Jump to content

Kroning av rifle


Recommended Posts

Da må jeg meddele at kroning av våpen ikke trenger å være noe stort hokus pokus. Har en vepr super som har vært ute i mye hardt vær og kanskje vært litt hardt brukt (vepr er tross alt FunGun :) ) Imidlertid begynte presisjonen å bli dårligere og kroninga så rimelig herpa ut. Tenkte først å kappe pipa litt, men det viste seg at det kunne være litt om og men. Gjorde så følgende:

 

- Fjernet det grøvste av "glaseringa" på det som var igjen av den gamle kroninga med dremel. Tok bare littegrann, ikke noe storstillt fresejobb.

- Tok en slipeskive til dremelen og la oppå munningen med stussen ned i pipa for å holde den noenlunde plant. Satte en liten skrutrekker i senter på slipeskiva for å få et jevnt trykk på sidene og roterte den med fingrene til ytterdelen av munningen så noenlunde ok ut (tok litt tid da).

- Satte en metall-forsenkningsbor i drillen og håpet på godt vær. Lagde en 4-5 mm forsenkning i pipa. Smurte godt underveis og matet utrolig sakte da bommene i pipa gav en ujevn "kroning" ved for hard mating.

- Polerings-ansats i dremelen og polerte opp hele opplegget.

- Dro på skytebanen og skjøt treskuddsgrupper der treffene berørte hverandre på den høyeste zoomen på elektronikken :)

 

Nå er muligheten der for at det var mer flaks enn hva som er lov, men jeg er iallefall HAPPY med en vepr i god gammel form. Er det forresten noen som har noen tanker om at skyting med demper kanskje er tøffere for kroninga? Tenker at skytegassene kommer i retur inne i demperen og treffer munningen og derved skaper økt slitasje/korrosjon (erosjon)???

Link to comment
Share on other sites

Skal si meg enig i at metoden ikke var videre nøyaktig men hadde du sett utgangspunktet så tror jeg kanskje du hadde vært enig i at det var forsøket verdt. Det verste som kunne ha skjedd er vel at jeg måtte ha gjort et nytt forsøk og evt. fått kappet/kronet pipa hos børsemaker, noe som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å gjøre. Men nå slapp jeg det :)

Link to comment
Share on other sites

Å lage en kroning som er "grei nok" er overraskende lett, og med litt flaks blir den svært god. Skal man gjøre det helt riktig krever det langt mer utstyr, men det er åpenbart utrolig hvor langt en kommer med enkle verktøy. Med tanke på hvor mange som har klart å få en god kroning med ting som bor og senker tipper jeg at det viktigste er at overgangen mellom kroning og rifling er skarp, det blir som med avtrekk, et skarpt og rent avtrekk oppfattes som langt lettere enn ett med lang vandring og kryp.

 

At dempere sliter mer på kroningen tror jeg ikke så mye på, men fastbrent kruttslam kan nok gi problemer.

Link to comment
Share on other sites

I tester hvor de kapper pipa steg for steg for hastighetsmålig har dem tidvis oppnådd kjempeserier etter kapping med baufil kun gradfjerning med håndverktøy til kroning.

 

Hva angår demper og slitasje, så har nok oppbevaring med demperen på større betydning. Avgasser fra demperen øker slitasjen på pipa, og min logikk tilsier at det går hardere for seg desto nærmere munninga en er.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen : At det var overraskende lett er grunnnen til at jeg la det ut her (selv og jeg muligens hadde mer enn lovlig flaks)

 

Fat_dog86 : Disse kappe-testene var også en del av grunnen til at jeg turte prøve.

 

For ordens skyld så brukte jeg ikke dremelen til selve forsenkningen men drill med lav hastighet da denne fantastiske dremelen har en sånn fart at man rekker å gjøre utrolig mye galt på et tidels sekund. Mindre varmgang også i lav hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg hørtes ut som en grei løsning for oss som ikke har så mye fint utstyr tilgjengelig. Kommer nok til å prøve noa ala dette hvis jeg skal rette opp kroninga på salongen:)

 

Hvis man i tilegg bruker pussepropper til å sentrere akslingen til kappeskiva i munningen burde det bli relativt rett.

Link to comment
Share on other sites

Bra at noen hadde tro på metoden da :D . Det med pussepropper var slettes ikke dumt, det tenkte jeg ikke på. Er også kurant for å slippe å få spon inn i mekanismen. Jeg ladet med ei presset tomhylse for å samle slipestøv og spon. Forøvrig har jeg hørt at det er endel som bruker klinkekule/lagerkule og slipepasta hvis inngrepet er av litt mindre art.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en messingskrue med avrundet hode, i drillen, og litt slipepasta. Det fjernet korrosjon og slitasje etter at rifla ble stående med demperen på litt for lenge, og presisjonen ble helt OK etterpå. Før "kronejobben" gikk det i hytt og pine, nå går det greit til jaktbruk. Ikke noen høykvaltiets jobb altså, men god nok til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

for å etablere en munning som er noenlunde 90grader på pipa, pleier jeg så sette en bit bred tape rundt pipa. legges denne riktig får du en linje du kan file deg ned til. deretter går jeg på med slipestift i hånddrill, og deretter den nevnte messingkula med slipepasta. har ikke opplevd at slik kroning er presisjonsødeleggende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...