Jump to content

Skal kjøpe ei rifle i 17 HMR - noen gode råd? Savage?


gammelmåren

Recommended Posts

fått tillatelsen i posten og skal kjøpe ei presis rifle til litt blink/mindre fugler/rev :P

 

ser ei brukt Savage på finn:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22182872

 

noen som vet noe om presisjon osv på denne?

 

en kammerat sa helt korrekt at hvis rifler i dette lille kaliberet ikke er veldig presise så er det lite å ha :shock: vurderer flere - inkl CZ, MARLIN og kansje SAKO men den har visst stokk med mye plastikklyd? da heller jeg mot litt kjedelig trestokk!

 

begynner å haste med en avgjørelse her nå da revejakta nærmer seg :D

Link to comment
Share on other sites

hei!

synt stokken til quad har jeg ikke noe vont og tilføye,annet en att den har en veldig hul lyd i kolben,og kansje *litt* kort i kolben,hul lyden fixer man lett med endel matfolie og presser de inn i kolben :wink: men ellers bare nice og veldig veldig lett :)

jeg valgte quad ovenfor savage og cz,ikke noe vont mot cz savage,men jeg liker sako;)

og presisjon er bare lattelig med 17 hmr,vertfall i min quad får jeg sammlinger på 20mm på 100m

 

lykke til

 

mvh knut

Link to comment
Share on other sites

har slitt med å komme inn på kammeret de siste dagene....

 

høres ut som sako er den beste rifla. noe jeg igrunn visste også :D

 

det viktige nå blir å finne et sted å "kjenne på" børsene. bestiller ikke på nett enten det blir Quad eller noen av de andre. vil gjerne ha en test på presisjon å!

 

jakta nærmer seg kjapt. grubler å på hvor stor kikkert jeg skal gå for på ei sånn "lita" rifle. bør vel gå for 3-9 x 40 eller noe hvis den skal bli med på rypejakt fx.. blir det for stort blir det vel mest til posteringjakt på rev ol..

Link to comment
Share on other sites

Sako er jo en jævla dyr rifle da. Jeg har Sako 75 i min .308 og det er et fantastisk våpen. Årsaken til at jeg kjøpte en cz i cal .17 hmr var at sakoen var mye dyrere. Men for pokker, en Savage til kr 5000,- burde være et godt kjøp det. Faktisk rart at den selges i det hele tatt. Det er jo vanskelig å oppdrive rifler i .17hmr i det hele tatt - brukte og nye. For meg virker det som en skikkelig godt kjøp. Antar egentlig den er solgt allerede.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Sako Quad Varmint, og er meget godt fornøyd. Har den i kaliber 22.LR og 22.WMR.

Lurte selv på 17.HMR, men valgte heller 22.WMR.

Quaden er meget presis, og sitter veldig godt i hånden, og balanser er perfekt.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med min cz i alle fall. Går presist og er et nett og hendig våpen. Avtrekket er ikke helt topp, men det kom seg da jeg smurte det opp skikkelig. Kolben er og litt kort. Men for all del, kjøper du en Sako til det dobbelte av prisen så får du et bedre våpen, men jeg gidder ikke å sprenge banken for en småkaliberrifle. Jeg vil tro at alle vil være strålende fornøyd med en cz til drøye 4000 spenn.

 

Men strengt tatt så er det vel ikke helt tillatt med .17 hmr til rev...

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med presisjonen på CZ'n. Selgeren har både Sako og CZ, og mener at CZ er den mest presise av de to.

Men så spørs det hvor viktig det er til jakt da, når den ene samler 12 og den andre 18mm feks.

Disse 17hmr greiene er veldig morsomme.

Jeg valgte CZ og er fornøyd. Også med avtrekket.

 

Er det ikke lov å skyte rev med disse?

Hva er det lov til å jakte med 17hmr?

Link to comment
Share on other sites

har fått noen tilbud på CZ nå og tror det blir et sånnt. havner på rundt 7000 med kikkert og lyddemper 8) vil vel tro det er vanskelig å få et nytt våpen billigere enn d :)

 

når flere synes dette er våpen som er greie og går presist så tror jeg at det er godt nok for meg å :P

 

har hørt om folk som bruker 17 HMR til rev men vet ikke hva loven sier :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...