Jump to content

Hvilken hagle til 5-6tusen?


joakimH

Recommended Posts

Må være/ha:

- Kaliber 12/76 eller større

- Utskiftbare choker

- ikke for tung.

- Tåle stålhagl (duh)

 

Har vært veldig i tvil om jeg vil ha/trenger O/U, pumpe eller halvauto. Jeg har brukt en del halvauto de siste åra og føler meg godt fornøyd med det egentlig. bortsett fra at jeg ikke har skutt sånn kjempegodt med de jeg har prøvd (remington 1100/Billig plast huglu) Men det ka vel fikses med en hagle som passer meg og som jeg får blitt kjent med.

 

Innerst inni meg føler jeg at jeg har lyst på en pumpe, type benelli Nova eller Supernova. De synes jeg virker veldig tøff :lol:

Men hva skal je med pumpehagle når jeg ser etter en hagle jeg skal ha de neste 10+ årene..

 

Har også fryktelig lyst på benelli m2, men den har jeg ikke sjangs å finne brukt til under 10tusen. Hvilken brukt halvauto får jeg for ca. 6 tusen?

 

Så O/U da. Jeg har sett litt på Frankonia Gladiatus, den koster rundt 6000 ny. Den kom godt ut av en hagletest i bladet jakt husker jeg også, og den veier bare 3kilo. Er dette ellers en god hagle? Hvilke O/U får jeg brukt for 6 tusen?

 

Jeg er med andre ord ganske usikker på hva jeg vil ha, så trenger tips!

takk!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder test i Jakt, Jakt og Fiske og andre blader; Disse er sjelden langtidstester, slik at det kun er vurdert utfra en kjapp skytetest, visuell inspeksjon etc. Nå sier jeg ikke noe om Frankonia, har aldri prøvd eller sett et eksemplar, men selv om den kommer bra ut i en test av denne typen, så skal en være forsiktig med å legge for mye vekt på dette. De fleste som tester hagler i norske blader har som regel svært lite hagleerfaring, f.eks hagletestene i Jakt og Fiske :shock:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder test i Jakt, Jakt og Fiske og andre blader; Disse er sjelden langtidstester, slik at det kun er vurdert utfra en kjapp skytetest, visuell inspeksjon etc.(...) men selv om den kommer bra ut i en test av denne typen, så skal en være forsiktig med å legge for mye vekt på dette.(...):shock:

 

Jeg legger ikke mye vekt på dette, men jeg ser det på som et pluss;)

Jeg vil gjerne høre om det hvis folk har erfaringer med Frankonia gladiatus!

 

Takk jakt_fred, skal sjekke den ut :D Men hvis jeg skal kjøpe O/U, bør den helst være ganske lett, for den vil bli bært i hånden på fjellrypejakt med rifle på ryggen.

 

Noen anbefalninger om halvauto i prisklasse 6.000 (både ny og brukt) ønskes :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har en hagle som heter Classic Light, noe som er nyere versjon av Frankonia Gladius, som de selger på Jaktdepotet i Drammen. Veier vel rundt 2,8 kg. Følger med 5 choker. Du kan også få en stokk som er tilpasset deg, siden de har fem forskjellige å velge mellom. Har ikke hatt den allverdens lenge, men den har fått blitt med endel ut på duejakt og har fungert slik den skal. Har da skutt med lerdueammo. Skal på skogsfugljakt nå neste helg og helgen etter der. Regner med at den smeller om det blir nødvendig, noe jeg håper på. :)

Står en repotasje i Jeger nr 5 s. 46-49, der de beskriver forskjellige hagler til under og rundt ti lapper, bl.a. Classic Light.

Link to comment
Share on other sites

Svarte, Franchi hagla er solgt.

Jeg har funnet ut at jeg er mest gira på en lett halvauto. Prøvde Remington 1100`igjen på leirduebana igjen idag, må si jeg likte den bedre nå en de forje gangene plutselig. dette fordi jeg traff godt med den. Det jeg ikke liker er vekta :(

 

Men finner jeg O/U eller Pumpe jeg liker kan det hende jeg slår til, så lenge de er lett (under 3kilo for O/U , 3,3 for pumpe) og de har et godt rykte på seg, til en god pris :D

 

Skal sjekke ut Frankonia gladiatus (classic light?) også, prøve å få tafset litt på den å se om jeg liker den :wink:

 

Jeg kjenner egentlig at jeg godt kunne hatt pumpe også.. er bare så usikker på om jeg vil skyte dårligere oppfølgningskudd med tanke på pumpingen. Det gjør meg nervøs..foresten:

Noen som vet hvor mye en Benelli supernova 12/89 EGENTLIG veier?

 

De fleste plassene jeg har lett etter vekt står det 7,2 - 8 ibs , altså fra 3,27 -3,63 kilo. hva betyr det? er det så tung du klarer å få den med alt av ekstrautstyr eller? 3,27 kilo er helt greit, men 3,63 er litt for tungt.. :?

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 synes jeg er litt tung, og vis jeg skal ha pumpe vil jeg ha en skikkelig tøff en :lol:

 

Den weatherby hagla virker så billig, og da ser jeg for meg at den ikke er god.. Slarkete hagler er det værste som finnes :? Dette er noe jeg ser for meg,kan godt hende det er en meget god hagle dette.

 

Men som sagt, jeg er aller mest gira på halvauto :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var den nye hagla mi ankommet, Benelli Nova 12/89! :D:D:D

Kommer neppe til å bruke 89mm patroner, men jeg bryr meg katta! :lol:

Førsteintrykket når jeg så hagla var supert! Likte den supergodt, og den passer meg perfekt. Plast er ikke lenger plast i mine øyne. pappa har en Huglu halvauto i plast, det er skikkelig gjenvinnet jalla-plast som ikke tåler noen ting! Plasten på Novaen lyser kvalitet på lang avstand! Rett og slett en deilig hagle synes jeg :) Kan ikke vente til å skyte leirduer med den imorgen! Synes ikke den virket skranglete å bråkete heller. Lager litt lyd når man pumper, men det er jo bare tøfft :)

Et Spørsmål; Hvordan fjerner man Plomberinga fra Novaen? Den som bare tillater 1 skudd i magasin, til jakt. Jeg skal naturligvis bare fjerne den så lenge jeg skyter leirdue eller liknende.

Tusen takk til "Norway" på forumet for en god handel! Anbefaler å kjøpe fra han vis han skulle selge noe :wink: Håper det er lov å tillate seg å rose selgere her på kammeret.

 

Og takk til alle som har hjulpet meg i denne tråden!

Link to comment
Share on other sites

Når korken er av, så er neste "lag" med hindring av metall, ser liksom plomberingen gjennom den. Regner med det er den du tenker på?

 

Den virker ganske så fast, hvordan skal jeg få den ut? Kan jeg kile den løs med et flatjern eller noe, vil ikke risikere å ødelegge noe :?:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...