Jump to content

Storfuglkule til 223


oglan

Recommended Posts

To andre alternativer hvis du vil ha ørlite mer å gå på i forhold til ikke helt-ideelle treff sammenlignet med en bitteliten helmantel: 75gr Swift Scirocco ladd til 800 m/s ekspanderer veldig moderat, gir OK slakt og tåler litt vind. 50gr Rhino Solid Shank gir 5.6mm høl inn og 11mm høl ut så lenge du ikke tar med en vingeknoke i smellen, men den drifter for et godt ord og et nys.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gå god for at denne er best men jeg lader til en venn og bruker 55 g. sierra mantel i bortigmot max hastighet og han skyter temmelig mange for året alle arter av skogsfugl /orrfugl og rype og de ramler som regel i smellen med null ødeleggelse.
Er det Sierra matchking du mener?
Link to comment
Share on other sites

Tenker selv å prøve sierra 63gr SMP (semi-point) på gås i år. Den skal være mulig å stabilisere i 1:12 stigning.

Hvis det er noen som har erfaring med denne er jeg lydhør.

Jeg tviler på at børsa mi stabiliserer 65gr gameking. Derfor prøver jeg denne først.

 

Winchester 64gr PP er sikkert også et alternativ.

 

Edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg fikk tak i Jaktmatch (fågel) 55gr for å prøve.

Skøt 4 2-skuddserier for å justere inn kikkerten, og må si et disse gikk meget godt i Howa'n min. Hver av seriene kunne dekkes av en klistrelapp.

 

Men, ser at hastigheten på denne er meget høy (1006m/s utgang). Er dette dødfødt å prøve på storfugl (selv om den heter fågel) ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i Jaktmatch (fågel) 55gr for å prøve.

Skøt 4 2-skuddserier for å justere inn kikkerten, og må si et disse gikk meget godt i Howa'n min. Hver av seriene kunne dekkes av en klistrelapp.

 

Men, ser at hastigheten på denne er meget høy (1006m/s utgang). Er dette dødfødt å prøve på storfugl (selv om den heter fågel) ?

 

Fordelen med ei kule som går så flatt og tett er at du kan sette kula der du ønsker og dermed unngå de største ødeleggelsene. Skulle du derimot sneie vingeknoken e.l.på tur inn blir det et svært høl.På avstander fra 120 m og oppover funker sikker kula greit.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange ryper med norma sin 50g i 222, skulle tro det var omtrent samme hastighet på disse to.

Har gått bra i alle tilfeller unntatt ett, da ble det treff midt i brystbeinet på ca 80 meter, rypa var vrengt og spredt utover et større områder.

Alle andre ryper som er skutt med den har vært fine, samme harer jeg har skutt med kalibret.

Nå har jeg kjøpt Norma 55g da de har byttet kule i sin jaktmatch 222.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...