Jump to content

6.5-284 - tennhetter egentlig


M67

Recommended Posts

Driver og fin-tuner 6.5-284 ladninger. Har forsåvidt en ladning som går godt, men ville gjerne bruke Amax, og kanskje MRP/N15, da dette normalt gir høyest hastighet, og jeg ikke har 6.5-284 for å skyte 880m/s, det går det fint å skremme 6.5x55 opp i.

 

Noen av kombinasjonene som er testet, her er de med mest krutt foreløpig:

- 140 Amax/ 55gr MRP, delvis som forventet, 900m/s, 20-25mm samlinger

- 140 Amax/ 49gr N550, Hastighet som forventet, 880m/s, sådær, 20-25mm samlinger

- 140 Amax/ 58gr MRP2, Veldig mye lavere hastighet enn forventet, burde vært over 900m/s, får 870, presisjon er dårlig, 40-50mm@100m

- Norma 130GT/ N19, Hastighet som forventet 905m/s, her er det flere samlinger som har 2-3 skudd i et 8mm hull, men som blir 20-20mm tilsammen likevel

 

Amax/ MRP 2 :(

06072010074.jpg

 

130GT/ N19 :? Med tre i ett hull spørs det vel om ikke skytteren må noa av ansvaret for de relativt klassiske skuddene opp til venstre, KKC stokk og en slarkete og rusten gammel Harris tofot er vel ikke BR utstyr heller. Hmm.. ny tofot... :idea:

06072010077.jpg

06072010078.jpg

 

Amax/ N550 samlingene er igrunnen på størrelse med 130GT/ N19 samlingene, men har ikke de samme "2 og 3 kuler i et hull" - tendensene.

 

Men til spørsmålet, her er det brukt Federal 210 tennhetter, og jeg har CCI200, og har vekslet de før uten å se forskjell. Men tror forumet at jeg ville ha en fordel av å gå til magnumhetter, CCI 250 eller Federal 215?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt det du spør om, men da jeg gikk fra CCI magnumhetter til Federal 215 magnumhetter, så gikk hastigheten opp med 30 m/s med same ladning (!).

Ellers ingen forskjell, da presisjonen allerede var upåklagelig.

Dette var da i 338 LM forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel egentlig bare å prøve seg fram.

Det beste ville kansje vært å prøvd alle ladningene med flere andre hetter.

 

Feks i 6,5X55 er min erfaring at magnumhetter (fed 215) øker hastigheten og trykket omtrent tilsvarende 1 grs mer krutt i forhold til std hetter (fed 210). Dette er iallefall noe man må ha i bakhodet...

 

Videre er min erfaring at presisjonen er på omtrent samme nivå om jeg bruker winchester, federal 210, cci 200, eller rws std hetter i min match ammo(når jeg har en ladning som er god). Jeg klarer ikke se særlig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

I kaliber 9,3x62 fikk jeg betydelig dårligere presisjon med Federal 215, enn jeg gjorde med 210. Dette gjentok seg med 3-4 forskjellige krutt. I 300 winmag får jeg best presisjon med Federal 215 hetter. Jeg vil tro at dette vil være som med kuler og krutt forøvrig, at man må teste hva det aktuelle våpenet liker.

Link to comment
Share on other sites

Ser du er inne på noe av det samme som jeg har erfart med kalibret.

210 hetter, ga i pipa mi, litt høyere hastigheter og ujevne ladninger.

 

Har du prøvd N560, og N570?

Har ikke prøvd N570 selv, men har en boks stående her å rope, så jeg får vel ta'n med på banene en tur.

Har syslet mest med 6,5x55AI i den siste tiden, og den står foreløpig ikkenoe tilbake for -284'n. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tag.

 

Driver med akkurat samme. Har dog 20" pipe og akkurat nå 835 m/sek med 140gr Amax foran 55gr N15. Hadde et håp om å nå 850.

Kjøper ei pakke fabrikkammo for å se hva den yter før jeg evt køler på med mer krutt...

 

(Norma 130gr DL Felt gir 829 m/sek i min 20" 6,5x55 pipe. Skal prøve 130gr/140gr Nosler Accubond snart)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye krutt får du plass til i AI'n Buster? har du tippa 920 enda med 140 gr kule?

 

Mere enn det som er sunt.... :wink::lol:

Jeg kan ha i helt oppimot 57-58grs, komprimert.

Jeg klarer fint 920m/s men mistenker at trykket er litt over streken da. Eller i alle fall maks. :wink:

Husker ikke nøyaktig, må titte i den kloke boken.

Link to comment
Share on other sites

I 6,5-06'en ble jeg også litt skuffet over MRP-2. Selv med komprimerte ladninger ble ikke hastigheten noe å skryte av med 9grams-kuler. Og siden (MRP-2) kostet det dobbelte av RA/N-15....(Dette var før Rhino-kruttet kom.)

Derimot i 6,5x55: der har jeg funnet at den gir litt ekstra, og velsignet god fylling i jaktpatronene. Litt pussig egentlig, skulle tro MRP-2 trivdes bedre med litt ekstra plass rundt seg?

Rhino 25 kan være et krutt å prøve, hvis det stemmer at det er midt-mellom MRP og MRP-2. Kjøpte et par kilo nå i sommer, har bare prøvd det såvidt i x55'en. Har ikke fått kronografert enda, men presisjonen er knakende god.

Ser i "Allt om krut..."-boka til S.E.Johansson at det er gjort forskjellige forsøk (i 30-06&300Win) med ulike tennhetter. Kanskje ikke så store forskjeller, men på et felt er Fed215 ganske suveren: jevnhet i forhold til ulike tempraturforhold.

Selv har jeg kun holdt meg til CCI200 og Fed210match. Greier ikke se noen forskjell, annet enn prismessig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...