Jump to content

Våpensøknad i Oslo i Juli - ferie?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Leverte inn våpensøknad på ei 223-rifle like før helga.

 

Har de ferie eller noe slikt nå? Var i egen person nede på politihuset på Grønland å leverte, og ble møtt av ei dame som så over søknaden (visste tydelig hva hun skulle se etter), og sa det så bra ut. Så da har de vel ikke ferie da?

 

Er litt stresse for å få den godkjent nemlig, skal på kråkejakt så snart som mulig, og kjedelig bare med hagla..

 

En ting til, jeg skrev kun "223" på kaliber, burde jeg ha skrevet 223REM? Jeg er ikke HELT inne på dette med kaliber, men er det noen forskjell på 223 og 223REM?

Link to comment
Share on other sites

Hei. I Oslo skal det teoretisk ta 3-4 uker, men med tanke på at jakta nærmer seg så belag deg på 6-8 uker.

Jeg har snakket med dem MAAANGE ganger ang, dette og jeg ble fortalt at hvis det er veldig viktig så kunne man møte opp

og framskynde prosessen kraftig.

Jeg gjorde dette selv i fjord vinter og det løste seg på 20min.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg regna egentlig med det. Er ofte slik.. Bare å møte opp å presse litt, så blir de litt sure på deg, men ordner seg somoftest umiddelbart..

 

Skal ringe dem på mandag å spørre, så får vi se :) Eller, kanskje jeg bare skal dra rett ned dit på mandag..

 

Trenger rifle asap for kråkejakta :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det må jeg si. Må være en skikkelig drittkjærring som ikke lar deg snike deg i kø foran alle andre som også har inne en våpensøknad. :roll:

Vanlig behandlingstid er 3-4 uker og i felles ferien så må man regne med at det naturligvis er litt lenger behandlingstid.

Link to comment
Share on other sites

Fredrik....

Hvorfor i alle dager forventer du spesialbehandling? Det er du som har levert på det tidspunktet du har valgt, og du har ikke krav på noe som helst tidsmessig behandling. At de har vært greie og løst utfordringer når det har vært skikkelig krise tidligere (Jeg fikk utfyllt et våpen pass dagen før utresie til EM osv) er veldig bra, men det skal da ikke bety at man skal utnytte det at de er greie. Da blir det bare værre for resten.

Den holdningen du fremviser her, forekommer meg som ignorant, egoistisk og lite positivt for din søknad og ei heelr for jegere og skyttere generelt. Jeg kan forøvrig informere om at Kammeret.no leses av fler av saksbehandlerne ved Oslo politikammers forvaltningsseksjon. Det spørs om alle søknader på rifle i .223 som er levert inn i det siste, spesielt de som det har noe med navnet "fredrik" havnet nederst i bunken...

 

14 dager er forøvrig rask behandling, så det bør du sette stor pris på. Jeg har flere ganger ventet i over 3 måneder ved samme kontor.

Link to comment
Share on other sites

Var fornøyd med behandlingstiden ved Oslo på min egen søknad jeg sente i begynnelsen av juni. Tok litt over to uker, og de behøvde ikke å kontakte klubben for aktivitetsbevis, siden det kun var 1.5 år siden siste våpen jeg søkte om, og at jeg hadde lagt med utskrift av stevneresultater.

Link to comment
Share on other sites

Var fornøyd med behandlingstiden ved Oslo på min egen søknad jeg sente i begynnelsen av juni. Tok litt over to uker, og de behøvde ikke å kontakte klubben for aktivitetsbevis, siden det kun var 1.5 år siden siste våpen jeg søkte om, og at jeg hadde lagt med utskrift av stevneresultater.

 

Hvor lang tid brukte de på din søknad? :)

 

Nei syns ikke 2 uker er helt håpløst jeg, i allefall ikke i fellesferien..

 

Over til dette med "spesialbehandling".. Har selv gjort følgende, levert inn søknad, så dratt ned på kontoret og spurt pent om man ikke kunne framskynde prosessen litt pga. jakt som kom litt raskere enn beregnet. Fikk godkjent papirene på 10-20 min, og betalt avgiften på stedet.. Handler bare om at man møter i person og kan svare på de spørsmål de måtte ha, og får godkjent søknaden på stedet..

 

Anyways, får vente de to ukene dette tar, og det går helt fint.. Må bare utsette kråkejakta litt..

Link to comment
Share on other sites

14 dager er forøvrig rask behandling, så det bør du sette stor pris på. Jeg har flere ganger ventet i over 3 måneder ved samme kontor.

 

Slapp av da mann.. Litt tidlig for deg kanskje?

 

Nei jeg er fornøyd med 14 dager, jeg i massevis. Da jeg spurte trodde jeg det var 2-3 måneder, som jeg har hørt rykter om.. Derfor spurte jeg hun pent om det var noen mulighet for å framskynde det, men fikk nei.. Og det er greit nok. Syns ikke det er helt latterlig idiotisk å spørre, men det er nå meg, ignorante og egoistiske meg...

Link to comment
Share on other sites

14 dager er forøvrig rask behandling, så det bør du sette stor pris på. Jeg har flere ganger ventet i over 3 måneder ved samme kontor.

 

Slapp av da mann.. Litt tidlig for deg kanskje?[...]

 

kanskje Hassel sto opp før du hadde vært ute med saksa på innlegget ditt? Synes Hassels innlegg er helt på sin plass, basert på hva du skrev før du endret teksten til "Fjerne dette da". Bra du tok til vettet og edit-knappen :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det innlegget som jeg fjernet skrev JEG før jeg våknet helt.. Mårragretten så det holder, så jeg legger meg helt flat på den..

 

Men egoistisk og ignorant er jeg nok ikke.. Men tror det innlegget mitt var åpent for å missforstås kraftig.. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en samtale med en hyggelig dame på våpenkontoret i Elverum i dag. Måtte ringe og spørre hvordan de lå ann i løypa, da jeg ikke hadde hørt noe på over 4 uker etter at jeg sendte søknaden. Fortalte selvfølgelig at jeg hadde full forståelse for ferieavvikling og lignende, og fikk ett kjempehyggelig svar. :)

 

Hun skulle finne frem søknaden min og få den registrert, slik at det kanskje gikk litt fortere. Supert med slike serviceinnstilte personer, det er dessverre mange i det offentlige som ikke er like hyggelige.

 

Litt OT kanskje, men bare måtte få det med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker høyere makter for at jeg bor på landet og lensmannen her er skjeleglad når han får noe å gjøre! :lol: Jeg løp inn på lensmannskontoret i dag og ba om et søknadsskjema for ei ny jaktrifle. Jeg skrev søknaden i en fei, 5 minutter etterpå var den innvillget :D Hele prossesen tok maks et kvarter av mitt liv. Livet er herligt :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker høyere makter for at jeg bor på landet og lensmannen her er skjeleglad når han får noe å gjøre! :lol: Jeg løp inn på lensmannskontoret i dag og ba om et søknadsskjema for ei ny jaktrifle. Jeg skrev søknaden i en fei, 5 minutter etterpå var den innvillget :D Hele prossesen tok maks et kvarter av mitt liv. Livet er herligt :P

 

Er denne varianten jeg er vant med fra Lofoten og. :)

 

Men bevares, har jo sine fordeler og ulemper å bo i Oslo..

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker høyere makter for at jeg bor på landet og lensmannen her er skjeleglad når han får noe å gjøre! :lol: Jeg løp inn på lensmannskontoret i dag og ba om et søknadsskjema for ei ny jaktrifle. Jeg skrev søknaden i en fei, 5 minutter etterpå var den innvillget :D Hele prossesen tok maks et kvarter av mitt liv. Livet er herligt :P

 

Har den lokale lensmannen tillatelse til å godkjenne våpensøknader? Gjelder dette kun der det ikke er noe våpenkontor i nærheten? Eller hvordan gjøres dette?

Link to comment
Share on other sites

Tar vel strengt tatt ikke mye lengre tid å godkjenne en søknad, en den tiden de bruker på å svare på den eposten.

 

Vet litt om dette da min far er lensmann, så har diskutert emne med han noen ganger..

 

Det at han er lensmann har forøvrig ført med seg litt upraktiske ting for meg. Jeg får ikke levert søknad der jeg hadde bostedsadresse før, siden han er der.. Så jeg måtte sende søknaden min til nabodistriket, men gikk likevel kjapt og fint :)

Link to comment
Share on other sites

Bevare meg vel om det ikke tok tre dager her i Romeriket i forrige uke. Så dette med ferieavikling må vel heller menes i den forstand at ingen andre leverer søknader "midt på sommeren".. Søknaden min blei levert ferdig utfylt på Lillestrøm, dag to hadde de titta over og godkjent den, dag tre var den hjemme i postkassa mi. Kjappeste jeg har vært ute for de tre gangene jeg har søkt hittil.

 

Er det ting som haster, får nesten folk være ute i god tid.. Tross alt ikke noe man finner plutselig på at man skal ha helt uten videre.

 

Kudos til politimesteren og kontorfullmektige i Romerike som behandler søknader fortløpende:)

Link to comment
Share on other sites

Tross alt ikke noe man finner plutselig på at man skal ha helt uten videre.
Åh? Hvorfor ikke det?

 

Henger meg litt på den.. Jeg er en nokså impulsiv kar, og bestemte meg "plutselig" for at jeg trenger en 223-rifle til harejakta i høst. Har alltid gått med kun hagle, men tenkte at en 223-rifle vil gjøre det enda mer gøy.. :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leter etter ei rifle på bruktmarkedet er jeg åpen for mange forskjellige kaliber så lenge det dekker det samme behovet. Derfor søker jeg ikke i forkant, men når jeg har funnet en rifle som passer mine kriterier. Hvor lenge skal man da forvente at selger skal holde av riflen? Jeg venter på en søknad nå, har ikke trua på at den kommer med det første for kontoret åpnet etter sommerferien for to dager siden :(

Heldigvis er selger veldig grei og venter den tiden det tar :D

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Tross alt ikke noe man finner plutselig på at man skal ha helt uten videre.
Åh? Hvorfor ikke det?

 

Henger meg litt på den.. Jeg er en nokså impulsiv kar, og bestemte meg "plutselig" for at jeg trenger en 223-rifle til harejakta i høst. Har alltid gått med kun hagle, men tenkte at en 223-rifle vil gjøre det enda mer gøy.. :)

 

 

@fredrik: Fordi om du skal ha den til harejakta har du fortsatt en dryg stund til du kan jakte uansett, så jeg skjønner ikke problemet.

 

@TomMarius: Hvorfor det? Skal vi våpeneiere ikke i det minste late som vi tar veloverveide valg før vi begir oss ut på en shoppingspree på den lokale børsesjappa? Enten så brukes våpen til jakt, og da er det fastsatte jakttider og ditto nok tid til å levere søknader i tide og er du konkuranseskytter så er det heller ikke noe "plutselig" rundt eventuell deltagelse eller trening til konkuranse.

 

Er en viss viktighet at vår "selvjustis" ikke tar overhånd, men at vi virker fornuftig for folk som er mindre glad i våpen, og at vi ikke bygger på fordommer som andre må ha om oss.

 

Værre var det ikke egentlig :?

Link to comment
Share on other sites

Bestememr man seg pluttselig får man finne seg i at det tar litt tid med papirene. Men det er da mulig å betale selger eventuelt delbetal mens man venter på pappirene, (I allefall om man vet man får godkjent)

 

 

Ja, dukker det opp en børse man ønsker så er det ingen problem å få betalt den på forskudd i påvente av godkjent stempel fra politiet, gitt at man er innenfor lovverket.

 

Men issuen her lyser mere av at folk gjerne ønsker spontankjøp og bruk av våpen på lik linje med en ny PlayStation spill, og sånn fungerer det ikke, heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er student og plutselig fikk penger til å kjøpe meg en rifle (som jeg har sett etter i markedet i flere måneder), så synes jeg ikke at det er dårlig skikk av meg å kaste meg over ett riflekjøp.

 

Når jeg leverer søknaden på min rifle medio juni regner jeg nesten med at denne skal bli behandlet så fort at jeg får skutt den godt inn, skutt opp på storviltprøva og dra meg på reinsjakt drøye to måneder etter. Og når jeg også har kort vei til skytebane, pluss at jeg nå har anledning til å skyte 2-3 dager i uka, får jeg også gjort meg tilstrekkelig kjent med våpenet mitt, for å sikre en human avlivning av viltet (hvis jeg skulle være så heldig å finne ett reinsdyr).

 

Hvis du synes denne situasjonen lager fordommer, skal du ikke se på meg, men på de som ikke tåler mer enn dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Henger meg litt på den.. Jeg er en nokså impulsiv kar, og bestemte meg "plutselig" for at jeg trenger en 223-rifle til harejakta i høst. Har alltid gått med kun hagle, men tenkte at en 223-rifle vil gjøre det enda mer gøy.. :)

 

 

@fredrik: Fordi om du skal ha den til harejakta har du fortsatt en dryg stund til du kan jakte uansett, så jeg skjønner ikke problemet.

 

For nå trenger jeg den til kråkejakta :P

 

Hehe, nei som nevnt tidligere i tråden, så er det ikke kjempestress for min del. Har nå kjøpt rifle, og venter bare på å få søknaden godkjent.. Selger har lagt rifla av til meg, så den er i boks..

Link to comment
Share on other sites

Syns forøvrig det er flere her som har en veldig innbitt holdning til at våpensøknader SKAL ta lang tid..? Mener selv i allefall at det er flere situasjoner som tilsier at det hadde vært kjekt å fått våpensøknader godkjent kjappere enn 7-8 uker, som mange har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ikke er rart at ting kan ta lengre tid i Oslo enn ellers i landet? Og eventuelle avvik i tid andre steder er vel noe de aller fleste i Norge burde være vant til. Byråkrati og sosialdemokrati er ikke akkurat kjent for å være kappe i svingene.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller da ikke noen rolle om det tar noen uker med venting om man vet om det, jeg har alltid fått beskjed om estimert ventetid, dette er da relatert til at våpenkontoret har oversikt over sine gjøremål og eventuell kø, så må vi jo legge inn i regnestykket mulig sykefravær osv.

venting er en meget behagelig syssel, som man lærer og sette pris på når man får loppene ut av blodet.

Bestemor fortalte om da dem la inn telefon til sitt nybygde hus, 1 år og 2 mnd var ventetiden for og få dette i orden, idag 50 år etterpå river vi nesten av oss håret om vi ikke får det vi vil ha NÅ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...