plasseringer som blir igjen til the bitter end som en gulrot for å holde miljøet levende.

 

Premieutdelingen er jo en sosial greie som alle bør få med seg, men det er jo ikke til å stikke under en stol at disse stevnene tar tid. Når en er ferdig skutt på siste stage og har en lang kjøretur fremfor seg så synes jeg ikke det er rart at folk faller fra..

 

Med litt for lite mat i tanken dro jeg vel sikkert 60min før deg.. På bekostning av de sosiale prioriterte jeg å komme meg hjem og pakke ut før jeg traff sengen.

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer Kenny, bra skyting.

 

Beklager på det sterkeste at du opplever det som at vi stakk av med premien din, uttalelsen fra Stats ansvarlig om at det var "kjekt for da ble det mere på oss" var ment som en spøk. Premieutdelingen er en sosial happening som alltid er trivelig.

Kan forøvrig også garantere at vi ikke dro ut tiden til folket hadde reist for å ta premiene selv, resultatene var ferdige ca kl 2000, årsaken var at pre-match ikke var i boks på lørdag, fordi vi regnet helt bort, gutta jobbet til det var stupmørkt, klissvåte for at du skulle få noe stevne å skyte overhodet, så noen av dem som jobbet på stagene skjøt stage 4-5 etter main match var over, dette tok ca 40 min.

Hvem spør man for å få vite når resultater er i boks? Stats ansvarlig er et godt tips for fremtiden.

 

Vi har alltid delt ut de premiene vi har hatt til dem som skal ha dem, om vedkommende er tilstede, eller vi har videresendt dem med noen andre som var der.

Er ikke personen tilstede, og ingen kan ta det med, har vi gitt til neste på listen som er faktisk der.

Når resultatene var klare var det INGEN igjen.

Send meg en PM så skal jeg poste greiene til deg, eller om du vil kan jeg ta vare på dem til neste år.

Link to comment
Share on other sites

I pistolklubbene blir premier som regel lagret til klubbkompiser eller vedkommende selv dukker opp ved neste anledning. Eller de tas med på stevner hvor disse kan hente dem.

 

Men å automatisk gi dem videre, synes jeg blir feil. Arrangør kan iallfall beholde dem en begrenset tidsperiode. Et år f.eks. Så mye plass tar de som regel ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hos oss blir alle premier lagt til sides med navn på eller at en som bor i nærheten av vinneren tar den med seg. Det blir aldri gjort som i ditt tilfelle Kenny...

Det er jaktfelt jeg snakker om med små stevner (+ - 100 stykker) og premiene er glass, av og til kniver og utstyr.

 

Mange av vinnerene er gjengangere på premiebordet for å si det slik så de bryr seg gjerne heller ikke om premiene.

 

Men jeg hadde personlig blitt snurt dersom holdningen var "er du ikke her så får du heller ikke premie".

 

Jeg skjønner tanken dersom det er 500 deltakere spredd over diiiigre avstander da - men det er ikke alle som har anledning til å bli værende utover ettermiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Her var det ikke snakk om noe medaljer og glass, (det hadde ikke vært så viktig å fått)

 

Det var masse div. utstyr, noe gitt av sponsorer.

 

Det var bare derfor jeg reagerte som jeg gjorde. Vil jo tro sponsorene også foretrekker at det de gir i premier kommer til de som faktisk vinner.

 

Men, nå ser det ut til at det kan komme i hvertfall noe da. :wink:

 

Og i helgen så vant jeg klubbmesterskapet i OFS. 8)

 

Er i siget nå.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...