Jump to content

Lettvektstelt


Steve

Recommended Posts

Hellsport Ringstind var det letteste jeg fant med innertelt. Innertelt er etter min mening viktig i Norge p.g.a. mulighet til å tørke og isolasjon. Jeg har det i tomannstelt og prøvd det ut i alt fra snøvær til regn og det er helt nydelig, men selvfølgelig ikke billig.

Link to comment
Share on other sites

Hellsport Ringstind var det letteste jeg fant med innertelt. Innertelt er etter min mening viktig i Norge p.g.a. mulighet til å tørke og isolasjon. Jeg har det i tomannstelt og prøvd det ut i alt fra snøvær til regn og det er helt nydelig, men selvfølgelig ikke billig.

 

Jeg har ett Stetind telt , som er forløperen til Ringetind. Og jeg ville ikke ha byttet. Jeg har ligget i ett Ringetind telt , og selv om det er lettere enn Stetind teltet så syntes jeg at det var mye vaskeligere å få det til å stå skikkelig . Det at teltet bare har en bøyle , synes jeg er feil. Det blir mindre å bære på , men gir for mange ulemper.Men dette er altså min subjektive mening....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to lettvektstelt med ulike bruksområder:

 

BIBLER ELDORADO http://www.bdel.com/gear/shelter_overview.php

-brukes om sommeren til superlette turer og tinderangling.

 

HILLEBERG UNNA http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

-brukes til vinterturer eller turer der det er viktig med innertelt.

 

Begge teltene er trange for 2 personer, men vekten er under 2 kilo komplett for begge.

Det viktigste med valg av telt er etter min mening å definere behovet i forkant.

Ingen telt har alt.

 

Sett opp en liste over de viktigste kriteriene: pris, vekt, antall personer, sommer eller vinter, osv.

Deretter er det bare å prioritere.

Link to comment
Share on other sites

Her er en kjekk liten sak som jeg bruker på sommer'n istede for telt.

 

Denperfekteturkompis.jpg

 

Det er bedre å ligge under en duk, pga kondens, og vekta e jo ikke akkurat formidabel heller, 650 gram.

Skal man på plasser uten vegetasjon er det bare å ha med et par lette stenger.

tror den heter gapahuken.no mener jeg.

P.S Bruker caps og myggnetting når jeg sover da.

Magasinet skal også ha noe lignende mener jeg.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...