Jump to content

17 hmr kikkertsikte!


Jeger-Harald

Recommended Posts

Hey!. har en 17 hmr American. problemet er bare den har ikke kikkert!:P.

 

så jeg er på kikkert leting!. har tenkt meg en 3-9x40 kikkert er dette for mye for lite for dette kalibre?.

 

hva kan du anbefale? skal bruk mellom 1000-2500 og muligens 1000 kr i montasjer

 

takker for alle svar

 

Mvh: Harald

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nå er ikke jeg noen ekspert innen faget, men interessen er stor, og litt erfaring har jeg ågså karret til meg. Siden ingen andre har svart, skal jeg prøve meg:

 

En kikkert i 3-9*40 passer perfekt til normal bruk. (Blink og jakt på de hold som er forsvarlig med kaliberet i normale lysforhold) Om du derimot skal jakte rev i måneskinn blir saken en helt annen.

 

Til ditt budsjett ville jeg tatt en titt på disse kikkertene:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... np-9006127

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4207

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=802

 

Jeg har selv ikke noen personlig erfaring med disse kikkertene, men leupold og nikon er annekrjente merker som også leverer kikkerter i mellomprisjiktet.

 

Så var det montasjen da. Å bruke tusen kroner på montasjer til en salong er vel strengt tatt unødvendig. Det blir litt som å fortøye ei jolle med svære skipstrosser;) Rekylen i en salong er minimal sett i forhold til ei rifle i større kaliber. Kravene til montasjene er mye lavere når det gjelder salong. Ei skinne eller ett par ringer til rund 500 burde holde i massevis. Men for all del, montasje til 1000 er ingen ulempe...

 

Disse er som navnet sier, beregnert for salonggevær:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=1470

 

Correct me if i'm wrong.... :D

 

El Cazador

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje svare jeg da, siden jeg har en 17HMR.

Svaret er at det avhenger av hva du skal bruke børsa til :wink: .

Jeg skyter på blink med min, og synes det er kjempegøy å se de små kulehullene. Vil altså ha stor forstørrelse.

Og så tenker jeg å skyte kråker med men, og på jakt vil jeg helst ha target dots i en eller annen form på rimfire våpen. 17 hmr har flat kulebane ut til 100 meter, men deretter faller det ganske fort. En liten tur med avstandsmåleren og jeg finner at når jeg skyter inn på 100 meter, passer strek #2 på 150 meter, strek #3 på 175. Lenger har jeg ikke testet, men det gjør jo jakta lettere da! Et godt alternativ er utvendige justeringstårn. Da kan man lage seg en klikktabell, og vite hvor mye man skal klikke seg opp for å treffe på ulike hold.

På min 17hmr står det for tiden et billig Tasco sikte av denne typen http://www.opticsplanet.net/tasco-6-24x42-targetvarmint.html veldig mye dassrulleffekt, gulaktige linser og liten sjans til å skyte i skymring, sikkert ikke en solid sak. Men passer helt greit til det jeg skal bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt på en BSA Sweet 17. Satt en BSA Sweet 22 på min Ruger 10/22 og er svært fornøyd. Den er ikke optimal i dårlig lys, og den er litt kilen på avstand øye/okular, men den er bygd som en tanks og har targettårn ferdig kalibrert for kaliberet samt forskjellige kulevekter (følger med 3 tårn til Sweet 22, 32 grains, 40 grains og High Vel? Husker ikke bruker bare 40grains.). Man skyter inn rifla på 45meter (50 yards) skrur på targettårn for den aktuelle kulevekten og så kan man raskt stille inn våpenet fra 0 til 150 yards. Klikkene kunne vært tydeligere, men jeg har hatt mye gøy med denne. Billig er den også, og kombinert med en avstandsmåler, så lever duene farlig ut til 100 meter (gitt vindstille altså...). Brukte litt dyre picatinnyringer til den uten at det egentlig var nødvendig, ser tøft ut ihvertfall :).

 

OT: Hadde tenkt å erstatte den originale Ruger-skinna med en picatinnyskinne med "hakk" hele vegen, men den var høyere, og da passer ikke kolbehøyden på Evo-stokken min lenger.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har maken kikkert som skaubjønn på min 22lr, og den skal bort bort bort.

Men den har mildot retikkel, og det er kjekke saker, så den blir på til ett bedre og lettere alternativ dukker opp.

 

På min 17HMR, står det en Bushnell Elite 3200 10x40 med mildot, greit sikte. Lett, men fungerer dårlig på korte hold og hurtige skudd. Ikke å anbefale på 22lr.

 

Derimot er den helt konge på 100m, noe som den beviste da jeg skjøt ei kråke på 96m hold i går kveld. :twisted:

Så fint retikkel, at jeg kunne forelegge 2cm for vind i kråkebrystet, og samtidg være sikker på at om kula ikke drifta. Så var jeg fortsatt inne i målområdet.

Skal du skyte på hold fra 40m og ut, anbefales siktet varmt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt på en BSA Sweet 17.

Støtter den. Jeg har en BSA Sweet 17. på CZ'en min, og jeg er faktisk veldig fornøyd med den, særlig med tanke på prisen.

Har fått prøvd den på forskjellige avstander, og etter innskyting på 100m så stemmer instillingene rimelig godt ut til ihvertfall 250m. Det eneste som kunne vært anderledes, er at jeg savner metrisk innstillinger, men det er stort sett det eneste...

Link to comment
Share on other sites

Har en BSA 17 Sweet 6-18x40AO på min Sako Quad. Er fornøyd med den, til pris og bruksområde kråke, ravn, skæjre. Har også brukt den på revejakt på natta. MEN da er det snø, med måneskinn, eller lavt skydekke (som også er med å lyse opp marken). Har laget egene merker på topp turret for 22Wmr og 22 LR :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leupold VXII 3-9 x 33 efr ( paralaksejustering) fine duplex på min Cz 452 american .22lr. Meget godt fornøyd med kikkerten til bruksområdet. Kan skarpstilles på 10 meter.

 

På Sako Quad 22wmr og 22 lr: Leupold VXII 4-12 x 40 AO ( paralaksejustering).

 

Meget godt fornøyd med begge to. Prisen ligger imidlertid i 3000 kr. skiktet, men kan anbefales som en " varig/ permanent" løsning hvis lommeboka tillater det.

Link to comment
Share on other sites

BSA Sweet selges forholdsvis billig på ebay. Jeg kjøpte mitt 3-12x40 der. Inklusive frakt og montasjer. Vil absolutt anbefale å kjøpe der fremfor dyre butikker i Norge. Siktet er veldig ok som flere her har nevnt.

 

(Jeg har imidlertid kun en 22lr og siktets kulebanekompensator passer dårlig med dette. Om noen har et sikte som passer bedre til 22lr og vil bytte mot et pent brukt BSA Sweet Series 3-12x40mm AO så send en pm. Jeg kan og betale mellomlegg :) )

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kikket litt på ebay, og det virker som om det er to priser på siktene der. Noen ligger i prisleie 40-60USD omtrent, og noen rundt 150USD. Og, det er selgere som sender direkte fra Kina og Hong Kong. Noen som vet om disse rimeligere siktene er kinakopier, eller er det sånn at BSA produserer siktene sine i Kina og de rimelige selges rett fra fabrikken der? Er lite interessert i en dårlig kinakopi, men også lite interessert i å betale 100$ ekstra bare for tull..

Link to comment
Share on other sites

@skaubjønn:jeg kjøpte mitt 17 på ebay og sammenlignet med et sweet 22 kjøpt på xxl. Jeg klarte ikke å se noen åpenbare forskjeller som skulle antyde at ebayversjonen var en kopi. Det står made in china på boksen for mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...