Jump to content

Elektroniske skiver og kommando?


Fozzy357

Recommended Posts

Noen mener at baneskjefen skal si "lading" og da følger skytterene selv med på skjermen.

Andre mener at baneskjefen skal si "start" 7 sekunder før skudd avgis.

Andre mener at det skal sies "Klar" 7 sekunder før lampene lyser grønnt.

I regelverket heter det at kommandoene er: Lading-start-stopp-tøm våpen.

 

Jeg for min del synes at kommando: "Lading"-"tøm våpen" - "anvis" er tilstrekkelig, da all info er på monitoren. (Bortsett fra siluette)

Hva synes dere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man skal si "KLAR" på duell og hurtigdelen av standard også.

 

8.6.4.4.3.2 og 8.6.4.5.3

 

Ikke oppsøk problemer. Det er bedre å si for mye enn for lite. Jeg sier alltid "KLAR" når lademinuttet er ute unntatt på presisjon hvis jeg ikke skyter selv da.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som er vant til elektroniske skiver og har et eget opplegg under treninger, fungerer det sikkert greit å sløyfe "klar" eller "start".

 

Hos oss har vi ikke elektronikk, så jeg er ikke vant til å bruke det. Jeg deltok nylig i en konkurranse hos en annen klubb som har elektronikk. I begynnelsen droppet de den kommandoen, og man måtte selv følge med på nedtellingen på skjermen. Skal innrømme at dette stresset noe, og jeg var glad da de likevel begynte med "start"-kommandoen.

 

Så lenge regelverket sier at det skal benyttes, er det min mening at det MÅ benyttes. Om det sies "klar" eller "start" er jeg ikke så nøye på, bare det gis en kommando de 7 sekundene før det skytes.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på dette pga det kommende NM så er saken veldig klar spør du meg. Reglementet bør følges, har du spørsmål kan du ta kontakt med fagkomite eller feks en dyktig arrangør (Rogaland) husker i 2004 de behagelige kommandoene som Mr Fundingsland ga :-)

 

En annen ting er at mange skyttere står ikke å følger med på monitor før skyting......så infoen der er ikke til nytte annet enn klokken som teller ned på press :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på dette pga det kommende NM så er saken veldig klar spør du meg. Reglementet bør følges, ...

Nei. Reglementet skal følges. Dersom det står i reglementet at man skal si "KLAR" så skal man si det. Dette er egentlig ikke noe å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...