Jump to content

Hagle ladninger basert på Vihtavouri


mogster

Recommended Posts

Hei

Er nybegynner på hagle lading, og sliter litt med å få tak i alle komponenter samt finne en brukbar oppskrift.

 

Krutt

I Norge, spesielt Bergen er det tilnærmet umulig å få annet krutt enn Vihatvouri eller Norma. Også primere er vanskelig å få tak i,, men cci209 ser ut til å kunne skaffes.

 

Wads, hylser og kuler

kan man få bestilt WW men det er jo ett poeng å få tak i noe som passer sammen.

 

Er det noen som har en god oversikt, og hvis ikke er det rom for en dugnad, å lage en nordisk ladebok basert på de komponenter som er tilgjengelig?

 

Hylser

Hadde en runde på skytebanen, og plukket opp hylser med tanke på reloading

Har en pose med Winchester AA som virker mye mer solide enn de skutte hylsene på banen.

Stiller meg derfor litt tvilende på om disse hylsene egner seg for reloading

Hylser:

Excel Olympia

Nittedal Sport Steel Shot

Mirage Grand Italia

B&P F2 Legend

Lyalvale express

Gyttorp Steel max

 

 

Noen kommentarer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei masse ladedata på una sidene, helt uproblematisk å bestille fra finnland,det som er lurt er å kjøpe hagl en annen plass feks hjemmelading, resten kjøpes på una, hylser de finner du her i landet, men armusa hylsene fra finnland blir veldig fine med 8 stjerners brett, billige er de også. Krutt og primere er det plenty med her i landet (hjemmelading har i bøtter og spann) -m-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vihtavouri 320-340 er godt egnet til haglelading.

 

AA hylsene er etter min mening de beste å lade opp igjen, men de hylsene du nevner kan fint lades, men ikke med amerikansk forladning da disse ikke vil tette i europeiske hylser. Vær også klar over at hylser til lerdueammo ikke er like sterke som aa-hylsene, så styr unna harde ladninger ved bruk av disse..

Link to comment
Share on other sites

Jeg sender mail når jeg bestiller og kopierer det finske varenavnet direkte fra nettsiden. Jeg spør da også hvor mange kilo hagl jeg han legge i samme pakke for samme frakt. Frakten er DYR og blir regnet ut av volum sier dem så derfor utnytter jeg det med å kjøpe litt tunge ting i samme slengen.

Når bestilingen er ferdig får du en faktura som må betales før de sender.

 

Har forøvrig funnet ut at endel leirduehylser som jeg kan plukke på banen her gir samme trykk som NS-20 som brukes mye i de finske oppskriftene.

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig funnet ut at endel leirduehylser som jeg kan plukke på banen her gir samme trykk som NS-20 som brukes mye i de finske oppskriftene.

 

 

Hvilke?

 

 

Jeg har brukt nitedal sport stål til leirduer og tatt vare på hylsene for hjemmelading. Mine nitedals-hylser ga samme trykk når jeg testet dem opp mot ns-20. Problemet er at hylsene ikke er av særlig god kvalitet og trykket kan gå i taket om basewaden har separert seg fra messingen og stjeler volum. Har en stor kasse med leirduehylser med lik basewad og hylsevegger men med forskjellige farger og lengde.

 

Har ikke kjøpt patroner på et par år og tar forbehold om hylsene har endret seg.

Link to comment
Share on other sites

En ting til: Når jeg ikke tester ladningen etter å ha byttet hylse i oppskrifta så bytter jeg i tillegg til en svakere hette. Unas ladedata er så heite at jeg ikke tør å ta noen sjangser.

I statene(shotgunworld) sier dem ofte at endel hylser er er mulig å lade som en annen osv men deres ladninger har et mye lavere trykk enn de finske..

Link to comment
Share on other sites

Nitedal Sport stål bruker så vidt jeg kan huske Fiocchi hylser. (Grå basewad av plast)

 

Min lokale leirduebane tok inn noen nye nitedal sport i år. disse har ulik basewad kontra de gml som brukte fiocchi.. Var mer som en plast-innsett med "høye" vegger, blanker grå plast. Ligna noe på saga hylsene tror jeg, mener lest er spansk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...