Jump to content

Dobbeltstevne gruppe og poeng Nidaros BSK 21/8


Osse

Recommended Posts

Hallo alle langsynte skyttere.

 

Nidaros BSK arrangerer åpent klubbstevne 21/8-2010

 

Første del blir klubbmesterskap 3x10 skudd gruppe på 500m med start innskyting kl 0900. Kun medlemmer av Nidaros BSK får napp i vandrepokalen men alle er hjertens velkommen på stevne!

 

 

Etter lunsj arrangeres Norgeshistoriens første poengstevne på 500m, dvs man skal treffe midt i blinken. 3x10 skudd. Vi antar at vi bruker 300yards poengskiver her, evt blir det å bruke 500m skivene.

 

Sted: Nidaros Skytterlag sin bane ved Jonsvatnet utenfor Trondheim.

 

Det vil bli 2 klasser.

Jeger: (rifle med vekt; samme eller lettere enn Sauer 200 STR)

Friklasse: (skytteren må selv klare å bære rifla til standplass)

Siktemidler: Fri forstørrelse på kikkertsiktet.

 

Som dere forstår ingen rigide bestemmelser, her er poenget at dere skal finne frem ”æljdødaren, kråkedesimatoren” eller elefantrifla for den saks skyld.

Kom på banen for å ha det moro og skyte er poenget!

 

Startavgift settes til 50 kroner pr. start, og vi prøver å legge det opp slik at det skal være mulig å delta i begge klassene.

 

Vi serverer sodd og brød til lunsj, dette koster 50 kr. Disksalg av brus.

 

Påmelding kan sendes til: knut.inge@gmail.com

 

merk påmeldingen:

hvilken klasse, (jeger eller fri, eller begge)

samt skytestilling. (liggende med anlegg, eller sittende ved benk)

Evt rekylbrems slik at vi kan få litt avstand til nærmeste skytter.

Evt lunsj.

 

 

Forhåndsbetaling til Nidaros benkskytterklubb, kontonummer får dere ved påmelding.

Påmeldingsfrist 17/8.

 

Vi ønsker alle velkommen til en lørdag med smell i!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Påmeldte:

 

 

1: Kåre Inge Viken UNL Gruppe og Poeng Benk

2: Geir Grøtan UNL Gruppe og Poeng Benk

3: Knut Inge Olsen UNL Gruppe og Poeng Benk

4: Frode Knutsen UNL Gruppe og Poeng. Benk.

5: Einar Trondsen UNL Gruppe og poeng, Jeger Poeng. Benk

6: Arne Årvåg UNL Gruppe og poeng, Jeger Poeng. ArneBenk

7: Krister Bertilsson Gruppe og Poeng. Benk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Osse. Et hett tips:

 

Styret i NBSF har tatt en beslutning på en prøveordning med standardisering av skiver for poengskyting på lengre hold enn de tradisjonelle 100 og 200 meterne.

Den består av NSF 25m pistolskive for 300m og 100m DFS skive for 500meter . Slike skiver finnes det alltid på en bane nær deg, de er billige og er en type skive som er enklere for alle å forholde seg til.

En standardisering av skivemateriell gjør at vi kan registrere norgesrekorder også for langholds-poengskyting.

 

 

Bare nevner det.. Norges første poengstevne på 500 meter fortjener en norgesrekord. :wink:

 

 

 

Ta kontakt for nærmere informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Uten videre seremoni: Vi bruker DFS 100m skiver.

 

Men et lite forbehold: Du mente 100m-skive? Har hørt 300m skive foreslått før..

 

Sist jeg skjøt på DFS-skive var den svart fra 8-ern og innover. Hvordan er det å se kulehull i denne da? Tenkte på om det er noe vits med sighterblink under. Det fine er jo at man bør være sånn høvelig innskutt etter gruppeskytinga da. En ikke ubetydelig fordel for evt rekord :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mauser i 6,5-06 som jeg kunne tenkt meg å bruke, men pga utdrageren så må jeg legge patrona ned i magasinet for å få kamret den. Legger jeg den rett i kammeret så får jeg ikke utdrageren over hylsekraven uten god hjelp av rå makt. Kan jeg bruke denne i forhold til regleverket?

Link to comment
Share on other sites

Osse et al,

 

Det er ikke greit å se høl i svarten på DFS skiver etter 3-400m, væravhengig seff, og en kan ofte se de på 500m, men bare i spell ny skive og med rett bakgrunn og sola og vinden... Det er iaffal ikke til å stole på.

Om du skriver ut like store skiver i lys orange eller lys blå istf. svart så ligger du godt an - de bruker visst blå i de forenklede stater.

Eller bruk gonger som sightere. hver mann en gong med en skive over. Dette er så dyrt uansett at å kimse på skiver blir litt tull.

 

Eller så våger jeg at DFS har hatt poengstevner på både 500, 600 og 1000m før, før de fikk 200m dilla.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uten videre seremoni: Vi bruker DFS 100m skiver.

 

Men et lite forbehold: Du mente 100m-skive? Har hørt 300m skive foreslått før..

300 meter DFS skiver venter vi med til vi har bane® hvor vi kan skyte 1000 meter poeng. 8)

 

Skuddhøla blir vriene å se ja. Men slett ikke umulig. Er nok viktig med et nytt innstikk for hver skytter i det minste. ... Og kanskje benytte hvitt bakpapir.

Link to comment
Share on other sites

et nytt innstikk for hver skytter

Kunne det være lurt å snu innstikk for de er vel lyse på andre siden? En ring i sort tusj i senter lager noe å holde på.

 

Eller så ”ofrer” vi en 500m skive som kuttes i samme mål som innstikk.

 

Men så var de det med standardisering og norgesrekord da!!!

 

vits med sighterblink under. Det fine er jo at man bør være sånn høvelig innskutt etter gruppeskytinga da.

Nja noen holder i senter mens andre holder i et hjørne oppi firkanten så da må det skruing til uansett.

Link to comment
Share on other sites

Da er 100-m skiver satt i bestilling!

 

Men så var de det med standardisering og norgesrekord da!!!

 

Ja det føles ikke helt optimalt med denne løsningen, og jeg tror egentlig at 500mskiva vår har korrekt størrelse på ringene, så det hadde nok vært en grei sak å lage en skive uten firkant og med en dot i midten.

 

Alias hadde et forslag som gikk ut på å bruke en hvit skive under som sighter og blir påmeldinga slik som det kan tyde på så blir det god plass til det :roll:

 

Oppfordrer alle som har tenkt å være med å melde seg på NÅ så det blir litt enklere å planlegge.

Link to comment
Share on other sites

Noen som ikke finner navnet sitt på startlista?

 

Vel møtt til stevne, Geir Grøtan er stevneleder.

 

JA! Mitt navn er ikke der!!

desverre...

Lykke til karar, og måtte den beste vinne, hilsen Formannen på havet.

 

Ps: "Bøtta" står hjemme hos meg, regner med dere ordner gravering.

 

Tor.

Link to comment
Share on other sites

Og Jonnien, du får låne rest om du vil skyte.

 

Er heldigvis bortreist i helga så jeg har en god unnskyldning for å ikke møte opp :)

 

Jeg driver og manner meg opp til å delta på et slikt stemne en vakker dag. Min jantelov-inspirerte leveregel "Du skal ikke tro du er noe dersom du ikke kan noe" har sålangt vært mitt alibi for å ikke delta. Men det spørs om det må gjøres et unntak fra denne regelen snart siden skyting er moro lell :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er resultatene fra dagen stevne.

Poengskying på 500 meter på sort 60 cm skive er ikke enkelt med nordavind fra alle kanter.

 

Stevne 500 meter 21.08.10

Nidaros Benkeskytterklubb - lagmesterskap - gruppe

Navn Kl 1.serie 2. Serie 3. serie Sum Snitt

Kåre Inge Viken Ul 76,7 85,2 91,0 252,9 84,3

Frode Knutsen Ul 100,2 78,1 82,9 261,2 87,1

Knut Inge Olsen Ul 80,1 122,0 113,1 315,2 105,1

Geir Grøtan Ul 113,3 118,2 107,5 339,0 113,0

Einar Trondsen Ul 88,8 109,5 178,0 376,3 125,4

Kjell Haagensen Ul 123,5 131,5 134,6 389,6 129,9

Krister Bertilsson Ul 185,0 113,7 96,9 395,6 131,9

Arne Årvaag Jeger 167,0 142,0 196,0 505,0 168,3

 

 

 

Stevne 500 meter 21.08.10

Nidaros Benkeskytterklubb - Poeng 500m - 60cm skive

Navn Klasse 1.serie 2. Serie 3. serie Sum

Frode Knutsen Ul 90 94 88 272

Kåre Inge Viken Ul 95 90 87 272

Geir Grøtan Ul 92 81 94 267

Kjell Haagensen Ul 86 87 84 257

Krister Bertilsson Ul 74 89 86 249

Einar Trondsen Ul 87 33 51 171

Knut Inge Olsen Ul 89 60 21 170

Arne Årvaag Jeger 4 13 51 68

 

 

Hvorfor skal formatering endre når jeg lagrer?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få noen betraktninger rundt det å skyte på 60cm skive på 500 meter? Fungerte det greit? Registerer jo at poengsummene varierer en del her, men må legge til at jeg sjeket aldri hvordan været var i området den dagen.

 

Ser dere skuddene deres?

Link to comment
Share on other sites

Ser dere skuddene deres?

Hver skytt disponerte en tvillingskive. Den oppe til venstre var tellende å hadde instikk skive. Det var satt opp en sort klister lapp til høyre for tellende som sighter. Trur neppe noen brukte nedre blink.

 

Selv greide jag ikke å se noen hull vare seg i svarten eller i det hvite. :cry:

 

Jag har for dårlige øyne rett å slett. :oops:

 

Etter det jag skjønte så var det noen som såg kulehullen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer masse til klassevinnerene, og gratulerer til Nidaros Benkskytterklubb for sin standhaftige vilje til å arrangere stevner.

Selv kunne jeg desverre ikke delta på dette årets høststevne grunnet jobb.

 

Hadde håpet på større interesse for disse stevnene etterhvert, men det ser ut til at det er kun "den harde kjernen" som kommer for å skyte.

Forhåpentligvis kommer vi i klubben til å fortsette å arrangere stevner for fremtiden også, men vil for min del si at det ville vært utrolig mye morsommere om flere ville komme å skyte sammen med oss.

Dette er ikke noen "overhøytydelige" skyteevenementer, her er det skytingen og det sosiale som står i sentrum.

Selvfølgelig er det ett visst konkurranse jag (skulle bare mangle så mange timer og penger noen av oss har lagt ned i utsyret vårt) men som sagt, hadde vi ikke hatt det morro hadde ikke jeg giddet å drevet med dette.

 

Men til de som deltok og de som arrangerte:

Vel blåst/vel skutt.

Link to comment
Share on other sites

Initativ som dette berømmes, så absolutt, selv om jeg selv ikke deltok. I mine øyne er det slike initativ som på sikt fremme rekrutering også.

 

Men ting som dette gjør at det er fristende å puste liv i langsholdsprosjektet igjen også. Blir det liv i det så stiller jeg i fremtiden!

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få noen betraktninger rundt det å skyte på 60cm skive på 500 meter? Fungerte det greit? Registerer jo at poengsummene varierer en del her, men må legge til at jeg sjeket aldri hvordan været var i området den dagen.

 

Personlig syns jeg løsningen med standard 60cm skive var dårlig, man kan ikke se treff i Svarten. Billig og lett tilgjengelig løsning, men ikke tilfredsstillende slik at det ble interessant å skyte poeng. Det trengs en hvit skive med svarte ringer. Det går jo fint an å få trykt opp en som er på størrele med innstikkskiva, da blir det billig. Spørsmålet er om man da like godt kunne brukt internasjonale størrelser på skivene.

 

Vi skiftet innstikk for hver serie, og for de av oss som hadde treff utenfor innstikkskiva skrev vi på poengene med tusj på innstikket og klistret tvillingskiva. Enkelt og kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Det trengs en hvit skive med svarte ringer. Det går jo fint an å få trykt opp en som er på størrele med innstikkskiva, da blir det billig. Spørsmålet er om man da like godt kunne brukt internasjonale størrelser på skivene.

 

Enig i den K.I.

Regner med vi tar oss en klubbprat om dette, så får vi laget en mal, får den "godkjent" (det være seg Norsk eller Internasjonal standard) slik at den kan benyttes til fremtidige stevner:

pluss at vi kan selge godkjente skiver til de som trenger, eller vil arrangere stevner.

Kontakter til trykking har vi jo allerede.

Link to comment
Share on other sites

Ja det der er 600yard skiva, som er nedskalert til 60% fra 1000yards skiva som var utgangspunktet.

 

På 1000 yds skiva er X ringen 3" (76mm),

10 ringen er 7 "(178mm),

9 ringen 13" (330mm),

8 ringen 19" (482mm),

7 ringen 25 " (635mm),

6 ringen 31" (787mm),

5 ringen er 37 "(940mm).

9 og 10 ringen er fylt, med en firkant inne i 10ern.

 

Har sett dem trykk med svart og blått på hvit bunn.

Link to comment
Share on other sites

Tanken bak dette med å standardisere skiver for langholdskonkurranser på norsk jord er selvsagt for å kunne notere rekorder.

For enkelthetsskyld ble det da som tidligere nevnt tilgjengelige skiver innen skytesporten i norge som ble valgt til dette formålet.

Nå har dere i Tronheim nok en gang vært pionérer innen langholdskonkurranser og testet skivene vi har valgt som en prøveordning, så deres erfaringer teller sterkt i valg av skiver for fremtiden.

 

Jeg syns forslaget til rumbanger'n var godt. Dere som har alle muligheter til å få testet ut skiver av forskjellige typer på 500m kunne lagt frem forslag og testresultater til neste årsmøte f.eks.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann gutta.

Dette var jo det siste stevne Einar fikk vært med på.

Jeg og mine barn var på besøk, for å hjelpe pappa, og vi så hvor redusert han hadde blitt.

Han orket svært lite, men når klubben arrangerte stevne denne helgen, så bar han børsa til standplass, rigget opp utstyret og skøyt

sammen med dere. I tresko som vanlig. Jeg har dere på film, noen korte snutter som jeg sikkert kan kopiere.

Det var morro å se JACKASS i aksjon.

Moro å følge med dere når dere skøyt. Lærer litt hele tiden.

Tori

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...