Jump to content

Erfaringer med FN Fiveseven?


Gramzon

Recommended Posts

Hei

Jeg er rimelig ny til disse våpen greiene, så jeg har noen spørsmål.

 

Har nylig fattet interesse av FiveSeven, og har hørt at den er veldig treffsikker, selv på lange avstander.

Planlegger å anskaffe en Colt m1911, men ønsker å høre om en FiveSeven er verdt summen.

 

Eier pr i dag ikke noen våpen, så lurer på hvilken jeg skal kjøpe først.

 

gjerne si noen ord om 1911 også.

Link to comment
Share on other sites

Five seven er teoretisk veldig flattskytende og "treffsikker", men avtrekket og siktene er ikke akkurat for å regne i verdensklassen (men for all del greie nok for et tjenestevåpen). For min del regner jeg dette som en skyter for meget spesielt interesserte, prisen tatt i betraktning.

 

Før du i det hele tatt tenker på å anskaffe noe slikt som nybygynnerpistol bør du nesten finne ut hva ammo koster i Norge og hvor stor tilgang det er. Jeg har ikke ladet 5.7mm selv men all erfaring tilsier at lading av små flaskehalspatroner i store volum ikke er spesielt ideelt. Jeg aner ikke engang om det er noen som importerer selve pistolen til Norge.

 

En 1911 klone er et langt bedre valg, men her må du nesten sondere terrenget litt mer. Til å begynne med bør du finne ut hvilket kaliber du vil ha og hva du ønsker av pistolen. Disse skyterene finnes i alle mulige varianter fra rene militærklenodier og replicas via forniklede gangsterreplicas og våpen laget for skjult bæring til rene konkurransemaskiner.

Link to comment
Share on other sites

1911 pistoler finnes det mange utgaver av, og i ulike kalibre. De produseres også av mange ulike produsenter. Noen av de mest kjente er Colt, Springfield, Kimber, Smith & Wesson og Taurus. Sistnevnte ville jeg kanskje holdt meg unna. Du får som regel det du betaler for i en 1911.

 

Det skilles mellom double stack og single stack utgaver. Double stack har et bredere grep for å tillate bruk av magasiner hvor skuddene sitter ved siden av hverandre. I single stack ligger skuddene over hverandre. Normalt tar et single stack magasin 7-8 skudd i .45 acp. Noen flere skudd med mindre kalibre.

 

Så skilles det mellom størrelse, eller mer presist lengden på sleiden. Du har lange utgaver, normal utgave (goverment 5") og kortere utgaver. De korte utgavene er fine i spesialfelten.

 

Det finnes også 2011 pistoler, hvor rammen er mer modulbasert. Slike pistoler brukes hovedsakelig til praktisk skyting.

 

Materialet i sleiden og rammen er også av betydning. Her brukes det stål, høykarbon-stål og aluminium. Hva som er best avhenger av bruksområde. Stål veier mer, men gir mindre rekyl og mer stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er kalibrene 4,6x30, 5,7x28 og .224 Boz forbudt ??

 

Det må du vel nesten spørre tsaren i POD om.

 

Jeg regner med at grunnen er at alle disse patronene opprinnelig ble konstruert for penetrering av skuddsikre vester med pistol og maskinpistol.

 

Skyter man slike våpen med vanlig fmj eller hulspissammo opphører denne effekten. Jeg er ikke engang sikker på om pistolen Heckler&Koch lagde for 4.6mm kom forbi prototypestadiet, maskinpistolen ville uansett vært forbudt for håpefulle sivile.

 

Boz har vel kun vært kamret i et par customvåpen basert på 10mm og .45 rammer.

Link to comment
Share on other sites

5,7x28 har vel ytelse omtrent på nivå med .22WMR, som er utmerket på småvilt men ubrukelig til alt annet. Det er utelukkende den spesielle kulekonstruksjonen i "panserbrytende" tjenesteammunisjon som gir kaliberet noen som helst penetreringsegenskaper mot lett kroppspansring, og slik ammunisjon er ikke i salg til sivile uansett. Altså finnes det ingen som helst rasjonell grunn til å forby 5,7x28.

 

Vanlig 9x19mm gir bedre ytelse mot kroppspansring enn 5,7x28, gitt tilsvarende avansert kulekonstruksjon. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra wikipedia:

One of the design intents of the SS190 variation of this cartridge (not sporting variations) was that it have the ability to penetrate Kevlar protective vests, such as the NATO CRISAT vest, that will stop conventional pistol bullets.[27] Fired from the P90, the SS190 variation is capable of penetrating the CRISAT vest at a range of 200 m (655 ft).[27] It is also capable of penetrating a Level IIIA Kevlar vest at the same range.[15]

 

Det er som sagt kun den opprinnelige patronen som har disse egenskapene. Senere ordinere hel og halvmantlede patroner ufarlige for vester.

 

Her i statene er det kun SS190 som er forbudt, ikke pistolen eller sivil ammo.

 

Forøvrig er vel dette mye av det samme som forbudet mot 12.7x99, som er grunngitt med at det finnes bl.a. MP ammo tilgjengelig. Ammoen er forsåvidt ulovlig i salg, men det spiller visst ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Øhh..mot min bedre viten; kan du være så snill å forklare hvordan? Fysikk er en spennende ting, spesielt når det kommer til å overvinne fysiske lover.

 

Forklare hvordan hva da? At 5,7 med SS190 stålkjernet prosjektil penetrerer en del vester, eller at det finnes svenskprodusert (Bofors) 9mm stålmantlet ammunisjon med låst blykjerne (lignende konstruksjon som tradisjonelle "solids" for Afrika-jakt) som gjør samme jobben og mere til, i standard 9x19mm våpen?

 

Jeg har testskutt begge kalibre og nevnte ammunisjonstyper mot diverse mål. Svenskeammo i 9x19 ga litt mere penetrasjon og større skadevirkning i målet enn SS190. Dette med 9mm skutt i MP5 og SS190 skutt i en FN P90 maskinpistol. Vi hadde en FiveSeven pistol tilgjengelig men testet begge kalibre i MP-er for å få maksimal ytelse ut av begge.

 

Fellesnevneren for begge typer "panserbrytende" ammunisjon er at prosjektilet er konstruert for at kjernen eller hele prosjektilet skal holde sammen og ikke ekspandere nevneverdig, slik at kraften i anslaget blir konsentrert om minst mulig areal. Dermed får man mer penetrasjon i harde til middels harde mål enn med tradisjonelle kobbermantlede kuler med myk blykjerne. Skutt mot aluminiumsplater ble standard NATO 9mm FMJ med blykjerne slått flate, og økte diameteren til noe lik et kronestykke. Null penetrasjon på 50 meter. Svenskeammoen med tykk stålmantel og låst kjerne ekspanderte nesten ikke, og plystret rett gjennom. SS190 ble kraftig deformert men penetrerte greit, den er forsåvidt konstruert for å gi en kombinasjon av deformasjon og penetrasjon.

 

H&K sine 4,6mm prosjektiler er så vidt jeg vet av homogent stål med et tynt kobberbelegg utenpå, i alle fall var de tidlige prototypene det. Disse vil omtrent ikke ekspandere i det hele tatt.

 

Å påstå at en FiveSeven har enormt mye bedre egenskaper mot kroppspansring enn mer tradisjonelle våpen og kalibre er i beste fall å sammenligne epler og bananer, fordi en da sammenligner spesiell ammunisjon (SS190) mot "gammeldags" helmantel. Det er mere redelig å sammenligne med tilsvarende avansert ammunisjon, da blir forskjellen mellom kalibrene langt mindre og de større tradisjonelle kalibrene fremstår som et bedre all-round valg enn de små pinglekulene som i et jaktvåpen ikke ville blitt goskjent på noe større vilt enn hare omtrent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...