Jump to content

Patronhylse-spørsmål


Salmon

Recommended Posts

Snakker vi om hjemmelading her??? Og lading av samme ladning med samme kule og kruttmengde men forskjellig hylse????

 

I tilfelle så kan de ikke blandes nei, de forskjellige hylsefabrikatene har(/kan ha) forskjellig hylsevolum, dette gir forskjellig trykk og dermed forskjellig treffpunkt. I tillegg vil en maksladning i ei romslig hylse gi overtrykk i ei "trang" hylse.

 

En vil kunne få en pekepinn ved å veie hylsene, yttermålene er lik derfor vil en tyngre hylse være "trangere" enn en lett hylse.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi snakker om samme kule og kruttmengde.

 

Det høres logisk ut når det blir snakk om at to forskjellige hylsemerker har forskjellig volum.

Men, er dette volumet så stort at det vil ha merkbart innvirkning på presisjonen, enn føre til overtrykk på maksladninger?

Er forskjellen virkelig så stor?

Link to comment
Share on other sites

Tja..alle er vel enige om at Norma er en seriøs aktør? :wink:

 

Hvis du blar litt ned på denne siden : http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?doc=Sort&Lang=1 til du kommer til ladedata for 300WinMag, vil du se at Norma opererer med to sett ladedata for denne patronen; Heavy og Light..

 

Ladningene henspeiler ikke på om ladninga er lett eller kraftig, men på hylsas vekt og derved hylsas innvendige volum.. Dette har faktisk ganske stor betydning for trykket og utgangshastigheten, og det er derfor meget sannsynlig at treffpunkt også vil påvirkes..

 

Jeg siterer også fra Normas beskrivelse av kaliberet: " Viktigt Några tillverkningsserier har körts med betydligt tjockare material i 300 Win. Därför publicerar vi två omgångar data. En för dom tjockare med mindre invändig volym och en för dom lättare/större. Dom tunga väger ca 17,5 g/ 270 gr och dom lätta ca 14,0 g/215 gr. Det är mycket viktigt att använda rätt data eftersom patronen är ganska känslig för volymändringar."

 

( http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=214&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=300%20Winchester%20Magnum )

 

Jeg har også opplevd dette med forskjellige fabrikat i andre kalibre, men siden jeg ikke er hjemme har jeg desverre ikke tilgang til mine notater..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hylsene MÅ sorteres etter fabrikat, det er et minimumskrav.

Deretter burde de sorterer etter Lot også, i praksis vil det si å veie dem.

 

Her er det jeg brukte som tommelfingerregel:

 

Norma er dyre, men er også kjent for god hylsekvalitet.

Lapua har spandert såpass mye messing at hylsene ofte er tunge og trange.

S&B har spart på kobber og brukt mer zink for å kunne selge billig, derfor er de lysegule.

 

Men det finnes klart unntak fra denne regelen, og det er variasjoner mellom forskjellige kaliber.

Selv oppdaget jeg fenomenet med tykkere hylsevegger da jeg skulle lade opp et parti med .223 hylser fra Lapua.

Den kruttmengden som i Ladeboka sto oppført under "Startladning" fikk ikke plass i hylsa og det rant over :!::shock:

 

Med små marginer i dverghylser blir problemet så klart mer tydelig, i en større hylse kan forskjellen i godstykkelse gi andre utslag som for høyt kammertrykk, eller ujevn og dårlig presisjon.

 

Og med det i bakhodet syns jeg du skulle gi M/98'n din en ny sjanse. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var såpass heldig at jeg lærte kunsten å lade ammunisjon av en kar som kunne det, og etter det fikk jeg tak i ladeboka, leste den og lærte meg å lade ammunisjon...

 

I min utgave av Ladeboka er det et kapittel som er viet til nettopp hylser, og der lærer man mye, kanskje mer enn å spørre her også.

 

Saken er at hylsene forandrer seg ganske mye i det de blir avfyrt.

De vil ekspandere og fylle ut kammeret, denne nye fasongen vil de beholde til de blir presset i "Size-die" i ladepressa.

Etter pressing vil de beholde en fasong som er et sted mellom kammeret og standarden, men faktisk litt større enn dien..

Sikkert andre her på Kammeret som kan fortelle mer om elastisitet i messing enn jeg kan. :)

Men når man presser hylsen så må må endel av materialet som ikke kan trykkes sammen gjøre av seg et sted, så hylsa strekker seg i lengde.

Dette fenomenet gjør at man innimellom må trimme hylsa til riktig lengde igjen, om man glemmer dette og bare presser hylsa videre vil man til slutt ende opp med en "anabol" hylse som får en merkverdig bred skulder og dermed ikke passer i kammeret lenger.

 

Denne prosessen med å presse hylser som så strekker seg og blir trimmet gjentatte ganger vil føre til en svekkelse der hylsa har strukket seg mest, som regel et lite stykke over hylsebunnen, og til slutt vil hylsa revne der.

 

Dette svake partiet kan man se om hylsene er vide nok i halsen og man har godt lys, ellers må man bøye til en liten hake i enden av en ståltråd og kjenne etter om det er en fordypning i siden på hylsa, om så er tilfellet så kan hylsa kastes med god samvittighet.

 

Kan ble en viss trykkforskjell etter avfyring og pressing, men de største forskjellene kommer med hylser som ikek er avfyrt i samme kammer.

De ulike produsentene har forskjellige toleranser, og det er ikke garantert at amunisjonen som er ladet i naboens mauser passer i sidemannens Tikka for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at Lapua og Norma hyler nå kommer fra samme fabrikken? Kun bunnstempel som er ulikt???

 

Normalt ikke. Det har vært vektforskjell på de Lapua- og Normahylsene jeg har sammenlignet i samme kaliber i hvertfall. Derimot har jeg blitt fortalt at Norma produserer hylser for Winchester i noen kaliber. Jeg har noen slike Winchester-hylser i 9,3x62. De veier eksakt det samme som Normahylsene mine i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren:

Meget lærerikt svar, takk :) Er mye av det samme som står i ladeboka, men er alltid fint å få slikt repetert i andre settinger og andre skrivemåter :)

 

Oddgeir:

Jeg kjøpte min på XXL, og tror ikke jeg fant den stort billigere noen andre steder. XXL har jo og prisgaranti såe... :) Ring XXL på Lade å spør om de har den inne. Er en bok de tar inn lite av, men selger mye av. Jeg måtte kjøre rundt på 3 XXL før jeg fant en som hadde den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...