Jump to content

Jakt på havet - se forskjell på måkene?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Sitter og vurderer sjøfugljakt i høst. Har også sittet en del og forsøkt å se sikre kjennetegn på fuglene som er jaktbare contra de som ikke er det.

Synes gråmåse/fiskemåse har mange "søsken" som er ganske like, og også svartabak har en del frender som kan minne om denne.

 

Er det noen som har gode råd/tips å komme med for å se forskjellen? Synes de er _sinnsykt_ like.

 

Svartabak -> like sildemåke

Gråmåke -> noe like polarmåke

Fiskemåke -> ganske lik hettemåke (uten "prikk" bak øyet)

Link to comment
Share on other sites

Svartbaken er svart(!) oppå og ligner ikke noen andre - dette er "rovmåsen" framfor noen andre. De andre er langt mere fiskespisende.

Den er også nær dobbelt så stor som andre, unntatt gråmåsen, som er nesten like stor. Selv små eksemplarer, og ungene av disse er større enn voksne eksemplarer av de andre måkeartene.

 

Langs kysten er det vanlig å skille mellom "stormåse", som er disse to artene, og "småmåse", som er alt annet. Blant småmåsen klarer jaffal ikke jeg å gå rundt og huske hvem som er fredet og hvem som har gule og rosa bein, og fargen på nebbet osv... Ser ingen grunn til å skyte på småmåse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...bilde...]

Svartbak og sildemåke -> temmelig lik...

 

Ikke annet enn på bilde, størrelsen er temmelig forskjellig. Tror ikke de er helt i riktig størrelsesforhold til hverandre de måkene på det bildet, ser du på tallene i bildeteksten så ser du at svartbaken skal være ca. 30% lenger (70cm vs 53cm). Ser du de ved siden av hverandre ser svartbaken omtrent dobbelt så stor ut som sildemåka i volum. I vekt er vel sildemåka rundt 1 kg mens svartbaken gjerne passerer 2 kg med god margin.

 

Tror det bare er biologer som kan ta feil av de to (dvs, de er skikkelig forskjellige i virkeligheten, men beskrivelsen i boka er ganske lik).

Link to comment
Share on other sites

Kort og grei sammenligning over nevnte arter:

Svartbak og Sildemåke -> Begge er sorte på oversiden på vingen, men Svartbaken er VESENTLIG større, ikke til å ta feil av. Dessuten er sildemåka mye sjeldnere, så den vil lettere skille seg ut fra måkeflokken.

Polarmåke og Gråmåke -> Nokså like i størrelse og farger, men polarmåka er lysere i fargen, og mangler de sorte vingespissene vi finner hos hettemåke, fiskemåke og gråmåke. Dessuten har vi bare polarmåka her på vintern som regel. Sør i landet er jo polarmåka latterlig sjelden.

Fiskemåke og Hettemåke -> I vinterdrakt har hettemåka en svart "prikk" bak øyet, samt et rødt nebb. Dessuten kan man skilne de på vingespissene, der Fiskemåka har en hvit "flekk" i det svarte, mens hettemåka har rent svarte spisser.

 

Skilne på måkeartene våre krever mye trening, det kan jeg skrive under på etter flere år som aktiv fuglekikker!

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på Svartbak og Sildemåke foruten størrelse er at Sildemåke har sterk Orange ben:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sildem%C3%A5ke

 

Mens Svarbak har har ike denne sterke fargen på beina:

 

http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=224

 

Ung Sildemåke er mye mindre enn ungfugl av Svartbak og mye mørkere gråbrun enn ungfugl av Svartbak.

Kan forveksles med ungfugl av Gråmåke.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt problemet, Stormåse er kun lik seg selv. Man kan nesten ikke ta feil av svartbak og sildemåke, alt er feil når en ser en sildemåke i virkligheten (farger, størrelse, holdning).Jeg har sett en Sildemåke her for noen år siden, og grunnen til at jeg husker den. Er så enkel at den skilte seg så ut, at jeg slo opp i boka da jeg kom hjem (og reagerer en såpas, så skyter en jo heller ikke). Så lenge en skyter på sittende fugl, ser man med engang om det er en vanlig måse eller ei (vanlig for Mørekysten). Småmåse skyter jeg ikke på, så den problemstillingen eksisterer ikke for min del.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men får vi ikke ned måkebestanden snart, så kommer de til å utrydde rypene vi har her i landet!

Jævlene trekker høyere og høyere til fjells, hvor de raner rypereir for egg og kyllinger.

Så derfor drar dere til sjøs og jakter måke? :roll:

Markant mindre måke her jeg bor en det var før. At måke er den store rypepredatoren har jeg liten tro på...

Link to comment
Share on other sites

Nei, men får vi ikke ned måkebestanden snart, så kommer de til å utrydde rypene vi har her i landet!

Jævlene trekker høyere og høyere til fjells, hvor de raner rypereir for egg og kyllinger.

Har du noen kilder på akkurat dette? Norske måkebestander minker som bare det, hvertfall krykkje, svartbak, polarmåke og sildemåke.

Link to comment
Share on other sites

Også jeg, som er gammel hobbyornitolog, har gjort meg samme tanker som de to siste talere. Dessuten vil vel slik "jakt" neppe ha noe å si i det hele tatt; til dét er uttaket av predatorer altfor lite.

 

Så da kan det synes som om man sitter igjen med et scenario der man skyter måker bare for moros skyld. For den som synes slikt er morsomt, vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss bruker måkene vi skyter til noe fornuftig også da (dvs. vi spiser de). I tillegg kan måkejakt være riktig artig, enten det er målrettet jakt med rifle eller fra "urgamle"* måkestiller eller en mer tilfeldig måke som felles når den tar turen over lokkeendene eller snubler innom når jeg er ute med kajakken.

 

Men det er vel ett tilbakevendene problem dette med å begrunne jakten i en slags dugnad for felleskapets beste, der jeg, den uselviske og gode, jegeren offrer tid og penger for å gjennopprette en kosmisk balanse.

 

 

* Aner ikke hvor gamle disse er, men "ingen" har brukt de siste 40-50 år (basert på hvor store/gamle busker som vokser oppi/nedi/inntil, før jeg ryddet noen av de for 10-15 år siden), og bebyggelsen/bosettningene/gårdene på øyene de ligger på er fraflyttet for "100 år siden" (strort sett opprinnelig los-gårder fra napoleonskrigen, eller tidligere) og består i dag stort sett av en nedrast grunnmur og gamle prydbusker på avveie (mistenkelig mye syrin og ripsbusker på disse øyene). Så tror ikke det er helt galt å anta ett disse måkestillene stammer fra omtrent 1850-tallet. Uansett har jakt etter måke for mat gode og lange tradisjoner i nærmiljøet. (uten at det er noe godt argument for å fortsette, lysfiske etter sjøørret, alkejakt, nisefangst og "sekkender" er også lokale tradisjoener, uten at de nødvendigvis bør videreføres)

Link to comment
Share on other sites

Nei, men får vi ikke ned måkebestanden snart, så kommer de til å utrydde rypene vi har her i landet!

Jævlene trekker høyere og høyere til fjells, hvor de raner rypereir for egg og kyllinger.

Har du noen kilder på akkurat dette? Norske måkebestander minker som bare det, hvertfall krykkje, svartbak, polarmåke og sildemåke.

 

Ingen kilder nei, men det er et kjent problem. Kystlinjene okkuperes av strender og hytter, og søken for føde blir hardere. Derfor søker måkene logisk nok til steder det er lettere å skaffe mat, som i byen eller på, nettopp, fjellet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...