Jump to content

Montering av bomber.


Polardego

Recommended Posts

Tenkte nok at trådtittelen fikk deg til å stramme opp bekymrarynkene i panna :D Mener selvfølgelig bombere for fiske. Også kalt ørretbomber, bombarda osv. Har kjøpt en flyt og en synk. Hvordan monterer man en synkebomber med en flytewobbler? Og hvordan monterer man en flytebomber med mark eller agnfisk?

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok å ta en bit fireline (multifilament) og træ igjennom bombern, så knyter du en stk svivel i hver ende... slik kan du bruke hurtigkobling og bytte enkelt. I tillegg kan du bestemme lengden på fortom, fra agn til bomber og bytte denne ut etter eget ønske. ;)

 

Er ihvertfall slik jeg gjør det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uansett trædd gummikuler mellom hvirvlene og bomben da selve bomben kan gi slitasje på knuten dersom denne ikke er beskyttet. Jeg ville også vurdert å benyttet meg av en trippelhvirvel oppfor bomba da det lett kan bli en del tvinn med denne uten (min erfaring). Jeg ville også holdt meg til monofilament (vanlig sene) ved bomberfiske, mest fordi at fireline og andre multisnører er mer utsatt for mekanisk slitasje som til en viss grad forekommer når bomba gilr på senestykket mellom hvirvlene. Fortommen (fra ytterste virvel og til flytewobleren) ville jeg benyttet meg av en ganske stiv monosene for å redusere sjansen for at det blir kluss, i prinsippet skal stiv fortom føre til noe lengre avstand mellom bombe og wobler i kastet.

 

Skitt fiske!

Link to comment
Share on other sites

Steike ta, det der såg ut som flott fisk, snopemat det der. :)

 

Du kunne ikkje tatt bilder av redskapen og beskrevet måten du fisker på, har høyrd enkelte som har hatt suksess med djupvannsfiske på ørret, men ha aldri hatt peiling på korleis det fungerer i praksis. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...