Jump to content

Hvilken rifle bør jeg velge?


Cola

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe min første rifle og trenger noen gode råd og tips fra erfarne. :D

Mitt bruk av riflen kommer til å bli jakt på rype om vinteren, storfuggeljakt, revejakt og reinsdyrjakt. ( muligens elgejakt)

Hvilken kaliber bør jeg velge?

Hvilke rifler anbefaler dere etter dagens utvalg?

Tenker også å kjøpe lyddemper i samme slengen.

Midt pengebudsjett for rifla og lyddemperen ligger mellom 10 og 15 000. ( Kikkertsikte har jeg allerede bestemt meg for, så det kommer utenfor dette.)

Link to comment
Share on other sites

"Kopier"-"Lim inn"-innlegg!!!!

 

Må da gå an å nevne andre produkter enn t3 og hardcore-demper.

 

Se på CZ American, Icon, Winchester, brukte Sakoer m.m.

 

Hardcoredemperen: Sannes Presisjon har montert 5 stk de siste ukene. 3 av de var så skeivt gjenget at han måtte borre opp igjen. Nr. 4 endte i myra etter ca. 15 skudd. Den siste fungerte..... :roll:

 

Bedre å gå for Hausken eller noen andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Og for øvrig kan du lese deg til OMTRENT alt du trenger å vite for å ta en avgjørelse i denne tråden; http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Tråden er en FAQ for kjøp av rifle og optikk. Den tar for seg omtrent det som er av rifler. Alle de oransje tekstlinjene er linker til tråder som omhandler det som står i oransje.

 

God lesing.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, kunne tatt med alle riflene om jeg hadde villet, men jeg har selv den pakken og da anbefaler jeg den, ikke en haug med andre jeg ikke har og kjenner til :roll:

De med hardcore demperen vet nå ikke jeg, har en selv. funker som bare de.

Har også en haug av andre historier om hausen og atec.

Men de jeg skulle fram til var at ta og kjøp hardcore! er ikke vits og koste på mer på hausken f.eks. funker så og si likt..! :D

Søskenbarne mitt har med hausken og jeg har hardcore samme kaliber og vi kan ikke merke forskjellen.

ALLE dempere kan ta seg en flyve tur eller 2;) las om en hausken som hadde skutt seg bakover men stoppet i kolben. :evil:

Link to comment
Share on other sites

KVAMSGUTTEN :!:

 

Trrådstarter spør om dette:

Jeg skal kjøpe min første rifle og trenger noen gode råd og tips fra erfarne. :D

 

Så svarer du lengre ned i tråden dette:

 

Jaja, kunne tatt med alle riflene om jeg hadde villet, men jeg har selv den pakken og da anbefaler jeg den, ikke en haug med andre jeg ikke har og kjenner til :roll:

 

Finner du feilen?

 

Her spør han om erfaring fra erfarne, føler du deg erfaren og kompetent nok til å gi et bra svar?

Du skriver jo selv at du anbefaler den FORDI du har den. Og det er haugevis med rifler du ikke kjenner til...

 

Jeg sier ikke at den pakken du har er dårlig, men synes det er dårlig gjort å komme med en abefalning til en ny jeger når du ikke har særlig stort erfaringsgrunnlag.

 

Det finnes utrolig mye rifler der ute, og mitt tips er å gå til våpensjappa og ta og føle seg fram til den som passer EN SELV best.

 

Ang. kaliber så ville jeg valgt 6,5x55 eller 308. Når det gjelder demper så ville jeg valgt Hausken eller A-tec. Har litt vanskelig for å anbefale en hardcore, når en leser om de problemene de har hatt..

 

Lykke til med valget! Og ta rådene du får her inne med en liten klype salt ;)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å gi et presist svar på det spørsmålet (som du kan forstå utfra de sprikende svarene her :wink: ).

Jeg har endt opp med 3 Tikka'er (er på gang med å bytte ut noen,men det er ikke Tikka sin feil).

Du kunne kjøpe brukt, det er mye bra på bruktmarkedet. En brukt Tikka/Sako/Lakelander eller noe slikt, vil kanskje gi deg muligheten til å legge noe mer penger i kikkert ev. en demper.

En brukt Tikka el. lignende med en Kahles eller lignende burde være godt innenfor budsjett!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Artige kommentarer over her...

 

Først:

Om du er veldig bekymret For at demperen skal eksplodere - kjøp en BR Reflex - uslitelig - udødelig

 

Rifle:

Alt virker. Finn ut hva du legger vekt på. Ikke kjøp billig for å stashe, da ender du opp med å bruke masse penger på noe verdiløst.

Kjøp brukt. Kjøp ferdigstasha, ferdigfiksa ( kjøp min S&L :?: ) kjøp en rifle du liker - livet er for kort til å ha rifler en irriterer seg over. Kjøp kvalitet, så du kan skyte - ikke skirve tråder her om "bør jeg frilegge pipa", "bør jeg bedde", "bør jeg ah ny stokk".... BURDE JEG KJØPT EI ORDENTLIG RIFLE?

Om noen tvinger meg til å anbefale ei rifle til 12 000,- kjøp den dyreste Remingtonen under 12 000,-,

 

Kaliber

Alle som trenger å spørre skal ha 6.5x55, til nød .308, dette fordi de skal skyte 3000 skudd før neste sesong, da er ammopris noe å bry seg om. Småvilt = .223Ren eller .22LR

 

Brukt

Sako, Sako og Sako, evt. en av de gode Remingtonene, Tikka T3 er ikke feil, ei heller S&L, men det er mye kødd med J&F, Sauer er steinbra,

 

Husk

At det er du som skal ha rifle. Gå overalt, butikker, baner overalt , se på, ta på, skyt med - er du i Krs. kan du prøve alle mine rifler om du vil.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Ut ifra det du sier du skal bruke rifla til så ville jeg valgt kaliber 6,5-55. På rein og storfuggeljakt er der viktig med god optikk og bra med zoom. 4-16 kanskje?. Lyddemper er vel også og vurdere? Vekt er vel også ganske vesentlig for din del. Så er jo en del å velge imellom. Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

beklager :oops: kom feil ut på den forrige innlegget, men jeg har hatt min rifle i snart 2 år, å jeg er godt fornøyd

og de "billig pakkene" som er innenfor hans budsjett er nokså like, så da kan jeg vel anbefale den om jeg ikke er så ERFAREN-.-

Men som sagt, klemme og kjenne metoden er knall:)

at dere ser så mye tull med hardcore er nok fordi dere leter etter de;) etter hva jeg har sett på kammeret så er de like mye med de "kjente" merkene, jeg kan ta feil der.

Men "proffene" får avgjøre de her! Melder mitt avbud i denne tråden :mrgreen:

 

 

viewtopic.php?f=14&t=42179

 

viewtopic.php?f=31&t=41416

 

viewtopic.php?f=31&t=41773

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden du skal dra med deg rifla litt rundt omkring er ikke denne dum;

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/mark-v-ultra-lightweight-270-win-9004501

Lett og hendig, i et kaliber som oftest er veldig presist, skulle passe utmerket til dine hoved ønsker, duger også til elg og langholdsskyting i følge Sendero(i 270) her på forumet.

Leveres vel også i dødskjedelige 308, mot et pris på slag.

Dempere er noe jeg blander meg lite borti, raka rør, fri eksos og fart er mere min stil, så andre får gjerne gjøre livet vanskeligere for seg selv, om de vil. 270 stortrives i 60-66cm pipe(ligeså 6,5x55) så vil ikke anbefale amputering, kun gjenging.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...