Jump to content

Kammersmellen i usa


Recommended Posts

Jeg er også enig! Synes det er synd at mange ikke ser de mulighetene førstegangstjenste gir til et litt "anderledesår". Dersom man viser litt interesse og motivasjon kan man få erfaringer og opplevelser som man aldri kan få sivilt.

 

Mads

(Beklager OT)

Link to comment
Share on other sites

Også kjent som førstegangstjeneste? :wink:

Nå er, så vidt jeg husker, "morroskyting med diverse helauto" en såpass liten del av ett pliktår i militæret at å være i militæret pga. det blir som å gifte seg for å få pult mer, eller bestille en transatlantisk flyreise pga. de gratis peanøttene, eller ta en mastergrad for å få studentrabatt på trikken, eller ....

Link to comment
Share on other sites

Førstegangstjeneste er aboslutt å anbefale! Men jeg må si meg skuffet over den skytingen vi fikk. Med rekruttskole og en senere øvelse ble det vel omtrent 100 skudd med AG3. Ikke akkurat noe å hoppe i taket over. Å flytte sikringen til F kunne vi bare drite i...

Selv om den daglige tjenesten dreide seg om noe grove saker med skikkelig smell i så var den erfaringen og kjennskapen vi fikk til forsvarets håndvåpen en gedigen skuffelse...

Link to comment
Share on other sites

Førstegangstjeneste var fint det, men nå ser jeg hva prisen er for å ikke ha vondt i viljen: jeg, en stakkels blåkledd en, skal de nå seigpine til jeg blir mangeogfemti i SHV. -I blame the quitters!

 

PS. Går det an å søke om resttjeneste så jeg får gjort alt i en smell?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med på noe lignede i Arizona for snart 10 år siden, Big Sandy Shoot.

Vi reiste fra California, og med engang vi var over grensa til AZ så var det ut av bilen og bytte ut diverse deler på AR15 slik at den fungerte med løse magasiner. Når vi krysset tilbake til CA var det motsatt rutine, med å bygge de tilbake slik at de hadde faste 10skudds magasin.

 

Fikk prøvd litt fullauto skyting med diverse våpen, men når sant skal sies så har det litt begrenset underholdningsverdi i lengden. Men klart det var gøy!

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle som har vært Stormere skjønner jeg.

Nei, alle har nok ikke vært stormere (med stor s? seriøst? :roll: Legg det bak deg, den kalde krigen er over, hæren er lagt brakk, flyvåpenet er en utdatert vits og marinen ligger i opplag :( ) uten at jeg kan se den store relevansen av det. Hvis det du fikk ut av militærtjenesten din var "morroskyting med helauto" så må noen ha misforstått noe alvorlig om hva det egentlig er vi kaster milliarder av skattekroner og titusenvis av årsverk på. Hint: det er noe med å lære seg grunnleggende militære ferdigheter, forsvare landet, borgerplikt og noe sånnt, ikke feriekoloni for guttunger som vil skyte med MG-3 fra hofta (selv om det er ufattelig artig :mrgreen: )

 

 

mS

stromtropp 2 TØA 00/01

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli litt utenfor emnet nå, men da jeg avtjente førstegangstjenesten (1980) fikk vi skutt MER enn jeg hadde forventa. :P Både med AG3 og senere under kategoriundervisninga, med MG3. Etter rekruttskolen skaut jeg nesten bare med MG3, men det gjorde ingenting! 8) Ganske mange tusen skudd, ja. Alt i alt fikk jeg et bedre inntrykk av skyteopplæringa i forcen enn jeg hadde trodd på forhånd. Geværmennene skaut også en god del med AG`n på full auto i nærstridsskyting. Men dette var i 1980.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...