Jump to content

Jegeravgiftskort


O.M.H

Recommended Posts

Hei :D Fikk en telefon fra en venn nå som hadde fått beskjed om at hvis han skulle jakte med lyddemper på rifla måtte det skrives på jegeravgiftskortet at han hadde skutt opp lyddemper, er dette riktig? Skjønner at det er kan være forskjellige treffpunkt hvis han skyter uten demper når han har skutt inn rifla med demper, men trodde ikke det skulle stå på jegeravgiftskort at man hadde skutt opp med lyddemper. Noen som vet hva som er riktig :?:

Link to comment
Share on other sites

Det der har jeg aldri sett på noe offentligt dokument.

 

Men han MÅ kontrolere at våpenet går der den skal med demperen på skrudd. Det er relativt stor forskjeld på trefpunkt med og uten demper.

 

Ja, han har skutt in rifla med demperen han skal bruke på jakt så det er ikke noe problem. :D

Link to comment
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over hva folk får til.

 

Men for å få det klart:

 

Når man har skutt opp med en rifle, kan man bytte siktemiddler, montere/demontere demper, løp etc. Uten at dette har noe som helst med oppskyting eller jegeravgiftskort å gjøre.

 

Det eneste man ikke kan gjøre, er å bytte ut løp på systemrifler med nummererte løp, med løp man ikke har skutt opp med.

 

Derimot, så plikter man selvsagt (i det minste moralsk, men også etter §19)) å forvisse seg om at man har kontroll på treffpunktet på rifla.

 

Dette har selvsagt fortsatt ingenting med oppskyting og jegeravgiftskort å gjøre. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over hva folk får til.

 

Men for å få det klart:

 

Når man har skutt opp med en rifle, kan man bytte siktemiddler, montere/demontere demper, løp etc. Uten at dette har noe som helst med oppskyting eller jegeravgiftskort å gjøre.

 

Det eneste man ikke kan gjøre, er å bytte ut løp på systemrifler med nummererte løp, med løp man ikke har skutt opp med.

 

Derimot, så plikter man selvsagt (i det minste moralsk, men også etter §19)) å forvisse seg om at man har kontroll på treffpunktet på rifla.

 

Dette har selvsagt fortsatt ingenting med oppskyting og jegeravgiftskort å gjøre. :roll:

 

Var ganske imponert over at standplassleder klarte å få sagt noe sånt jeg også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er berre svada. Det fins enkelte mørke avkrokar der lyddempar fortsatt er litt uglesett...

 

Men for all del, so må folk vere klar over at lyddempar ofte vil endre på treffpunktet. Og at det derfor MÅ skytast inn med dempar om ein skal jakte med.

 

Må selfølgelig skyte inn med demper, noe min kompis har jeg gjort (tror faktisk ikke han har skutt med børsa uten lyddemper jeg.) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...