Jump to content

Hornady LeveRevolution 30-30


Grunneier

Recommended Posts

Det er meg blitt fortalt at Hornady 30-30 skal være godkjent for elgjakt.

 

-1- Hvordan vet man om dette er sant?

 

-2- Hvor får man kjøpt de i Trøndelag?

 

-3- Finnes det andre 30-30 som oppfyller kravet?

 

Jeg har akkurat tatt storviltprøven med 30-30 og "skinner" sitt jaktdiopter på min Marlin 1895 XLR. Så morsomt har jeg nokk aldri hatt det på skytebanen før. I hvert fall ikke med klærne på.

Link to comment
Share on other sites

1 det gjør man ikke

2 aner ikke

3 Nei

 

søk på leverevelution så finner du nok de relevante trådene.

 

*

Kulen kan muligens hjemmlades til å holde elg, men kulen egner seg ikke til det bruket heller. Tynnvegget og fragmenterer lett har jeg lest vapentidningen

Link to comment
Share on other sites

For å bruke riflen din lovlig på elgjakt bør du lade selv med, f.eks med ordinære 165gr. jaktkuler á la Hornady SST, Rem PSPCL o.l. Hastigheten du oppnår i 30-30 harmonerer fint med tradisjonelle kuler.

 

Du kan ha én patron i magasinet og én i kammeret. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Tolvsju! Interessant lesning, har du nonen kronograferte ladedata på f.eks Hornady SST kulene til 30-30 som oppfyller kravet til storviltjakt? Har selv eksperimentert litt med Hornady LeverEvolution kulene, men mangler fremdeles noen m/s for å kunne si at kravet er oppfylt...

Link to comment
Share on other sites

hornady sin leverevolution ammo med 160 grains ftx-kule har 2181J på 100 meter, det står derimot ikke hvor langt løpet er , men hastigheten er 2400 ft i utgangshastighet... dette er fabrikkdata hentet fra sniperprogrammet på iphonen min...trodde at alle rifler med godkjent anslagsenergi kunne brukes uavhengig av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Tolvsju! Interessant lesning, har du nonen kronograferte ladedata på f.eks Hornady SST kulene til 30-30 som oppfyller kravet til storviltjakt? Har selv eksperimentert litt med Hornady LeverEvolution kulene, men mangler fremdeles noen m/s for å kunne si at kravet er oppfylt...

 

Har ikke prøvd selv, men en kompis har. Med litt bedre BC enn LeverEvolution bør det gå.

 

Alternativt kan du friske opp til 30-30 AI. Selv om "Improved" kalibre i mine øyne sjelden er bryet verdt, kan det her hjelpe å karre seg over streken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...