Jump to content

Blyhagl


Bård

Recommended Posts

Siden jeg jakter både rype og skogsfugl i Serige, tengte jeg å lade opp noen patroner med dette materialet også. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt blyhagl?

 

Bård

Dersom du jakter i Sverige er det vel bare å kjøpe ammo der ?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg jakter både rype og skogsfugl i Serige, tengte jeg å lade opp noen patroner med dette materialet også. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt blyhagl?

 

Bård

 

Du får kjøpt blyhagl i Sverige eller andre land, men det er forbudt å importere til Norge. Du kan også kjøpe hagl til fiskeutstyr eller dykkerutstyr her i landet, men slik jeg tolker forskriften kan du ikke lovlig bruke dem til å produsere haglpatroner. Den eneste muligheten for den som vil få tak i blyhagl på lovlig måte, er å kjøpe til bruk mens man er på jakt i et land hvor bly ikke er forbudt, og ta med hjem det man ikke har benyttet. Det innebærer at man ikke kan ta hjem store mengder.

 

Når myndighetene først skulle vedta en håpløs regel, kan ingen si at de ikke gjorde det grundig nok. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Den eneste muligheten for den som vil få tak i blyhagl på lovlig måte, er å kjøpe til bruk mens man er på jakt i et land hvor bly ikke er forbudt, og ta med hjem det man ikke har benyttet. Det innebærer at man ikke kan ta hjem store mengder.

 

Nei, du har ikke lov til å innføre, full stopp.

 

Eneste unntaket er vel sporstgrener som har fått dispensasjon, men da handler det ikke om jaktammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...