Jump to content

Pekevinkler....?


Razorback

Recommended Posts

Kom over denne på nettet her istad

Er det bare jeg som synes hu peker seg LITT vel ut, og ville blitt DQ fortere enn svint her hjemme i gamlelandet....?

Trodde ikke det var så forskjell på reglene fra der og her...

Har forstått det som denna jenta er et stykke opp på listene med tanke på hvor flink hu er med skytinga si. Handlingen av de derimot...

Link to comment
Share on other sites

fat_dog86 var her med saksa.

Det er kun ved omladingene at hun kommer nær det vi kan anta er sidebegrensningene, men det er umulig å si om hun peker seg ut eller ikke.

Omladningene ligner ellers det jeg har sett mange ganger i Norge også, uten diskings.

 

Poenget mitt er vel at det er umulig å bedømme utifra en video.

Link to comment
Share on other sites

Hun peker litt opp ja, men ikke i nærheten av å bryte vinkelen.

I USPSA og IPSC er i utgangspunktet grensa 90 grader OGSÅ i vertikalen.

 

Enkelte baner kan ha mindre, men da skal man ha godkjenning av RD pluss være publisert på forhånd.

 

I C I C said the blind man...

 

Da er det jo lov da, men hadde vel slitet her med vertikal vinkelen hun viser noen ganger.

Burde hatt flere som hu. Blir jo nesten medaljeplassering på hele dameklassen siden det er så få med...

Link to comment
Share on other sites

På Extreme Euro Open i Tsjekkia har de tradisjonelt mange DQ'er pga at skytterne peker over backstop'en under omlading.

Det er en lokal begrensning og ikke en IPSC-regel.

Uansett er det en god vane å ikke peke på skyene når man lader om :)

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut til at hun er ganske langt ut til venstre jeg da, og på noen av stagene så ser det ut til at dette er WAY OUT til venstre for hva som er "normalt" i hvertfall.

Hvor de setter pekevinklene over-there aner jeg ikke, men her hjemme så hadde vel et par av de tilfellene der vært DQ helt uten tvil. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det fine med ipsc både her og uspsa over there er at de har en kvalitetsikring på dommerne.

 

Disse vet at det er de faktiske satte pekevinkler som gjelder.

Sittet og kikket litt på kameraføring og (dommern) kan ikke se noe over hva som kan antas som pekevinkel ut i fra hvor denne kan forutsettes å være ihht skiveoppsettet.

 

Jeg synes uttaelsen over bør diskvalifisere for godkjenning både i IROA og NROI, og jeg betviler sterkt at utsagnets opphavsmann har godkjenning fra noen av dem. Da det strider mot både sunn fornuft, regler for dømming, de respektive reglemet osv.

 

Kort sagt ukvalifisert til det ekstreme.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med ipsc både her og uspsa over there er at de har en kvalitetsikring på dommerne.

 

 

Her er jeg nok uenig med deg. Vi kar en ganske dårlig kvalitetssikring på dommerne(RO'ene) i praktisk. Det er dårlig med evalueringer når man f.eks har blirr IROA. Her burde man jobbet for å få til ett bedre system, så man faktisk kunne fått degradert de mindre dugelige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan Glenn kan si det. Ser ikke noe på de videoene som sier at hun er ute.

 

faktum er at vi ikke vet hvordan vinklene er på de stagene...

Tja, skal man ikke få ha synspunkter heller nå?

Det var ut i fra vinkelen som vises et par ganger på hennes kamere jeg synes det så slik ut. Men det avhenger jo igjen av hvordan hun har vinklet hodet.

Er det 90-90 som blackops nevner, så er det sikkert godt innenfor.

 

Hvorfor er Nfps medlemmer så såre når noen har en annen mening enn dem selv? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan Glenn kan si det. Ser ikke noe på de videoene som sier at hun er ute.

 

faktum er at vi ikke vet hvordan vinklene er på de stagene...

Tja, skal man ikke få ha synspunkter heller nå?

Det var ut i fra vinkelen som vises et par ganger på hennes kamere jeg synes det så slik ut. Men det avhenger jo igjen av hvordan hun har vinklet hodet.

Er det 90-90 som blackops nevner, så er det sikkert godt innenfor.

 

 

 

Du må gjerne ha synspunkter.

var kanskje litt presis. Burde vel kanskje ha sagt jeg ikke kan skjønne på hvilket grunnlag du kan mene hun peker seg ut.

Jeg kan ikke se at hun er over 190 graderen fra den vinkelen kameraet står.

På hatcam bildene synes jeg det virket som om hun var klart innenfor men det er ikke alltid enkelt å se grensen fra så smal synsvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig bare de som var tilstede som kan si noe om hvordan stevnet var lagt opp osv.

Ikke har jeg noe som helst greie på hvordan vinklene var i det aktuelle tilfellet, og ikke er jeg

RO heller, så jeg skal holde kjeft fra nå av.

 

Så kan heller de som er RO's diskutere seg i mellom, så kanskje det blir gjort mindre "feil" i stevner i tiden fremover. :)

 

Men det er jo greit å få stilt spørsmål ved slikt, da det TYDELIG er forskjellige meninger og oppfatninger ute og går.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til vinkel oppover er vel korte fingre, evt langt frem til mag utløser. Da "slipper" enn grepet og vipper våpen oppover og holder det med lille tom langfinger, setter i magasin, "slipper" taket med fingrene å våpenet faller på plass i hånden og en lukker grepet. Metoden er fy fy og egentlig oppskrift på å før eller siden miste våpenet = DQ. Alternativt (den metoden flere bruker) er å flytte flytte lille tom langfinger til frontstrap, strekke ut fingrene = rotere våpnet i hånda slik at en rekker mag utløser.

Link to comment
Share on other sites

Metoden er fy fy og egentlig oppskrift på å før eller siden miste våpenet = DQ.

Tar eg feil når det er denne måten Max Michell gjør det?

MaxMichelPortraitsm-4.jpg

Da blir det vel kansje litt feil og si at det er fy-fy.. :wink:

Kan hende eg tar feil, er jo ikke akkurat første gang det da :roll:

Skal sitte meg ned og se på film og se etter :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvorfor er Nfps medlemmer så såre når noen har en annen mening enn dem selv? :roll:

 

Vi er bare sånn.

Men du har rett;

HVIS det er sånn at det er 90 grader pekevinkel, og HVIS det er sånn at den borteste barrikaden (med stort xD-plakat på) er "180 grader" på denne stagen, og HVIS det er sånn at brillekamera viser det samme klippet som vi ser først, så peker hun seg ut på første magasinskiftet. Ikke opp, men til venstre.

My 2c w.

Siphon

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg kan ikke dy meg.

Det sies at de ivrigste laderne ser på skyting som et nødvendig onde for å få nye tomhylser.

Noen ganger kan en få det inntrykk i praktiskmiljøet at skyting og magasinskifte kun er en nødvendig aktivitet for å få testet ut pekevinkler......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...