Jump to content

Lading av 458 win mag med svartkrutt og blykule


Lars_o

Recommended Posts

Siden jeg har en nesten ubrukt kilo med svartkrutt stående, tenkte jeg å kjøpe noen blykuler og lade 458 med noen moroladninger med svartkrutt. Blir moro å se standplassleder og medskyttere på skytebanen når røykskyen kommer. :lol:

 

Er det noen som har ladedata for dette? Tenkte å bruke 405 grains kuler, evt. 300 grains.

 

Midway har jo litt av hvert av kuler: http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9016+***

Må/bør man ha gas check? Siden det er svartkrutt, bør jeg vel ha kuler med smørefett beregnet for dette. Noen som kan foreslå noen kuler fra Midway?

Link to comment
Share on other sites

legg i det du får plass til av svartkrutt pass på at du ikke får luft i ladningen for da kan børsa di revne.

Ikke bruk gascheck da får kruttet mer å bite i og slite unødvendig mye på pipa.

300 eller 405 gn kuler går fint så lenge de er av bly.

 

Hvis du syntes at tipset om å ha i nok krutt så du setter kula på kruttet og komprimerer med kula er i overkant.

kan du ha i en passende mengde med krutt og fylle etter med semule gyryn.

 

Jeg lader min 45/70 Trapdor fra 1873 med 60 gn FFFg "pistolkrutt" og 500 gn kule.

Frisk og fin ladning uten nevneverdig slamming, oprinnelig var det en 70gn krutt og 405gn kule som ble brukt, trivelig den ladningen også.

 

Denne kula er finfin i andre 45 rifler --> http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=763241

 

Du skriver at du har svartkrutt men ikke hva slags krutt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har FFg.

Lader vanligvis 405 grainskule med 76 grains med Norma 201, så 70 grain svartkrutt høres ikke så galt ut. Får se hvor mye det fyller i hylsa. Hvor hardt skal jeg komprimere ladningen? Bare noen millimeter, eller skal hylsa fylles helt før kula settes?

 

Takk for tips om blykule. Synes dog prisen var noe stiv siden det blir kun til blinkskyting den skal brukes, kan jeg bruke denne istedet:http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=328503 eller blir den litt bløt? Ser den er av spesielt bløt legering.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da kan jeg legge inn litt erfaring med dette. Prøvde i dag, med to patroner, en ladd med 70 grains, og en med 79 grains. 70 grains fylte ikke hylsa ordentlig, så der måtte jeg sette kula uforholdsmessig dypt. 79 grains fylte bedre, men jeg når nok for 80-85 grains neste gang. Da fyller den godt og kula settes til passe dybde. Skytingen gikk fint, masse røyk, og jammen traff jeg skiva også. 70 grain gikk ca 20 cm under tilsvarende mantled kule ladd med 76 grain N201, 79 grains ladningen gikk samme høyde. Holdet var ca 90 m.

 

Sota litt i løpet, men tette helt bakover, så pussejobben er ikke så ille. Ingen soting av hylser. Brukte Wano PP jagdswartzpulver og 405 grains Montana Precision blykule med fett til svartkrutt.

 

Skal få lagt ut en liten filmsnutt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Svartkrutt er skikkelig artig det!

Det låter annerledes også, røyksvake ladninger knatrer men svartkrutt gir i fra seg ett skikkelig brøl.

 

 

Dessverre tar ikke kravet om anslagsenergi hensyn til:

En kule fra en svartkruttrifle, om det da er en munnlader eller ett patronvåpen; er solid og har stor masse. Den har også stor diameter.

 

Jeg mener at kuler skutt fra svartkruttvåpen egner seg til jaktbruk dersom de blir brukt riktig.

 

Dessverre er det i Norge i dag krav om anslagsenergi som ikke er representativ for en svartkruttkule med lav fart og stor masse.

 

Sårkanalen fra en svartkruttkule er stor og sørger for at dyrets blodtrykk faller raskt og som i sin tur sørger for at døden inntreffer på en human måte. Svartkruttvåpen har stor kulediameter..

Det største jeg har sett, er .600 , det er altså en kulediameter på 15.2mm.

 

Det jeg vil frem til, er at mange av de gamle svartkruttvåpna ble brukt til å felle storvilt i norge.

To eksempler er da:

 

12mm Remington Rolling Block, ladd med en solid blykule på 22.8 gram.

Munningshastigheten med den orginale svartkruttmengden på 4.09 gram er 385 m/sek.

Patronen heter da 12.17x44mmR

 

10.15x61mmR , ble og blir brukt i Jarmann M1884.

Data på den patronen er:

4.46 g svartkrutt, en solid rundneset blykule på 21.85 gram . Munningshastighet : 500 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Mange av de gamle svartkruttkalibrene som nevnes har ballistikk tilsvarende grovkalibrede magnumrevolvere.....Disse er ikke så effektive på vilt som moderne høyhastighets kalibre(308, 30-06, 8x57 m.m.) med gode ekspandrende kuler. Ballistikken blir ikke magisk bare fordi man brukte det i gamle dager. Hvilke hold ble det skutt på og hvor mye skadeskyting forekom det med gamle remingtoner og lignende? Fint om man referer til faktiske erfaringer og ikke gjetninger og 7ende hånds informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Mange av de gamle svartkruttkalibrene som nevnes har ballistikk tilsvarende grovkalibrede magnumrevolvere.....Disse er ikke så effektive på vilt som moderne høyhastighets kalibre(308, 30-06, 8x57 m.m.) med gode ekspandrende kuler. Ballistikken blir ikke magisk bare fordi man brukte det i gamle dager.

 

 

Yttreballistikken spiller da vel ingen rolle. Skytteren SKAL vite kulebana til det prosjektilet han skyter med. Hva er forresten magisk ballistikk?

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk testet litt i dag med å kronografere ladningene. 80 grains med Wano PP bak en 405 grain blykule ga 373 m/s, så dette er en fin rådyrladning i 458. Neste blir å teste presisjonen, slik at jeg vet at denne ladningen er brukbar på jakt. Men fire skudd på kort tid ga en ganske betydelig røyksky en vindstille høstdag, omtrent som å stå i tett tåke. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har skutt litt mer med denne, nå med 85 grain Wano PP bak 405 grain blykule. Dette gir en utgangshastighet på ca 390 m/s, altså som en frisk salongrifle. Skjøt på noe is på 115 m. Ikke imponert, første kula tumlet, hørte den freste frem til målet. Dertilhørende presisjon, den traff vel tre-fire meter ned og til høyre ift. siktepunkt. De resterende skudda gikk bedre, men veldig ujevn "presisjon". Treffene var stort sett meteren under tilsvarende kule i 735 m/s. Trodde ikke det skulle ha så mye å si på bare 100 m, men tydeligvis. Fikk også en del sidespredning, og den første tumlende kula tyder på at disse ikke blir stabilisert i denne hastigheten. Dvs. at dette er egentlig helt ubrukelig til annet enn å lage røyk med. :|

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt tidligere i tråden at man ikke må bruke gascheck. det er forsåvdt riktig, men man er avhengig av å ha ei skive av hard papp, for eksempel stanset ut av hetteemballasjen, mellom kruttet og kula. dette er for å unngå deformasjon bak på kula og dermed å få en trasig presisjon. Jeg får kjempepresisjon med ei 510 grains kule med 65grains wano PP ladet i en 45/70 chronografert tik 344 m/s i en original trapdoor fra 1888.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ferdig smurte kuler, med fett beregnet til svartkrutt. Men får teste med å legge en pappskive mellom før jeg forkaster prosjektet.

 

Dette er vel et typisk hjemmeladerprosjekt, kuler og krutt er innkjøpt, men ender som hyllevarmere med halvtomme bokser. :lol: Det begynte en gang med begrunnelsen at man skulle spare penger.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men så er spørsmålet. hva skal til for at ikke kula skal ri bommene og kante ut mot blinken? Myke kuler beregnet på svartkrutt og gammel svartkruttriflede løp fra gamle dager er jo forskjellig fra nymotens rifler beregnet på kobberkuler. Riflene er muligens ikke så grove og høye, uten at jeg skal uttale eg så skråsikkert. Har i allefall merket at man må bruke hardere kuler i marlin med finriflet løp for at ikke kula skal ri bommene i løpet. Clarry Haglund har gode og harde kuler både med og uten gascheck, som vil oppføre seg noe annerledes enn svartkruttkulene. Personlig bruker jeg hardere kuler enn reine blykuler.. uten gascheck men med pappskive i min marlin 1895 når jeg skyter replikarifle på svartkruttstevner. dette funker utmerket.

For å få best resultat med ei nymotens rifle med svartkrutt, tror jeg man må kombinere ei god og hard kule valgfritt med eller uten gascheck sammen med svartkrutt som drivmiddel for å få best resultat presisjonsmessig.

Dette er det jeg anbefaler å prøve FØR man kasserer hele svartkruttprosjektet.

 

lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...