Jump to content

Verdensutstillingen i Stockholm


jaktlykke

Recommended Posts

Er det noen av kammerfolket som har tenkt seg dit? Det er en gedigent event med over 20 000 bikkjer påmeldt :shock: . Og jeg skal dit med mitt krapyl - kombinert ferie og utstilling da uten særlige forhåpninger om hverken gull eller glitter (men vin og god mat og bikkjepreik om kveldene).

 

Men moro er det lell - særlig når det er hele 64 stabijer som skal delta (det finnes til sammenligning bare 60 stykker i hele Norge). Det skal bli sabla moro!

 

Vi er større i antall enn belgerrasene, de fleste fuglehundrasene og viltsporrasene. Ja det er kun 2 alpinske dachsbracker, 1 BBDG og 30 bayere!

 

HER kan man se antall hunder fordelt på land og antall hunder fordelt på raser.

Link to comment
Share on other sites

Nei desverre ble det ikke tur til verdensuts på meg, pga frossen skulder. Ser det er 66 petier påmeldt. Men Ismans i Sverige skal stille Ike der, han er jo et felles eie så det blir kjempe spennnede. :D Skulle gjerne vert der, men blir for langt å kjøre med vond skulder.

Men nå skal Danmark arangere verdensutstillinga i 2010, http://www.dansk-kennel-klub.dk/958 så det blir nok å reise dit :D Litt mer planlegging trengs jo, rabisvaksine bla men det er jo nerme det også da :D

Krysser alt jeg har for deg og Amigo :D:D Og for evt andre Kammer brukere som skal dit :D

M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal dit med søsteren min som har en veldig lovende Basenji hun skal stille ut. Han er bare rundt året, så det blir tøff konkurranse for han. Men foreløpig har han svært gode resultater å vise til, og meget gode kritikker. Så det blir spennende. To voksne, to barn og en hund på tur :lol:

 

Her er link til oppdretters side om hunden :-)

http://www.kingwanas.com/e_black_boy_1.html

Link to comment
Share on other sites

Næmen - verden er ikke stor! Er det lille Loke som skal stilles ut :P (oppdretteren hans er aktiv på hundesonen serru og der er jo jeg også innom).

 

Hvilken dag skal dere være der da Håkon? Kanskje vi treffes? (vi er på WDS på lørdagen og spesialutstillingene torsdag og fredag).

Link to comment
Share on other sites

Vi er kun påmeldt til lørdagen såvidt jeg vet, jeg har null kontroll over dette så jeg må sjekke. Men mener å huske det kun var da, for vi reiser vel bortover på torsdagen, og begynner på tilbakeveien på søndagen.

 

Loke er en flott hund, håper han kommer langt :-)

 

Vi må naturligvis få møttes - er tidene for når en skal stille ut klare?

Link to comment
Share on other sites

...er tidene for når en skal stille ut klare?

 

Basenji har sin specialutstilling (Svenska Spets och Urhundklubben) på Almare Stäket på lørdagen. Ring 2 med start kl. 10.00. Påmeldt 68 stykker.

 

World Dog Show (WDS) for basenji er søndagen - ring A 14 med start kl. 08.30. Påmeldt 91 stykker.

 

Vi treffes nok dessverre ikke da vi er på WDS om lørdagen :(

 

Jeg er klar som et egg - tror jeg. Bikkja har fått rabiesvaksinen sin (skal innom Danmark på utstilling på veien til WDS), PM-er og nummerlapper til alle 4 utstillingene er kommet og eneste jeg faktisk mangler er et utstillingstelt av alle ting :roll: . For 3 av utstillingene er utendørs - og fy flate så kjipt å tilbringe hele dagen i drittvær uten mulighet til å søke ly noe sted. Så - har noen av dere noe slikt på lager så skrik ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Merete - du er en knupp :P Jeg kan jo evt. komme innom på veien hjem og levere det på dør (men det kan vi jo se på hvordan det passer med tider og ruta mi osv).

 

Teltet er på vei, håper du får nytte av det :D Er jo bare morro at vi kan hjelpe verandre her på kammeret, "vi er jo som en stor familie" her inne :D

Kjempe om du får til å komme innom på hjemmveien,ville vert utrolig koselig :D Men har full forståelse om du ikke rekker det, da får vi garantert muligheten senere en gang :P

Lykke til på alle uts, krysser alt jeg har for dere

M

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å sove i 5 1/2 time og så dra avgårde! Wish us luck :D

 

Bilen er fullpakka med alt mulig rart (jeg bare nevner hammer, kniv, myggmelk :roll: )- får satse på at jeg ikke glemmer det viktigste, nemlig bikkja i morgen tidlig 8)

 

Søndag er det Københavnvinnerutstillingen med 8 stabijer.

 

Deretter blir det på løpende bånd i Stockholm:

:arrow: World Continental Gundog Show med 29 stabijer

:arrow: World Stabyhoun Speciality med 48 stabijer

:arrow: World Dog Show med 52 stabijer

 

Med tanke på at det kun finnes 60 stabijer her i Norge så er det ganske spesielt å få se så mange på èn gang.

 

Jeg har et lønnlig håp om cert i Danmark, men tar ingenting for gitt. I Sverige har jeg overhodet ingen forventninger til plassering - her er det bare en opplevelse å være med. Det er sjelden verdensutstillingen er i Norden - så dette måååå man jo bare oppleve!

 

20000 bikkjer på utstillingene - 35000 totalt (VM i lydighet er også med).

 

JIHAAAAAAAAAAAAAAAA - nå logger jeg av og kommer ikke tilbake på en uke :P .

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i en pc i dag så da kan jeg jo fortelle litt om Danmarksutstillingen...

 

Amigo har valgt verdens verste tidspunkt å slippe pelsen :twisted: Han skulle egentlig ikke begynne å röyte för i höst engang men så ble det brått fryktelig fin sommer hos oss i mai. Dette påvirket jo selvsagt gutten og uken för vi dro så begynte han å bli litt lös i hårfestet :roll: På selve utstillingsdagen tulla vi med at vi helst ikke burde ta på bikkja siden vi risikerte at han falt fra hverandre, og nettopp det var det som dommeren slo hardt ned på. Det er ikke önskelig med slik pels, sa hun og gav gutten en blåslöyfe (forövrig den aller förste - han har bare CK, CERT og CACIB fra för). Men alle gode championhunder skal jo ha en blå i karrieren, så da så. Bare så jäkla irriterende at det skulle skje akkurat i denne uka her.

 

Dommeren var forövrig meget streng. Kun 1 av 8 hunder fikk CK og det ble heller ikke BIR/BIM. En championhann som reiser verden rundt og har titler så langt som et vondt år fikk kun en röd slöyfe og takk for i dag - så Amigo var i godt selskap. Eieren av denne hunden sa det var "a crazy judge".

 

Nå fram til utstillingene begynner i Stockholm vurderer jeg å endre klasse fra championklasse stabijhoun til nakenhundklasse. Han har sikkert bedre sjanse der til å hevde seg :roll: Men what the hell; nå er jeg her og har tenkt å kose rävva av meg :D

 

I Stockholm blir det kaos de neste dagene - midt under verdensutstillingen blir det busstreik, så da blir det virkelig göy.

 

Vi får bare se hva som hender de neste dagene; her er man forberedt på alt. Får bare satse på at ikke all pelsen ramler av - jeg skal si til dommeren: "bare se men ikke röre" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og lese Jaktlykke sin første post i denne tråden etter hun kommer hjem :D

 

Tipper det blir en positiv post med slike fantastiske resultater :D

 

Amigo er jo flott kar har vi fått se flere ganger.......

 

Grattis med flotte resultater!

Link to comment
Share on other sites

Nå ar jeg fått hemmat samboeren fra utstillingen i Sverige og jeg må få lov til å skryte av oppdrettet hennes nå for hør bare : 1 verdensvinner, 2x junior verdensvinner og beste oppdretter på sin rase. Hun hadde en bærepose full av rosetter med Cert og CAC og gud vet hva..

 

Gratulerer Ann Cathrin :D

Link to comment
Share on other sites

Puh - da er vi også tilbake fra Stockholm. Jammen meg hardt å kjøre Stockholm-Haugesund i ett strekk, men det gikk det også på et vis.

 

Vi var der med Kingwana's Exhausting Federal Xpress (Loke), en Basenji på 10mnd. Han ble Verdensvinner-junior da han vant juniorkonkurransen like etter åpning, og fikk strålende kritikk og annet snask.

 

I sekretæriatet sa de at han var den eneste norske verdensvinneren - men ser jo ut som at noen andre her inne også har nått helt opp? :-D Ingenting er bedre uansett.

 

Min søster er naturligvis overlykkelig nå, det tar seg svært godt ut med WW-2008 i navnet for evig tid :-D Gratulerer til dere andre også. Dette var en opplevelse, men jeg er glad det er over, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Nå ar jeg fått hemmat samboeren fra utstillingen i Sverige og jeg må få lov til å skryte av oppdrettet hennes nå for hør bare : 1 verdensvinner, 2x junior verdensvinner og beste oppdretter på sin rase. Hun hadde en bærepose full av rosetter med Cert og CAC og gud vet hva..

 

Gratulerer Ann Cathrin :D

 

Gratulerer!! Det var jaggu ikke værst!! Hils! :wink:

 

Grattis til dere andre også, selvsagt. Moro at det blir "litt i påsan" når'n reiser så langt da. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flere norskeide eller norskoppdrettede verdensvinnere.

 

Blant dachsene:

Korthår:

BIR & WW'08 : KAN TRACE FOXY LADY, eier Petter Steen, Norge

 

Langhår:

BIR & WW'08 : ACHSMEISTER'S EROS

Eier: Anderberg Sanna, Torshälla, Sverige

Oppdretter: Hofmeister Wenche-Lise & Truls, Norge

 

Veteran World Winner - Hanne

DKUCH FINUCH INTUCH NORDUCH NU(V)CH NV-07 SUCH RA-KING-OLIVER

Eier: Tone Bakke, Norge

Oppdretter: Reinsborg Ragnhild, Norge

 

Langhår Dverg:

Junior World Winner - Tispe

OPALINA'S FANCY FACE

Eier: Lina Sørensen, Norge

 

Strihår:

World Winner & BIM - Tispe

MAGICAROMA

Eier: Rita D. & Atle Aspevik, Norge

 

Strihår dverg:

World Winner CACIB - Hanne

NV07FINJV07ESPJV08 WERVEST'S WINN

Eier og oppdretter: Vera Vestby, Norge

 

Strihår kanin:

Junior World Winner - Tispe

NV-07 TRANEVANGS PR.MINI-MYTAX

Eier: Eva Ellingsen/ Vera Vestby, Norge

Link to comment
Share on other sites

Eg var innom der søndag for å sjå på jaktrasene i klasse 5.For ein som berre har vore på hundeutstilling 2 gonger før så var dette svært. mange fine spisshundar. La spesiellt merke til at i rasen grå elghund så gjorde Norge reint bord og fikk alle topplasseringane.

Når dei skulle kåre beste hund i klasse 5 så såg eg ikkje den norske vinnaren i gråhundklassen. Mulig han reiste heim før, han skulle heilt til Mosjøen, det var dumt for han hadde ein verkeleg flott hund.

Ellers var eg imponert over at spisshundane var så forholdsvis rolige og laga lite støy. Trur nesten ikkje eg høyrde eit einaste boff frå dei kvite svenske elgundane ,men så er dei jo kjente for å vera veldig rolige og ha godt gemytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...