Jump to content

En søt liten valp som spiser BÆSJ...hjelp


korporal

Recommended Posts

Jeg har en 4 1/2 mnd gammel beagle tispevalp. Hu var ivrig etter hestemøkk,og annen hundemøkk første tida jeg hadde henne., men konsekvent FY hver gang og at jeg dro henne unna hjalp fort, så nå kan jeg passere ruker, uten at hu er noe spesiellt interessert. Har hørt at valper er veldig ivrig etter dritt første tida...

Link to comment
Share on other sites

Hunden er 15mnd og han spiser fortsatt bæsj.. har prøvd alt fra å bytte for til å si nei etc etc..

Han spiser mye mindre nå enn før og han spiser bare når vi ikke følger med.

 

På turer etc er ikke dette et problem da jeg har kontroll på han, men jeg kan ikke følge med han hele tiden når han er ute i hundegården.. Eneste jeg kan gjøre er å plukke opp bæsjen så ofte som mulig for å minske sjansen for at han spiser det.

Link to comment
Share on other sites

Hei!Har hatt samme problem,og har fortsatt hvis jeg forer med feil for!

Det som har fungert best har vært vom og hundemat!

bæsjer mindre dvs tar opp mer næring og spiser ikke bæsj.

Grunnen til at døm spiser bæsj,har jeg fått fortalt at mye av næringa er igjen i dritten!

Beste tips er å bytte for!

Link to comment
Share on other sites

Prøv å bland litt kulturmelk/biola i hundeforet så kan det hende det bedrer seg. Ubalanse i tarmen og feil bakterieflora kan få hunder til å spise møkk, for gjennom andres avføring kan de få det de mangler (men de kan samtidig få mye uønsket). Det kan selvsagt være mange andre årsaker, men melkekultur funker ofte, og er mye lettere enn å dressere bort en uønsket handling.

Funker også på voksne hunder som plutselig får det for seg at kabler er snadder... (jupp - been there)

Har valpen løs mage? En fin kur er cottage cheese og ris.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Mange som har forsket på hvorgor hunder spiser avføring, men ingen har vel kommet til det samme svaret.

Får å få de til å slutte med dette kan du gi hunden din ananas. Har hvertfall fungert på hundene jeg har hatt det problemet med.

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt, er at dei to hundane eg har hatt, ess, et avføring etter folk, altså menneske-bæsj. Har hatt ein del lite trivelege opplevelsar med dette. I tillegg rullar hunden seg i stoffet. Og når han kjem inn lograr han og strålar av lukke over det herlege...

 

Trur neppe det finst noko "knep" mot dette, bortsett frå å halda hunden i band heile tida...?

Link to comment
Share on other sites

Ser noen som skriver at hunden i utgangspunkte er vant med å spise dritt. Sikkert ment som en vittig kommentar, men tviler på at du har grunnlag for å komme med det som et seriøst innlegg. Kvalitet på for og gjentak av næring har ingenting med saken å gjøre. Mange hunder som får topp for, med god apetitt, og godt hold, spiser dritt. Bare for at det er dritt. andbjor er nærmest sannheten her, vi vet ikke hvorfor. Generelt sett, så ser det ut for at hunder tiltrekkes progressivt med graden av drittlukt. Som regel er det en fase, dette med bæsj-spising, men den beste løsningen er som nevnt, "Nei !"

 

edit; Det er trolig en sammenheng med dette som eies nevner. De verste bæsje-spiserne, er som regel de verste bæsje-rullerne også.

Link to comment
Share on other sites

å rulle seg i avføring har en mere logisk forklaring enn spisingen.

Hunder vil som regel gjøre seg luktfir for omgivelsene, dvs andre dyr. Vi vet jo alle hvordan en blaut hund lukter. Men når de ruller seg i gress, myr, skog og ikke minst avføring, så kan hundene komme nærmere "byttet" uten å bli oppdaget. (luktet)

Som forøvrig for vår del er noe svineri.

Link to comment
Share on other sites

At hunden vil gjera seg "luktfri" ved å rulla seg i bæsj, er eg litt usikker på.

 

Hunden rullar seg elles i silofor, gjødsel, rotne åtsel som daude fuglar og andre dyr...

 

Har høyrt ein annan forklaring: Hunden tek på denne måten opp luktsporstoff som han gir til dei andre i flokken. Då kan dei finna fram til det daude dyret eller kva det no er.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal andre hunder finne fram til ei kuruke eller silofor??? Tydelig eksempel på min teori er hvis du vasker hunden din med såpe, så vil den med det samme gni seg inn med andre lukter. Det kan være alt fra pleddet sitt, sofaen, og hvis den er ute så finner den mere ekstreme lukter.

 

Har selv en flokk med hunder som bor ute hele året, og de gjør aldri dette når vi er på tur, mens mine 1-2 innehunder finner seg alltid noe å parfymere seg med. Skulle egentlig vært motsatt om de skulle ta med lukt tilbake til flokken....

Link to comment
Share on other sites

det er faktisk ikke så uvanlig at valper spiser sine egne "sigarer". uansett hvilket for man bruker osv... her er det bare opp til eier å være konsekvent, og å spise hundedritt eller hestemøkk eller hva det måtte være er strengt forbudt.

si NEI og få oppmerksomheten over på noe annet..

Link to comment
Share on other sites

Ennå et kjerringråd,til bruk dersom hunden spiser egen avføring..

 

har ikke forsøkt det selv, men det ble sagt på en utstilling i helga.

Bland ananas i hundeforet. Hunden spiser ananas i første omgang, men etter en runde i fordøyelsessystemet skjer det "ett-eller-annet" som gjør at hunden ikke ønsker å spise avføring inneholdende ananas.

Link to comment
Share on other sites

Ennå et kjerringråd,til bruk dersom hunden spiser egen avføring..

 

har ikke forsøkt det selv, men det ble sagt på en utstilling i helga.

Bland ananas i hundeforet. Hunden spiser ananas i første omgang, men etter en runde i fordøyelsessystemet skjer det "ett-eller-annet" som gjør at hunden ikke ønsker å spise avføring inneholdende ananas.

 

 

Nevnte dette tidligere i denne tråden. Fungerer kjempebra

Link to comment
Share on other sites

Dette er virkelig en tråd for alle de som synes det et sååå koselig at bissevoven kommer og slikker i ansiktet!! :D

 

Dette rådet med ananas har jeg også hørt om før. Kjør på! Det å skjenne på hunden hjelper lite om han har mulighet til å fortsette med uønsket adferd som han alt har lært seg... Det hjelper derimot godt om du fersker ham de første gangene..

Hunder vil tross alt aller helst gjøre oss til lag! Om de ikke er bortskjemte da, da er de som drittunger flest...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at hundens vilje til å gni seg inn med lukter har med flokkinstinkt å gjøre. Vi vet at hundens store livsprosjekt er å klatre i hierarkiet, og vi vet at lederen i flokken har initiativet. Jeg vil tro at en hund som kan komme inn til flokken å rapportere om inntrengere i reviret eller lede flokken til en lettkjøpt matbit fort vil øke statusen.

 

"Kamuflasjeteorien" synes jeg virker ulogisk. Vi vet at hunder er revirhevdene, og de kommuniserer gjennom å markere med urin. Som flokkdyr er de mer opptatt av å si "her er jeg" enn å gjemme seg. Deres jaktteknikk kan heller ikke forklare at de har behov for noe luktkamuflasje. De følger enten et spor eller vandrer med nesa mot vinden. Dessuten vil en hund aldri klare å kamuflere sine lukter ovenfor andre hunder så lenge den har åndedrett. Hundens nese er ekstrem presis på utåndingsluft, og som vi vet har ikke hunden evne til å trykke som en rype.

Link to comment
Share on other sites

må bare si her at jeg minimal erfaring med hund, MEN hva med å krydre produktet med en god dæsj chilli? Da burde den lære? (Er veldig glad i hunder, bare så det er sagt :lol: )

Chilli er jo et eksempel på at naturen lærer de rette dyrene at dette skal du bare ikke spise! fugler kjenner ikke den sterke smaken, fordi pepperen tåler fuglens fordøyelse + at den blir spredd lenger... darwin altså:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...