Jump to content

Hvor kjøpe linolje i spann/kanne?


jeger83

Recommended Posts

Bruker linolje på treverket på våpnene mine og har tidligere kjøpt linolje på biltema, men nå har de visstnok sluttet å selge linolje.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt linolje i spann eller på kanne? Kjøpte en liten flaske i forrige uke hos den "lokale sjappa", 50ml kostet drøyt 100,-kr :shock:

Link to comment
Share on other sites

De fleste byggevare butikkene som selger maling har linolje i større kanner.

 

Har noen tørre stokker der jeg har vurdert å sause inn en håndduk (ikke trøndersk; håndkle) og surre rundt stokkene ei ukes tid. Noe slikt ville blitt latterlig dyrt med slike småflasker..

Link to comment
Share on other sites

Har noen tørre stokker der jeg har vurdert å sause inn en håndduk (ikke trøndersk; håndkle) og surre rundt stokkene ei ukes tid. Noe slikt ville blitt latterlig dyrt med slike småflasker..

Ut fra egen ringe erfaring, og i beste mening: Forsiktig! Linolje kan selvantenne. I beste fall kan du svi stokken, i verste fall hus og hjem.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Der er åbenbart også i norge en generel misopfattelse af lindolies evne til selvantændelse.

Uanset om du hopper eller springer, eller lægger hauge af klude søpet i RÅ lindolie, er der ingen risiko for selvantændelse.

 

Derimod er der med lindoliefernis og lindolie tilsat siccativ/tørrelse en stor risiko for selvantændelse.

 

Dette er min ubetydelige erfarring efter 30 års arbejde med lindolie, og lindoliebaserede produkter. Jeg har formodentligt brugt langt over 1000 liter RÅ lindolie gennem tiden.

På et tidspunkt gennemførte jeg utallige tests for at risikovurdere lindolie, med hensyn til selvantændelse med klude. Der var aldrig tendens til den mindste varmeudvikling ved RÅ lindolie. Ved fernis var der klar tendens til varmeudvikling hvis man klumpede klude vædet i fernis. Særlig stor effekt forekom hvis man lukkede fernisklude inde i en tæt beholder, så var der næsten 100% succes med selvantændelse.

Sikreste måde var efter mine test, at lægge fernisklude fladt og kun i 1 lag, med god luftcirkulation omkring. Hele pointen, er en håndtering af den genererede varme, forårsaget af oxydationshærdningen af fernisen.

Link to comment
Share on other sites

Legg heller mange små lag på stokken din,det tar lengre tid men resultatet blir finere,blander selv 1 del kokt linolje med 1 del terpentin,og eventuelt litt knust harpiks,da får du en litt bedre herdenne egenskaper på stokk oljen.

Og ein ting kast alle filler du bruker til å behandle treverket ditt i ovnen og brenn det med ein gang,har sev fått selv antennelse da fillene jeg brukte låg i sola,det var foresten skumgummi bit jeg brukte til å sause inn stokken min.La biten fint på lokket med stokk olje,plutselig begynte det å ryke også brant det,godt jeg var det ellers hadde vel terassen blitt grillkøl :mrgreen: .

Bare litt av min erfaring med stokk olje.

p.s.Tre verket kan fort bli veldigt mørkt av for mye lin olje,men det er kansje slik du vil ha det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...