Jump to content

Gebr. Merkel 16 kal.


berg1

Recommended Posts

Hei!

 

Flott forum med tydeligvis masse kompetanse - håper jeg kan benytte meg litt av denne..

 

Har en halge type Gebr. Merkel kal. 16 som trenger litt TLC; litt treg på sikringen i tillegg til at stokk og løp + mekanisme / avtrekk etc trenger litt olje etc.

Den har stått ubrukt en del år og først funnet frem i disse dager.

Gjøres dette selv eller er det best å levere denne inn for en skikkelig gjennomgang?

Har lite erfaring med halger så håper dere med bedre viten kan være behjelpelig!

 

Det samme er forsåvidt historien med en Mannlicher 30.06 og en Remington 22 men etter mer erfaring med rifler så ses dette på som en enklere operasjon enn halger hvor alt er "lukket"..

 

Dersom det er noen som har meninger / erfaring med Gebr. Merkel så mottas dette med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Høres ut som om hagla må kastes. Send den til meg så skal jeg kaste den for deg jeg! :mrgreen:

 

Fra spøk til alvor... Dersom du er usikker bør du levere den inn mener jeg. Stort sett grei skuring å løsne kolbe og komme til inni mekanismen, men det er fortærende om noe skulle skje. Nå sitter forhåpentligvis ting festet da, og det skal jo litt til at noe løsner og faller av.

 

Om det er som på mange andre hagler, kan du skru av kolbekappa og komme til der for å få løs skruen/bolten, men du trenger lang skrutrekker eller pipeforlenger for å komme helt frem.

 

Stokken oljer du selv. Det finnes en god del tråder på forumet her som omhandler oljing og stokk. Se feks på "Børsemaker og prosjekt"-trådene. Mye nyttig info!

 

Dette er ei klassisk, god hagle som fortjener å tas vare på! Drømmer om en Merkel kal 16 O/U fra 50-tallet selv, etter å ha fått studert en kompis sin. Nam... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte en brukt drilling, den hadde også stått ubrukt en stund. Selger anbefalte meg da å levere den inn til en børsemaker. Fikk polert og smurt opp hele mekanismen, ikke var det så dyrt heller. Synes at det var greit, da jeg ikke har spesielt god greie på haglemekanismer. Fikk også nyttige velikeholdsråd av børsemakeren. Kommer til å bruke den mye og synes at det er betryggende å vite at alt er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skru den fra hverandre hvis du ikke har skrutrekkere som passer i de smale skrutrekkersporene på våpenet. Disse blir fort stygge, og jeg vil påstå at de forringer verdien av våpenet mer enn det det koster å levere den til børsemaker.

 

Det er ikke så vanskelig å skru den ifrahverandre om man kan det, men man må ha riktig verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt, det amatør skriver. Her trengs det spesial-trekkere skarpe som kniver. Lagde mine selv, filte de til med fil. Skjefte er ikke festet med stokkskrue, her er det kvalitet, og følgelig underbeslag og gjennomgående skruer i pistolgrep pluss meget thight passning mellom tre og stål. Dvs ikke no` arbe for en plogsmed!!

Link to comment
Share on other sites

OK, mange takk for svar, tips og hjelp!

 

Da jeg tydeligvis ikke har det rette utstyret - eller nerver :shock: - til å åpne denne så blir det innlevering for overhaling av denne.

 

Ja, føler også at det er en god gammel O/U klassiker; ikke fra 50`tallet.

Den er fin i / på løp og treverk så etter en liten opprensing innvendig håper jeg denne kan blir fin igjen!

 

Er det slik at dette kalles bare for "Merkel" på formuet eller staves det med fullt navn...?

Uansett bra dere skjønte hvilken jeg siktet til!

Link to comment
Share on other sites

, her er det kvalitet, og følgelig underbeslag og gjennomgående skruer i pistolgrep pluss meget thight passning mellom tre og stål. Dvs ikke no` arbe for en plogsmed!!

 

Eh... Burde vel fjernes fra tråden jeg, jeg som herjer med tyrker i skogen... :oops: Trodde slik feste av kolbe til kasse som jeg nevnte var nærmest standard for hagler. Men Merkel har jeg bare stått siklende og sett på og vendt meg i andakt og tårer i øynene mot gamle Øst-Tyskland, ikke skrudd... :oops: En av mine beste jaktopplevelser var å få lov å bære en 60 år gammel 12/70 fra bilen og inn i hytta kompisen hadde leid... :lol:

 

Beklager.

 

Tror nesten jeg må kjøpe meg en Merkel o/u kal 16 og se grundig bare for å være sikker på at jeg tar feil! :mrgreen: (Jammen bra jeg kjøpte billig tyrker som førstehagle - for jeg har faktisk råd til en - om fruen ikke får vite noe... 8) )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...