Jump to content

Bytt løp!! Bom aldri mer!!


dgj61

Recommended Posts

Hørt på trap-bana:

"Har du en o/u hagle med løpsvelger, og denne er satt til å fyre underste løp først, så bytt til øverste løp samtidig med at du bytter om chokene likedan. Da blir det treff!!"

 

Noen med erfaringer om dette her?

Link to comment
Share on other sites

så bytt til øverste løp samtidig med at du bytter om chokene likedan.

 

Og VIPS så hadde du samme oppsett som før, bare "på hodet"! :D

Joda, dersom løpene ikke peker samme vei så har det kanskje noe for seg?

Jeg ville vel heller tenkt som at vedkommende som sa dette har en veldig billig O/U hagle og løpene ikke er helt på linje.

 

Selv har jeg aldri hatt dette problemet i hvertfall, i hvertfall ikke som ikke kunne forklares med feil montering eller upassende kolbe. ;) (eller skytter-feil selvsagt!)

Link to comment
Share on other sites

Bare tullprat! Hva om feilen er at du til stadighet skyter over? Hva om du stopper bevegelsen før skuddet går? Kanskje har du dårlig kinnkontakt? Står du galt? Venstredominant øye? Blir ikke annerledes om du skyter fra øverste løp istedet.

 

På den annen side. Dersom du tror sterkt nok på noe, så hender det at det hjelper. Psyke er en viktig faktor i skyting. Har hørt om folk som snakker til hver enkelt patron de setter inn, og takker dem etter skudd som gir treff.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om folk som snakker til hver enkelt patron de setter inn, og takker dem etter skudd som gir treff.

 

HAHAHAHA!

 

Løpsvelgeren er fin å ha når du vil skifte trangborring uten å skru de ut. Jeg treffer i allefall ikke noe bedre med øvre løp. Kansje jeg skal begynne å snakke med patronene. Kansje ta med en pakke under dyna kvelden før for å smiske litt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pussig at jeg leste denne tråden i dag..... Jeg skyter normalt rimelig bra jegertrap, stort sett med gode treff. Har "alltid" skutt med nedre løp av en eller annen grunn, med trangborringer IC (1/4) - LM (3/8) - M (1/2). En periode nå har jeg skutt med øvre løp, da jeg der har lettere og mer kontant avtrekk. Har også skutt bra med dette løpet, men i det siste har det vært litt opp og ned - med mer varierende treff. Det går mot slutten av sesongen, og motivasjon / "piff" kan nok være litt så som så. Men det kjenner jeg normalt hvis mangler. Og jeg pleier å se hvorfor jeg bommer, men de siste par gangene har det vært noe litt merkelig.... Etter en noe begredelig serie i går byttet jeg tilbake til nedre løp. Jeg byttet dog ikke choke, da forskjellen på LM og IC er marginal (IC, den mest åpne, satt i nedre løp). Jeg skjønner ikke hvorfor, men plutselig satt det som det pleier og jeg banket ned... Ja, ganske mange. Og treffene var som de skal være (min "filosofi" er å enten treffe ordentlig eller å bomme ordentlig 8) ...).

 

Noen hagler har forskjellig treffpunkt på nedre og øvre løp, det er et faktum. Er ikke sikker, men tipper at dette kommer av at øvre løp kanskje er tenkt brukt på lenger hold - og dermed har et noe høyere treffpunkt (eller motsatt...)? Men jeg vil nok tro at de fleste konkurransehagler, som den jeg har, har rimelig identisk treffpunkt med begge løp (dvs parallelle løp). Så hvorfor jeg plutselig skjøt mye bedre med nedre løp tror jeg vanskelig kan forklares med noe fysisk på hagla, med mindre det har blitt kast i choken i øvre løp :lol: . Her spiller nok "huet" en vesentlig rolle:

 

- Jeg ble sikkert mer "på hugget" ved å bytte til det gode gamle løpet, og til en anelse mer åpen choke.

- Gode treff i starten gir selvtillit. Skyter man mer avslappet, men bestemt, blir det bedre montasje / bedre kinnkontakt / mer korrekt bruk av øynene.

 

Jeg har ettertid forresten tatt ut chokene og kikket over disse. Jeg løsner og smører opp chokene veldig ofte, men har ikke gjort de rene innvendig på en stund. Og det var egentlig utrolig hvor mye "avleiring" / kruttslam (eller rester etter plast-wad'en?) som satt innvendig i chokene! Jeg brukte noe "guffe" for å løsne dette + en kniv forsiktig for å få av dette laget med fastbrent sot. Tror ihvertfall ikke at treffbildet blir noe verre av å holde chokene rene....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt også noen trap-serier jeg ikke forsto noe av i går. I første serie bommet jeg på 3 slake venstreduer uten å skjønne hvorfor. Etter en tur på skeetbanen gikk jeg tilbake på trap-banen for å prøve å finne ut av dette. Da knuste jeg alle duene som gikk slakt til venstre, men fikk derimot samme problemet med duer som gikk slakt til høyre. Og skjønte ingenting. I tillegg var ikke treffene så gode som jeg ønsket.

 

Og da måtte jeg jo bare skyte en runde til :mrgreen:

 

Bestemte meg for at jeg skulle konsentrere meg om kinnkontakt. Jeg klemte børsa mot kinnbeinet hver gang jeg monterte hagla, og skikkelig knuste 23 duer i småbiter. De to bommene var normale arbeidsuhell der jeg ikke var "på" dua.

 

Hadde jeg byttet løp og choker mellom seriene, så hadde sikkert jeg også blitt overtroisk. (nederste løp går til høyre, og øverste til venstre eller noe sånt rart)

"Har du en o/u hagle med løpsvelger, og denne er satt til å fyre underste løp først, så bytt til øverste løp samtidig med at du bytter om chokene likedan. Da blir det treff!!"

Sannheten er at hvis du bommer mye, så gjør du det ikke riktig. Uansett løp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting man skal være oppmerksom på er at man normalt får mer munningsvipp av øvre løp enn av nedre løp, fordi rekylen går mindre rett inn i skulderen. Ikke så relevant på jegertrapen, men det kan ha betydning om man trenger å fyre av det andre løpet kjapt etterpå, som f.eks. på skeetbanen.

Link to comment
Share on other sites

Det med munningsvipp avhengig av løp er faktisk et moment, ja. På konkurransehagla jeg bruker nå er det portede løp, så det er uansett ikke mye munningsvipp. Men jeg merker allikevel forskjell på rekylen i øvre og nedre løp. På en DT10 jeg hadde synes jeg at jeg merket vesentlig forskjell på rekyl / munningsvipp i øvre løp kontra nedre. Men det var selvsagt etter at jeg leste at den var optimalisert for lav rekyl / pipevipp i nedre løp 8) ...

 

Nei, nå stikker jeg avgårde for å arrangere (og skyte) Valdresmesterskapet (VM :lol: ...) i jegertrap. Og der har jeg tenkt å skyte 25 strake skudd med nedre løp og med den choken som sitter der :!:... Så får vi telle opp etterpå :roll: ..... Det med 25 skudd fordrer selvsagt at man klarer å putte patronen i rett kammer, nå etter å ha byttet løp :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det å bytte te øvre løp,å skyt bedre kan ha noe for se ja..

Mangemange skyttera vrir hagen litt enten til høyre eller venstre alt etter utgangstilling..men en høyrehendt skytter vrir"normalt" litt til høyre. Med det resultatet at duene til venstre vil normalt bli skutt i"bak-kant"hvis man ikke drar riktig godt igjennom. Samt at man vil oppleve at en due til høyre som man kanskje trodde skulle bli bom,alikevell gikk i 1000 knas. Dette pga sikteskinnen og nedre løp har ganske stor avstandsforskjell hvis den vris 3 mm i utgangstilling,å skuddet skal treffe på 27 meter.

Bytter man til øvre løp,vil avstanden fra sikteskinnen og skuddløpet bli betraktelig mindre. Å med det resultat at man skyter bedre hvis vridning av haglen er årsaken..

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker ang "Mr.Polars" teori

 

Man tar en hagle med paralle løp og avfyrer denne da vil man få ett senter i treffsonen på begge løp som ligger løpsavstanden fra hverandre i hele kulebanen

om man så vrir hagla 46 og 90 grader og gjør det samme vil man ha samme avstand mellom senter men undre løp vil stig litt i høyde etter som man vrir og ha samme høyde

ved 90grader men fremdeles bare løpsavstanden mellom senter.

 

Så tar man en hagle hvor løpene er samskutt på ett visst antall meter (noe de fleste hagler er) og gjør det samme da vil man få samme senter på begge løp ved samskytingsavstanden uansett hvordan man vrir hagla på turen ut dit vil man aldri være lengre fra hverandre enn løpsavstanden og ved dobble avstanden av sammskytingen vil man ha løpsavstand i forskjell igjen.

 

Så om denne teorien stemmer så vil jeg tro at dårlige treff på dua ikke kan føres tilbake til noen mm kanting men vil være ett resultat av ett "dårlig" gjennomført skudd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Perazzi har en USA modell som er nesten lik mx8 men med høy skinne, som heter mx2L. De fleste av disse fyrer av øverste pipe først, med relaivt flat pipestigning, mens det undre løpet har bratt stigning og går av sist. Våpnet er designet for en form for dobbel-trap.

 

Normalt for europa er å skyte underste først, som gir en lavere rekyl i kroppen/skulderen.

Det med kanting av våpen og at det gir større effekt ved bruk av undre løp en interessant teori... Noen som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...