Jump to content

Lage ei rifle i 458Win Mag.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei folkens...

 

Som tittelen sier vil jeg bygge ei rifle i kaliber 458Win Mag.

 

Tenker å kjøpe ei Mauser kasse med 30.06løp uten stokk fra Landrø ca 800kr.

Åpne støtbunden og tilpasse matingen. Pris? ca 1500kr?

Montere løpet og sette på ei fin trestokk. ca 1300kr for løp(minus blånering og fredigkamring/montering) Og ca 2000kr stokk med bedding.

Skal kun bruke åpene sikter og tror jeg kommer til og bruke de orginale mauser siktene.

 

Noen som har erfaringer med kaliber og mauser børser? Har kun hatt mauser med 30.06 og 308win.

 

Ellers andre erfaringer med 458Win?

Link to comment
Share on other sites

Har ett slikt prosjekt gående hos Fossdal, dette blir en 458 Win mag Acley Improved, den skyter 458 win mag standard også.

dette blir en litt mere påkostet utgave med boltmuffe med 3 punkts m70 sikring, Laminert stokk fra Hansen, samt åpne sikter på ett Walther løp.

 

Fossdal har slipt og polert låskasse slik at denne blir fri allskens hakekors og dritt og møkk, denne skal også blåneres samt at det også skal på ett Timney jakt/direkteavtrekk, låskassa blir også forberedt for kikkertmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo lovendes ut....Mange som har/skal gjøre det samme...

 

Lurer litt på hva dere skrev på søknaden til 458win :? Tenker det blir ei elg børse for min del har nok ikke penger nok til en safaritur på noen år :(

 

Noen som har gjordt det samme? Eller er det kun afrika som er "lov" med den patronen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som har noe med om du har planlagt en tur i år eller 2050, så lenge man fyller kravene til å erverve ett våpen så er det ett rent forvaltningsvedtak, og jeg tror ikke politiet legger seg opp i det, tror ikke du må legge ved kopi av flybilletten til afrika

 

Hva man synes politiet bør bry seg med og hva de faktisk bryr seg med er to forskjellige forhold.

- Noen forlanger at turen til Afrika er bestilt.

- Noen forlanger i tillegg at man avhender rifla når man er tilbake fra Afrika siden man ikke trenger den lenger.

 

Inntil det kommer en forskrift som er entydig selv for de som leser med vond vilje, så kommer enkelte av våpenkontorene til å lese forskriftene slik fanden leser bibelen.

 

Å avfeie muligheten for avslag med hva man selv oppfatter som logisk er ikke nødvendigvis til hjelp. Det eneste som nytter er å ta telefonen til det aktuell våpenkontoret og spørre.

 

Ellers så synes jeg .458 WinMag er en god ide, .45-70 med litt mer hastighet. Tror jeg ville kostet på noen andre sikter enn originale Mausersikter, et jaktdiopter koster ikke så mye, og når du først skal bytte løp koster det ikke så mye å få montert et korn på en kornfot, helst på et løpsbånd :). Bør ha fremre reimfeste på et bånd rundt løpet også.., mener jeg , rent subjektivt. Rechnagel lager noe skjelett-sikter som er fine hvis man ikke vil ha diopter:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=45386&start=40

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ja, dessverre er det noen våpenkontorer som har satt seg som mål og gjøre livet surt for ærlige våpen eiere. kunne enda denne omtalte nye våpenforskriften komme, det er lenge siden jeg fikk registrert mine våpen i forskjellige kategorier, slik at muligheten til å erverve flere våpen til F.eks jakt ble gjort mulig.

 

Maken til service på våpenkontoret på Elverum skal dere lete lenge etter, Romerike er heller ikke så værst. Værstingen er vel Oslo, der er du en kjeltring i deres øyne så snart du leverer søknaden, og da skal du behandles som dritt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm var hos politiet idag og ble møtt av et surt fjes da jeg spurte om jeg kom til å få invilget en søknad på ei rifle i 458win mag...Den "blide" damen sa at hvis jeg ville vite det så fikk jeg bare søke :shock: Snakker om service....Vel jeg venter bare på info fra en med en "dele mauser" nå så skal jeg sende søknader til politiet.

 

Gleder meg fælt nå :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Joda det ble et avslag etter over en måneds ventetid det....Grunnlaget var att jeg ikke hadde behov for noen slikt kaliber da jeg jeg ikke skulle på afrikajakt med det første...Og att jeg hadde andre våpen som kunne brukes bla ei rifle i 45/70gov. De hadde fått vite det at de som hadde kaliber over 338 eller noe ikke trengte noe annet hvis de skulle til afrika :evil:

 

Så da ble hele prosjektet lagt på is så lenge....Får se om jeg ikke blir selgen noe våpen til neste sommer og kjøpe en mauser eller en ferdig brno eller noe annet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til de prisene Jaktdepoet har på Zastava og CZ er det neppe lønnsomt å bygge om en mauser til 458win.mag. Det ligger også jevnlig div grovkalibrede, lite brukte(rart det der..) rifler på Finn.no til helt greie priser.

Link to comment
Share on other sites

Joda det ble et avslag etter over en måneds ventetid det....

 

Så da ble hele prosjektet lagt på is så lenge....:wink:

 

Hei du

 

Da venter jeg vel med å sende de hylsene vi snakket om, du kan evt gi meg beskjed hvis/når du trenger de?

 

Ja det er ikke noe som haster det nå..hvis det er noe som blir noe av :( Men jeg sender deg en Pm jeg hvis og når det blir sikkert :D

Link to comment
Share on other sites

Vel eg har no allerede ei .458 rifle så det er greit, men det var no den improvingen eg var mest nysgjerrig på. :roll:

 

Mjo, det har stått litt stille der, men nå er det full gass igjen, håper å få pipen på plass om ikke lenge!

Da oppdaterer jeg tråden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...