Jump to content

Saga Maximum Tungsten til skogsfugl - erfaringer?


Ertshus93

Recommended Posts

  • 2 years later...

jeg bruker denne i str4 (Ø3,25mm) 36gram til skogsfugl.(tror de nå tar 30kr/stk)

Etter at jeg begynte med det så har jeg ikke tenkt å bruke noe annet.

Skjøt en tiur på 5,0kg sist høst, han sprang 25m og da orket han ikke springe mere.

ellers har jeg skutt noen orrfugler med den, de har alle blitt liggende, ikke nødvenigvis død, men det er en grei sak når man får tak i fuglen. to minus er trang sverm, og stygg pris, men jeg skyter ikke så mange skudd på skogsfugl på en sesong, at jeg synes jeg skylder fuglen å ha god ammo så jeg kan "vite" at jeg har bommet hvis jeg ikke ser noe . kjøpte meg åpnere choker i høst.

 

Når jeg en sjelden gang jakter lirype bruker jeg den i str6.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Saga Maximum Tungsten og har erfaringer å komme med til denne patronen? :D

 

XXL som selger denne til 20 kr/skuddet

Tenkte jeg skulle bruke den til skogsfugl!

 

Har prøvd den ja, har ingen ting negativt å si om den, beste patron til skogsfugljakt som jeg vet om, har selv brukt mye annet men ingen ting slår saga maximum patronen ;)

Link to comment
Share on other sites

WooW,Tiuren løp bare 25m!Kjempeammo!Disse må jeg prøve!Med annen lovlig ammo,lever de og pines gjerne en uke etter godt treff..For oss som vil ha tilbake bly,så blir slike tråder som er bygd opp av skryt om Vismut og annet styggedom tåpelig..Sitat:jeg skjøt to Ryper i høst med Vismut,og de døde fort,så vil ikke bruke annet!Tragisk..Skyt på 20 Ryper,Skogsfugl,Hare,Rev og Rådyr med Stål,Vismut,Zink og kom med en konklusjon da!

Link to comment
Share on other sites

WooW,Tiuren løp bare 25m!Kjempeammo!Disse må jeg prøve!

 

ja, på elgjakt kan vel elgen løpe både 50 og hundre meter, kanskje mere enn det med stjernetreff. Da er vel ammoen der for dårlig å da?

 

For all del, du har lov til å mene noe annet om denne ammoen enn jeg gjør. men jeg er fornøyd med den bortsett fra prisen.

 

du nevner sink, det har jeg prøvd på skogsfugl da jeg ikke fikk tak i annet, men det gjør jeg ikke en gang til. det mener jeg at holder ikke mål.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mye mer drep i saga tungsten enn i noen som helst blypatroner, så sutringa di er litt malplassert.

 

+1 å thumps up, skjenerelt er vel tungsten patronene et par hakk bedre en de gamle blypatronene ja, høyere

egenvekt å høyere hastighet gjør sitt til at drepeevnen blir høyere. Lurer selv på å prøve de saga patronene

men vill gå opp til 36 grams ladning da jeg skal ha de til gåsa. Zink og vismut er jeg enig i at er dårlig sort, stål

er ikke optimalt pga lav egenvekt men det kompenseres lit med høy hastighet men ikke nok til at jeg vil bruke det

framfor tungsten/hevi shot.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg innhabil i saken all den tid jeg og selger denne amoen :shock: .

Den er dyr og den virker på et nivå litt over bly.

Wismuth er dyr og dårligere enn bly.

Bly virker fint og er ulovlig i bruk.

Sink ubrukbar

Stål virker på kort hold til enkelte fuglearter.

Erfaringen min er, jeg bruker Saga Maximum Tungsten på jakt. Koster skjorta men legger ned viltet, dersom jeg treffer innefor rimelig avstand. Men selfølgelig vil jeg ha tilbake BLY.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...