Jump to content

Søknadsjema om å få jakte storvilt ALENE når man er 16 år ?


rekyl338

Recommended Posts

Synes egentlig ikke det hadde vært noe i veien for å ha muligheter for dispensasjon til 18-årskravet hvis man kunne dokumentert godt for seg. Da jeg var 16 for mange år siden, var jeg mer ansvarsfull, hadde mer peil på våpen og ammunisjon, jaktbare viltarter osv enn mange æljjegere som har jakta en mannsalder. Selvfølgelig er slikt vanskelig å dokumentere, men er man skikket for å jakte småvilt aleine, er det vel ikke så annerledes å jakte storvilt? Slikt regelverket er nå, kan 16-åringen som er med på æljjakt med egen rifle, godt sitte på post aleine hvis det passer slik. Men han har bare lov å skyte på småvilt så lenge han sitter aleine. Er det stor forskjell på å skyte en rev og en ælj? Ja, det er det; Det kreves nemlig mye mer av skytteren å avlive en rev humant, enn en ælj. :D

Link to comment
Share on other sites

Duh Mikkel...

 

Jeg har en nevø på 10 år som gjør det svinaktig bra på gokartbanen, stødig som få og kjører som en vind, har stålkontroll og er totalt fokusert på både kjøring, andres plassering på banen, sikkerhet og teknikk, kort sagt mange ganger bedre enn jeg kunne drømme om å kjøre.

 

Vil jeg ha ham ut i trafikken bak rattet på en bil før han er 18...NEI!

 

Og komisk nok så ser det ut til at de som laget regelverket og lovene angående vegtrafikk er ganske enige med meg, for de har jaggu satt 18 års grense på det gitt.. :roll:

 

Ser ut som han må vente til han blir 20 før han får handle brennvin på polet også...jaja..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korekt at du kan søke om disp fra kravet om tilsynsfører til storviltjakt! Her i området vet jeg at det de siste år har blitt gitt noen slike disper. Tror disse har begrunnet sine søknader med at de er oppvokst så å si på en elgpost, har vert med å jakte elg fra de var 8-10 år og således har god kjennskap til hvordan jakta foregår, det eneste di ikke praktisk har gjort på jakt er å dra av skuddet, å har de da i tilegg gode refferanser fra skytebanen/skytterlag ser jeg ikke at det er noe problem i å sitte alene på en post med erfarne jegere rund seg. Værre er det med disse motejegerne som plutselig skall begynne å jakte i 30 års alderen og aldri har skutt på en kråke i hele sitt liv, disse burde ha tilsynsjeger med seg da de ikke har erfaring fra praktisk jakt så slik sett er ikke alder det som er viktig for hvor skikket man er til å gå alene på storviltjakt

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig ikke det hadde vært noe i veien for å ha muligheter for dispensasjon til 18-årskravet hvis man kunne dokumentert godt for seg. Da jeg var 16 for mange år siden, var jeg mer ansvarsfull, hadde mer peil på våpen og ammunisjon, jaktbare viltarter osv enn mange æljjegere som har jakta en mannsalder. Selvfølgelig er slikt vanskelig å dokumentere, men er man skikket for å jakte småvilt aleine, er det vel ikke så annerledes å jakte storvilt? Slikt regelverket er nå, kan 16-åringen som er med på æljjakt med egen rifle, godt sitte på post aleine hvis det passer slik. Men han har bare lov å skyte på småvilt så lenge han sitter aleine. Er det stor forskjell på å skyte en rev og en ælj? Ja, det er det; Det kreves nemlig mye mer av skytteren å avlive en rev humant, enn en ælj. :D

 

Kan vi som er 16 sitte gå alene med rifle på revjakt f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du jakte alene på storvilt som 16 åring?

Hjelper ikke om du er god skytter og "drillet" innen sikkerhet!

Bli med noen som har en del år med erfaring du ;)

Lær deg litt av den erfarne og se fram til du blir 18 og kan sitte alene ;)

 

Ska gi dej erfaring ej, ska sei dej at ej he meir erfaring en du noken gang kjem til å få. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fra man er 16 har man lov å jakte småvilt aleine. Ingen begrensninger på våpen. Ingen som kan nekte deg som 16-åring å jakte rev aleine med kaliber 700 nitro ekspress, hvis det skulle være aktuelt. Myten om at 16-åringer kun har lov å jakte aleine med hagle er utrolig seiglivet. Selv her på Kammeret, hvor en skulle tru folk var mer enn gjennomsnittlig interesserte og oppdaterte.

Link to comment
Share on other sites

En kar i din alder burde kanskje være litt ydmyk og heller lytte litt til de som faktisk har litt mer erfaring enn deg :wink:

 

Pff, da jeg var på hans alder (i forrige århundre) var jeg også suveren, og de gamle nissene som påsto at de hadde mer erfaring enn meg var mest sannsynlig såpass senile at de bare pratet tull uansett. :lol:

 

Men det er vel også et paradoks at en som er såpass suveren og erfaren faktisk må gå inn på et forum som Kammeret for å SPØRRE OM NOE :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hahahahahaha :mrgreen:

men bli litt forbannja når folk kjem å sei dei he meir erfaring en mej :)

 

Har ALDRI sagt at jeg har mer erfaring enn deg, men du er 16 år og får dt til og høres ut som du har jakta i 50 år og er født med rifla mellom i hendene!! :roll:

 

Min mening er at du bør sitte på post med en som er erfaren elgjeger! Du kan aldri lære for mye om elgjakt, og når du sitter på post sammen med en som har jakta Elg i 20 år har du en veldig god læremester :)

 

Når begynte du og bli med på elgjakt egentlig? :)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et lite utdrag fra viltloven, som nå hører til under naturmangfoldloven

 

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret.

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på

eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som

har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

Den som med hjemmel i § 6 er under opplæring i jakt eller fangst er fritatt for å

betale jegeravgift.

Direktoratet for naturforvaltning kan etter søknad frita for betaling av jegeravgift

i enkelte særlige tilfeller for å ivareta et allmennyttig formål.

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med

våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed

når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må

ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også

ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å

kontrollere

og instruere vedkommende.

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i

opplærings-øyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog

lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg

krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

 

Dette tolkes slik at du som 16 år kan delta på storviltjakt men må ha med verge, være under oppsyn av en person over 20 år som har jaktet storvilt i minst 3 år.

 

Våpenloven sier dette:

§ 5. Personlige kvalifikasjoner for erverv av våpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) når han oppfyller

de krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen

som er fastsatt i våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden

av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og denne forskrift.

Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for erverv av rifle eller hagle for person som

a) har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon i minst 6 måneder, og

som har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

FOR 2008-07-11 nr 831: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (V... Side 6 av 45

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldre ... 080711-0... 10.02.2009

Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en

person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet.

 

Med dette forstår jeg at person kan erverve vrifle før fylte 18 år, hvis våpenet benyttes under veiledning av en "verge" som tilenhver tid sørger for sikker våpenbehandling. Vergen skal også kunne gripe inn hvis nødvendig.

 

Våres lovverk tar derfor ikke hensyn til din erfaring i jaktutøvelse eller skyting

Link to comment
Share on other sites

Nok om det..

Har ikke begynt med elgjakt, og tror ikke det blir på en stund. :wink:

Første dyret jeg var med på da var jeg 4 år gammel, siden det har jeg vert med på utallige knall og fall..

har selv skutt 8 rever de siste årene + endel ryper og skogsfugl :)

blir helst og hjelpe fattern med de 8 hjortene + ekstradyrene vi har her..

må vel finne meg et terreng en annen plass også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Søkte i fjor for en 16 åring på jaktlaget som har drevet aktivt med baneskyting med gode resultater og vært med på jakt siden han var 5 år gammel. Ble blankt avslag fra Direktoratet for naturforvaltning.

 

Han ble da med som opplæringsjeger og satt med en annen på post og felte 2 elger det jaktåret.

 

Tenkte vi skulle søke på nytt i år igjen. Tok først en telefon til Direktoratet og forhørte oss. Fikk beskjed om at vi gjerne kunne sende inn søknad, men det kom uansett til å bli avslag. Alderskravet med å sitte alene på storviltjakt var noe dem av prinsipp ikke ga dispensasjon fra. Det hjalp heller ikke at han fyller 18 år to uker etter at elgjakta er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...