Jump to content

Hvilket 1911 magasin?


Wadcutter

Recommended Posts

Da skal jeg forhåpentligvis snart bli eier av en finere utgave 1911 (lensmann må bare si ja først). I den flotte anledningen så har behovet for et par ekstra magasin dukket opp. Våpenet blir en Kimber Super Match II, selvfølgelig i .45 acp :)

 

Valget av magasin tas med hensyn til kvalitet og kvalitet, og selvølgelig kvalitet. Jeg har hørt at Wilson Combat magasin anbefales. Hvordan er det med for eksempel NighhawkCustom eller EdBrown magasin? Er alle av samme kvalitet?

 

Så til prisen. Er det noen billigere steder enn MidwayNorge å få kjøpt et par magasin fra?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har brukt eller bruker: cmc shooting star, wilson, colt, mecgar, kings, kimber, metalform, og springfield, og para i mine 1911er. sålenge pistolen har riktige dimensjoner for god funksjonering, og man ikke bruker vanvittige kuler(korte butte SWC, HP ser de fleste magasiner av ok kvalitet ut til å fungere bra. å basere seg på en type magasin for å få pistolen til å virke synes jeg er en uting, da trenger pistolen å gjøres noe med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har et Wilson combat magasin med demonterbar bunnplate og "innoverbuet" tilbringer, dette funker ikke i min colt, pistolen låser i åpen stilling uten å mate det siste skuddet (det blir liggende løst i utkasteråpningen).

Dette var et dyrt magasin, men det funker dårlig for meg, så hvis ingen har en fiks løsning, men har gode erfaringer med dette magasinet er det bare å skrike ut, kan godt avhende det for en rimelig penge , kosta vel rundt 500 nytt tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt gleden av å skyte i underkant av 2400 skudd med pistolen. Pga en litt for hard ekstraktor har jeg opplevd 4 mateproblemer. Den fjerde feilen kan skyldes en noe skadet hals på hylsa. I denne perioden har jeg skutt med:

 

Kimber originalmagasinet som fulgte med, 8 skudds (ca 1200 skudd) 1 FTF

Chip McCormick Match Grade Magasin, 8 skudds (ca 800 skudd) 3 FTF

Kimber Kim-Pro Tac-Mag Magasin, 8 skudds (ca 150 skudd)

Chip McCormick Power Mag Magasin, 10 skudds (ca 200 skudd)

 

Ingen av magasinene peker seg ut til å være noe spesielt bedre eller dårligere enn de andre. Det eneste jeg kan si er at followeren på Chip McCormick Match Grade Magasinet virker å være noe mer slapp enn på de andre magasinene. Har opplevd mest feil med det magasinet, men det kan også være en tilfeldighet.

 

10 skudds magasinet gjør omlading lettere da magasinet har litt mer å ta tak i, derfor er det lettere å manipulere det.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som det magasinet du har treffer sleidestoppen for tidlig, og derved låser sleiden i bakre stilling med 1 skudd igjen.

 

På venstre side av tilbringeren i magasinet er det et hakk, dette skal ligge an mot og skyve opp den delen av sleidestoppen som stikker INN i ramma når magasinet er tomt, dvs når siste patron er kamret.

Da ligger sleidestoppen fjærbelastet mot ramma vha magasinfjæren, og når skuddet går så skvetter sleidestoppen opp i hakket og låser sleiden når denne blåses bak av rekylen.

 

Det som kan skje er enten at hakket er feil formet slik at sleidestoppen aktiveres for tidlig, dvs at anlegget for sleidestoppen er for høyt i forhold til kula,

eller at tilbringeren er tiltet slik at selve "nesa" på denne treffer sleidestoppen (slik at den ikke går ned i hakket)

eller at patronen av en eller annen grunn forlater magasinet FØR sleiden har kommet så langt frem igjen at hakket i sleiden er forbi sleidestoppen.

 

Jeg bruker forøvrig Wilson Combat 8-skudds magasiner (nye serien) samt noen Colt 7-skudds originale stålmagasiner om det passer seg slik.

Wilsoin-magasinene har nummerserie 0-9 på bunnplatene (plast) og jeg skraper vekk nummer for å merke disse, slik at når/hvis et magasin tøyser så kan man få historikk på det.

1911-våpen har en tendens til å være litt kilne på matinga, muligens pga patronens utforming og tyngdepunkt (diameter vs. lengde) og det skal ikke mye til for å forstyrre balansen i mateprosessen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.thehighroad.org finnes en samling av tråder som inneholder kompetanse og informasjon som overgår det meste jeg har funnet av 1911-skriverier på nett, her er det faktisk mye å lese og lære.. nuvel, de har skrevet endel om diverse feilfunksjoneringer.

 

En ting som nevnes av noen av de mer rutinerte bidragsyterne på dette forumet, er det originale 7skudds coltmagasinets fortreffelighet. Den vesle "dimpelen" på tilbringeren skal visstnok være der for å låse den siste patronen i magasinet før sleiden mater den opp. teorien går på at patronen kastes ut av magasinet når sleiden bunner i bakre stilling hvis tilbringeren ikke har denne vesle utveksten. Dermed kan sleidestoppen trykkes opp av tilbringeren, og sleiden stopper med en patron liggende i utkasteråpningen eller kammeret.

Når det er flere patroner i magasinet er ikke dette noe problem, fordi patronenes utdragerflens henger i utdragerrillen på patronen under den i magasinet, og fordi magasinfjæren spennes hardere når det er flere patroner i magasinet, slik at det oppstår mer friksjon mellom magasinleppene og den øverste patronen enn når det bare er en patron igjen.

 

Dette er garantert ikke den endelige løsningen på alle sisteskuddsfunksjonsfeil i 1911, men det er verdt å ta med i feilsøkingen. Prøv et originalt sivilt sjuskudds coltmagasin, så finner du ut om det er her feilen ligger.

 

Til tider sitter det sleidestopper i .45-pistoler som er dimensjonert mer som 9mm/38super-sleidestopper, enn 45-sleidestopper, og det kan by på problemer fordi .45-prosjektiler subber i sleidestoppen under mating. Dette kureres enten ved å bytte sleidestopp med en som er dimensjonert riktig, eller ved å slipe/file om den originale til å ligne en av colts originale 45-sleidestopper. selvom colt har lagd mye slarkete våpen, er det ett og annet de allikevel gjør riktig.

 

En annen løsning som ofte brukes for å kurere denne typen feilfunksjoneringer, er å slipe et ørlite hakk i sleidestoppens bakre flate, der hvor plungeren kontakter sleidestoppen. dette hakket skal ligge slik at sleidestoppen låses i nedre stilling, og være så dypt at det krever litt kraft å løfte sleidestoppen.

Dette er en siste forsikring som gjør at sleidestoppen ikke spretter opp pga feilene nevnt ovenfor, eller andre feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har et par ACT-MAG 1911 magasiner som fulgte med Nighthawk pisolen (samme type som leveres med S&W 1911), disse fungerer prikkfritt og er veldig forseggjort. MEN på trening i går knustes magasinbunnen på det ene magasinet (hardplastbunn). Vi trener innendøres, og det er betonggulv, så krasjet med gulvet kan bli litt voldsomt, særlig hvis det er patroner igjen i magasinet. Noen med lignene erfaringer fra andre magasintyper?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...