Jump to content

Nytt hus, valg av gulv mht fuglehund..


msyncron

Recommended Posts

Hei!

 

Vi skal ila neste år sette opp hus, som vil stå ferdig neste sommer. I dn forbindelse kommer man til gulvvalg. Vi skal anskaffe oss hund nete høst, dette ser ut til å bli en unghund 1-2 år gammel. Vi skal ha hundegård i tilknytning til huset, men selvfølgelig skal vi ha hunden inne og, og kose mye med den. Det medfører jo igjen bruksslitasje på gulv. Vi har selvfølgelig lyst på parkett i hovedetg. , men vil det være lurt mht til at vi skal ha hund i huset? Alle vet jo hvilken lyd det er når hunden spenner ifra innendørs for å leke etc.....er laminat noe man heller bør vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Alloc Trend eller Commercial, nærmere uslitelig kommer du ikke. Vi legger dette i hele huset, gidder ikke ha gulv som ike tåler bikkje, unger eller at en drar en stol bortover.

 

Når det er sagt har jeg kamerat som la noe svindyr Boen parkett, sånn 1000/kvadraten. til tross for 2 nokså livlige polarhunder som bor inne er det ikke en ripe på dette.

 

 

For ordens skyld; Alloc Trend og Orgianl er samme produktet mht slitestyrke osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Parkett blir det merker i. Furugulv må du for guds skyld ikke legge. Du kan jo bruke fliser selvfølgelig. Det tåler hundeklør, men det er jo en smule hardt.

 

Ville nok valgt laminatgulv av god kvalitet. Se på Alloc Original. Slitesterkt, men velg ganske lyst gulv uansett, for merker vil det bli okkesom. Alloc tåler veldig mye og er veldig lett å legge. Har Alloc Original skipsgulv i stua. Denne er mørk, og her synes alle småstripene som før eller siden kommer.

 

Skal du ha noe av det råeste velger du Alloc Commercial. Denne er godkjent til offentlige bygninger. Har slik i gangen, med flismønster, og det ser vel egentlig ikke brukt ut etter over tre år. Her kan bikkja "børne" på gulvet uten fare! :lol:

 

Begge disse Alloc-modellene koster fra ca 300,- pr kvm, men her slipper du å legge underlagsfilt/papp/plast da det er lagt på under. I tillegg er det aluminiumsskinne på dem slik at de er ekstra kraftige i skjøtene.

 

Hadde forresten Alloc Original i eikemønster der vi bodde før. For å teste det la jeg ut en avkappet bit på terrassen i vann i to dager. Null svelling. Har vasket gulvet her i tre og et halvt år nå, med grønnsåpe og vann, noe man egentlig ikke skal gjøre med laminatgulv. Fins ikke antydning til svelling.

 

Mye for penga, og det tåler hunder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min andre GS nå og har laminat nede i hele kjellern. Her må bikja tilbringe første året også på grunn av at vi har 3 etasjer og har utgang nede. Med forrige GS gjorde jeg det slik at hun fikk lov til å komme opp da hun nærmet seg året, oppe har vi nemmelig parkett og den etes fort opp av en tullete valp. Men i allefall så ble det da slik at hun kom opp for å si hei, for deretter å gå ned igjen noe som virker svært bra for oss. Hadde en blandingshund for noen år siden, han kverket både trapp og gulv ganske fort da det ringte på døra...... med det til følge at det ble full oppussing, noe som blir jævlig dyrt i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Uansett bruk av treverk så vil dette slites av hundeklør over tid, selv det hardeste skipsgulv med 7 lag med lakk blir slitt av en hund på litt størelse. Jeg la selv fliser og med mange hunder innendørs er det ingen problem, så mitt råd er fliser om du har muligheten. Kostnaden ved fliser er omtrent på samme nivå som treverk av god kvalitet, faktisk ofte billigere om du skal legge "skikkelig" tregulv. Det eneste som kan slites litt på fliser er fugene, men den slitasjene er minimal og lett å fikse på om nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

La ny eikeparkett for fattern for noen år siden. Stua blei fin den. Et par dager etterpå satt vi å drakk kaffe, jeg hadde selvsagt med meg unghunden. Katta hans kom inn i stua, parketten var ikke fullt så fin lengre. Dette var lakkert parkett men du får også olja parkett. Olja parkett må oljes med jamne mellomrom. Det er en del jobb men du kan da få gjordt noe med eventuelle riper. Hvis du vurderer olja parkett sjekk opp hvor ofte den må etterbehandles og vurder om du gidder. Laminatgulv er kaldere å gå på og kan være veldig glatte for hunder. Men til gjengjeld kan du nesten kjøre på de med traktor og kjetting. Jeg kommer til å satse på noe så kjedelig som gulvbelegg og fliser når jeg bygger ut. Synes det passer best når jeg har to små barn og tre hunder. Uansett hva du velger så vil jeg si det samme til deg som jeg sa til fattern den gangen. Den første ripa du får i gulvet er værst, du får snart flere. Etterhvert bryr du deg ikke om det lengre.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Ser du har fått mangen gode svar her.

Skal du ha tregulv så er det laminat som er det mest slitesterke over 10 år..

Men om laminat er fint over lengere vet jeg nå ikke. Husk at laminat er meget dødt materiale kontra parkett.

 

Så om du ahr råd/vil bruke litt peng så hadde jeg satset på khärs sin exclusive parkett som tåler opptill 4 slipinger.

Disse bør du klare og skaffe til ca 600kr kvadraten..

Har lagt endel khärs parkett di siste 4 årene og med småbarn og hunder i huset så sliper kunden golvet etter 6-7 år vil jeg tippe..

 

En annen ting du kan vurdere er selvsagt ships golv, men da er vi en annen prisklasse..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil gå for ordentlig tre og ikke liksom tre som laminat er burde du velge varmebehandlet gulv. Tåler mye mer enn vanlig parkett.

Det blir mye hardere og dødere i prosessen.

 

Beste alternativ med tanke på tregulv:

-Varmebehandlet mørkt tre. Det blir mørkere jo lenger de kjører varmeprosessen. Og hardere.

- Oljebehandlet og ikke lakk. Lettere å ta mindre reparasjoner uten å måtte lakke hele gulvet.

- Børstet overflate. Riper vil nesten ikke synes, fordi det er ferdig oppripet. Spøk tilside, de er fine etter min mening.

 

http://www.traekompagniet.com/privat/morke-tragulve

 

http://www.admonter.at/en/products/natu ... mocca.html

 

http://www.admonter.at/en/products/natu ... rrone.html

 

http://www.admonter.at/en/products/natu ... ognac.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...