Jump to content

Forklaring på kikkertsikte


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har lett høyt og lavt etter en god forklaring på benevnelsene rundt kikkertsikte-kjøp.

 

Kan noen forklare hva de forskjellige tallene forteller:

Monarch III 5-20x44SF Matte BDC

 

- Utgangspupill: 2,2 mm

- Øyeavstand: 101,6 mm (på 5X) 91,4 mm (på 20X)

 

På et slikt kikketsikte, kan man justere zoomen mellom 5x og 20x?

 

Og sånn zoom-messig, hvor høyt bør man gå for ei 223-rifle som primært skal brukes på harejakt på hold alt mellom 30 og 130 meter (anslagsvis).

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg et slikt sikte. Fint sikte men det er ikke det optimale med tanke på 30 - 130 meter. Da holder det i grunn med ca 3-12x. Jeg kjøpte det blant annet for toppjakt, og da kan holdet nærme seg 200 meter. 5x er høyt for korte hold da det blir ganske lite synsfelt.

 

SF betyr Side Focus. Dvs parallaksejustering med justeringshjul på siden (fra 25 yards til uendelig). Mange har det foran, så man skrur på objektivet. BDC betyr Bullet Drop Compensation, kulebanekompensator. Dvs si at det nedover på trådkorset er sirkler, slik at man kan forlegge siktepunktet på disse. Trådkorset på feks 100 meter (eller yards tipper jeg), første sirkel på 200, neste på 300 og så på 400 meter. Har ikke prøvd dette sjøl, og bryr meg egentlig ikke så mye om det. Mulig jeg prøver på 200 meter for å se om det stemmer.

 

Utgangspupill er ikke jeg i stand til å forklare...

 

Øyeavstanden betyr at feks 101,6 mm er avstanden du bør ha øye fra okularet for å få optimalt bilde gjennom siktet. 91,4 mm på 20x betyr at du må litt nærmere på høyere forstørring for å unngå "dorulleffekten". Høy øyeavstand er fint på rifler med mer rekyl. Man slipper å få en smell av kikkerten!

 

Man kan justere mellom 5 og 20x. x44 betyr at objektivlinsen er 44 mm i diameter. Utvendig diameter på objektivet mener jeg er 52 mm.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg et slikt sikte. Fint sikte men det er ikke det optimale med tanke på 30 - 130 meter. Da holder det i grunn med ca 3-12x. Jeg kjøpte det blant annet for toppjakt, og da kan holdet nærme seg 200 meter. 5x er høyt for korte hold da det blir ganske lite synsfelt.

 

SF betyr Side Focus. Dvs parallaksejustering med justeringshjul på siden (fra 25 yards til uendelig). Mange har det foran, så man skrur på objektivet. BDC betyr Bullet Drop Compensation, kulebanekompensator. Dvs si at det nedover på trådkorset er sirkler, slik at man kan forlegge siktepunktet på disse. Trådkorset på feks 100 meter (eller yards tipper jeg), første sirkel på 200, neste på 300 og så på 400 meter. Har ikke prøvd dette sjøl, og bryr meg egentlig ikke så mye om det. Mulig jeg prøver på 200 meter for å se om det stemmer.

 

Utgangspupill er ikke jeg i stand til å forklare...

 

Øyeavstanden betyr at feks 101,6 mm er avstanden du bør ha øye fra okularet for å få optimalt bilde gjennom siktet. 91,4 mm på 20x betyr at du må litt nærmere på høyere forstørring for å unngå "dorulleffekten". Høy øyeavstand er fint på rifler med mer rekyl. Man slipper å få en smell av kikkerten!

 

Man kan justere mellom 5 og 20x. x44 betyr at objektivlinsen er 44 mm i diameter. Utvendig diameter på objektivet mener jeg er 52 mm.

 

Tusen takk for meget utfyllende svar. Ble en del klokere nå. :)

 

Er det slik at om man kjøper en med stor objektivlinse, så kan man gå ned på zoomen? At stor objektivlinse gir bedre zoom? Høres kanskje litt dumt ut men.. :P

 

Jeg får med et møkka-sikte (regner jeg med) på den 223-rifla jeg trolig blir å kjøpe. En Tasco 3-9x40. Denne vil vel være greit egnet til ganske korte hold?

 

Skal sette meg ned å se litt mer på kikkertsikter så snart jeg får denne rifla, så får jeg testa litt, og får nok litt større forståelse på hvilke verdier jeg bør se etter..

Link to comment
Share on other sites

Større objektiv fanger mere lys. Det påvirker ikke zoom.

 

Skjønner skjønner! :) Da vet jeg litt bedre hva jeg skal se etter..

 

Egentlig så burde nok jeg legge noen tusen i kikkertsikte, da den harejakta jeg bedriver i Lofoten når ofte klimaks når skumringa kommer...

 

Hva med lys i kikkerten, hvordan fungerer det?

Link to comment
Share on other sites

Samme kikkertserien har en 3-12x42, denne kunne nok vært et bedre alternativ for ditt bruk.

Avhengig av hvilken Tasco du har, kan den ha både 1" og 30 mm mellomrør, men mener alle (Tasco) med 3-9x forstørrelse har 1". Om dette avviker, må du også ha nye montasjeringer, og der løper fort 400 kr+ avhengig av børsa.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Zeiss Conquest 3-9x40 til 3 500,- hos Jaktfall i vår. Denne er jeg virkelig imponert over. I en annen tråd her har jeg (på amatørmessig og veldig subjektivt vis) sammenlignet Monarchen og Conquesten. Kan trygt anbefale den til ditt bruk. Evt kunne du gått opp til 12x - 15x for hold over 100 meter. 9x holder til det meste det, men det er jo kjekt med litt til... :wink:

 

Kan nevne at jeg, før jeg kjøpte Zeissen, tittet gjennom en Leupold VXIII med 4,5-15x forstørrelse. Mens jeg siktet på toppen av et tre, 204 meter unna, målt med laser, justerte jeg opp og ned på forstørrelsen. Fant et punkt jeg følte jeg ikke trengte å gå over og tittet på hvor mye det stod på. Det stod på 9x. Med andre ord MÅ

en ikke ha mer. Derfor endte jeg da med 3-9x. Senere har jeg nå tenkt litt på det og fant ut at mer er jo kjekt likevel, så jeg bestilte like godt en ny... Conquesten sitter nå på .308'en min. Monarchen er på .222-rifla mi.

 

Det virkelig fine med Monarch 5-20x44 er jo prisen hos XXL. 3 200,- er vanvittig god pris! Verdt hver krone synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med lys i kikkerten, hvordan fungerer det?

 

Opplyst retikkel er bare at retikkelet lyses opp helt, eller delvis (ofte en prikk i senter) og er fordel når du skal skyte på mørke mål, der du ikke ser det standard sorte retikkelet mot målet.

Link to comment
Share on other sites

Samme kikkertserien har en 3-12x42, denne kunne nok vært et bedre alternativ for ditt bruk.

Avhengig av hvilken Tasco du har, kan den ha både 1" og 30 mm mellomrør, men mener alle (Tasco) med 3-9x forstørrelse har 1". Om dette avviker, må du også ha nye montasjeringer, og der løper fort 400 kr+ avhengig av børsa.

 

Jeg har vurdert å kjøpe fra USA, da jeg ser det ligger på rundt halve prisen der.. Kan ikke det stemme?

 

Jeg tar bare det kikkertsikte som følger med rifla, så bruker jeg det i år. Så bytter jeg så snart jeg får skrapt sammen noen kroner til jaktbudsjettet.. Blir noen jaktturer rundt om i landet i år, så budsjettet har gått dit hen :)

 

Kjøpte en Zeiss Conquest 3-9x40 til 3 500,- hos Jaktfall i vår. Denne er jeg virkelig imponert over. I en annen tråd her har jeg (på amatørmessig og veldig subjektivt vis) sammenlignet Monarchen og Conquesten. Kan trygt anbefale den til ditt bruk. Evt kunne du gått opp til 12x - 15x for hold over 100 meter. 9x holder til det meste det, men det er jo kjekt med litt til... :wink:

 

Kan nevne at jeg, før jeg kjøpte Zeissen, tittet gjennom en Leupold VXIII med 4,5-15x forstørrelse. Mens jeg siktet på toppen av et tre, 204 meter unna, målt med laser, justerte jeg opp og ned på forstørrelsen. Fant et punkt jeg følte jeg ikke trengte å gå over og tittet på hvor mye det stod på. Det stod på 9x. Med andre ord MÅ

en ikke ha mer. Derfor endte jeg da med 3-9x. Senere har jeg nå tenkt litt på det og fant ut at mer er jo kjekt likevel, så jeg bestilte like godt en ny... Conquesten sitter nå på .308'en min. Monarchen er på .222-rifla mi.

 

Det virkelig fine med Monarch 5-20x44 er jo prisen hos XXL. 3 200,- er vanvittig god pris! Verdt hver krone synes jeg.

 

Skal se litt på de du nevner her i USA. Er jo ikke mange kronene å spare på å kjøpe fra USA om man skal ha et sikte til 3200,- Da kjøper jeg like gjerne på xxl, så slipper jeg å vente :P Men denne til 3200, den starter på 5x. Hvordan blir det på, la oss si 40 meter? Kjedelig om du ikke finner harapusen, bare ser masse gress tett på :P

 

Kan nok tenke meg å ha litt mer enn 9x ja, men er nok som du sier, at man skjelden trenger det.

 

 

Hva med lys i kikkerten, hvordan fungerer det?

 

Opplyst retikkel er bare at retikkelet lyses opp helt, eller delvis (ofte en prikk i senter) og er fordel når du skal skyte på mørke mål, der du ikke ser det standard sorte retikkelet mot målet.

 

Jahaja, så det er sånn det fungerer ja. Hvor mye ekstra koster noe slikt, og er det verdt det?

Link to comment
Share on other sites

 

Jahaja, så det er sånn det fungerer ja. Hvor mye ekstra koster noe slikt, og er det verdt det?

 

Varierer en del i pris. Men er kanskje rundt en lapp ekstra.

Siden du skal bruke det du har som ikke er opplyst, i et år først, så kan du jo ha det i bakhodet mens du bruker det. Savner du å kunne se retikkelet noen ganger, så er det verdt det ;)

Link to comment
Share on other sites

Er i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe brukte kikkertsikter, men dette så ut som en ok en..: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23449119

 

Men skal jeg først kjøpe noe annet enn det som står på, så tror jeg at jeg skal gå for et mer kjent merke.. Eller? Har aldri vært borti Tasco før. Kan være bra for alt jeg vet men..

 

God grunn til å være skeptisk tid den annonsen. Det er mest sansynlig en kinesisk piratkopi. Egentlig ikke en kopi engang, da Tasco ikke har modellen på hjemmesiden sin engang.

Link to comment
Share on other sites

Du bør se etter annonser på kjente kvalitetsmerker. Zeiss, Swarovski, Schmidt & Bender, Kahles, Docter og Meopta er stort sett bankers å satse på.

 

Generelt er det få som kopierer kvalitetssikter, så holder du deg til det som er kjent for å være bra, vil det høyst sannsynlig bli et godt kjøp.

 

Har selv aldri kjøpt nytt, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Har high-end optikk, som jeg fikk til prisen av et middels rimelig nytt.

 

 

Se på forumets portalhttp://www.kammeret.no/portal/utstyrstester/102-hva-kjennetegner-et-godt-kikkertsikte

 

Les denne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...