Jump to content

Billig O/U


kimjorgen

Recommended Posts

Star er det klassiske valget om man er ute etter en robust hagle til lav pris. Har kun hatt én børse siden jeg startet å jakte på midten av 80-tallet og det er en o/u Star Baikal. Slitesterkt våpen som først i det siste har krevd reparasjon; sprekk i treverket som gjorde at hele låskassen plutselig var på vei inn i kolben. Er ikke riktig sikker på hvor varig reparasjon av sprekken vil vise seg å være :| men 20 år må vel være en grei levetid til denne prisen? Star er kanskje litt tyngre enn andre merker(?) men en fordel med dette er, i teorien, bedre stabilitet enn i et lettere våpen. NB forbedring av monteringsteknikken er trolig viktigere for oss amatørskyttere!

 

Ulemper: Min egen Star er polstret mye i høyden på kolben, og en del på siden for å passe. Visstnok typisk at Star's kolber trenger en god del tilpassing. Likevel, dette kan gjøres billig hjemme i stuen med skumplast el.l. og tape om du ikke er for fussy med utseende.

 

meis

Link to comment
Share on other sites

"sprekk i treverket som gjorde at hele låskassen plutselig var på vei inn i kolben"

 

Det har kanskje vært svakheten med de - de siste 35 år?

 

Når jeg kjøpte min på -70 tallet, var stokken utseendemessig annerledes, samt at den hadde litt "livlig tre".

 

Når de forandret på "den typen" - startet "sprekkprobelmatikken".

 

Som kanskje ikke har bedret seg noe :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg en StarBaikal, O/U, og er foreløbig veldig fornøyd. Har dog ikke kommet meg på banen med den enda!

Treverket blir ganske bra når man oljer det, og våpenet virker ganske solid. Jeg har ingenting negativt å komme med (uten å ha skutt med den), men jeg har et tips:

 

Når du eventuelt kjøper en hagle - sjekk alltid trangboringene før du drar på banen. Jeg hadde egentlig tenkt meg på banen uten å sjekke,

fordi G-Sport skriver på sidene sine at alle StarBaikal'ene deres er klargjort for stål-ammo. Dette var ikke min i hvert fall.

Full trangboring i øvre løp...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tar et 12/76 skudd i kammeret og får lukket som normalt - er det da definitivt?

Klarer man å få 12/76 ammo i en 12/70? Hvis det er slik det er, så sjekker jeg dette på banen neste gang, på denne måten.

 

Uansett greit å vite. Ser de selger Baikal'er med enkel avtrekker 12/70 også... håper selger har gitt meg det jeg bad om.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte det måtte være noe slikt. Ser at skuddene jeg har i 12/70 ikke er 7 cm lange :roll:

Jaja - får sjekke nøye.

 

Har ikke modell-betegnelsen for meg på jobb - men sjekker dette før jeg

kjører et 76 skudd i. Er det noe man _ikke_ kan jakte om man har et 70mm kammer?

Kan man dra på rådyrjakt med kraftige 70-skudd? Eller er det absolutt å anbefale 76?

Link to comment
Share on other sites

Star er kanskje litt tyngre enn andre merker(?) men en fordel med dette er, i teorien, bedre stabilitet enn i et lettere våpen.

 

Hagler fra star er noe tyngre enn de fleste standard o/u hagler fra andre produsenter, men forskjelen er ikke så stor som man kanskje får følelsen av. En kompis har star baikal o/u enkel avtrekker og løse choker, denne veier 3.5 kg. Min Sabatti hunter multi choke veier til sammenligning 3.25 kg. Det som er "problemet", i hvertfall i mine øyne, er at den noe høyere vekten (som i teorien skal gi bedre stabilitet) er fordelt noe skeivt på starhaglene, og selv med tyngre våpen så får ihvertfall ikke jeg samme feelingen og stabilitet i svingen ved bruk av star kontra en litt lettere hagle med bedre balanse.

 

Likevel så er ei o/u hagle fra star såpass rimelig og driftsikker, og sammen med tilvenning, vil trådstarter utvilsomt få lagt villt i bakken med en slik hagle.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte det måtte være noe slikt. Ser at skuddene jeg har i 12/70 ikke er 7 cm lange :roll:

Jaja - får sjekke nøye.

 

Har ikke modell-betegnelsen for meg på jobb - men sjekker dette før jeg

kjører et 76 skudd i. Er det noe man _ikke_ kan jakte om man har et 70mm kammer?

Kan man dra på rådyrjakt med kraftige 70-skudd? Eller er det absolutt å anbefale 76?

Skjønner ikke helt hva en skal med 76 patroner..Det er skuddbildet/dekningen som teller!ingen poeng å skyte ei bøtte med hagl etter viltet!Kjøpi inn litt forskjellig ammo og testskyt på pappskiver,så får du se at 76mm er unødvendig!Har jaktet med hagle i 24 år og aldrig brukt annet enn 67.5 og 70mm,de gir de beste skuddbildene og som regel større hastighet,og rekylen blir selvsagt mindre :)

Link to comment
Share on other sites

Større hastighet med 12/70 enn 12/76?

Trodde disse 6mm ekstra var sånn at man fikk ekstra "punch" og viltet fikk litt mer "blyforgiftning" enn 12/70?

Det må da vel være kraftigere med 12/76? Hvis ikke så forstår jeg veldig lite...

 

Hvordan er det med mengde krutt når det gjeler 70 vs 76? Er ikke 76 fylt med _noe_ mer krutt, slik at de er "magnum" - og derav dreper bedre? Eller er det slik at 76 skudd inneholder flere hagl, men samme mengde "umf" ?

Link to comment
Share on other sites

Endelig en som har skjønt det :D

Jeg jakter med kaliber 20 av samme grunn. 12-76 kan ha noe for seg på sjøfugljakt, men ellers er det bare ekstra vekt, og det er like viktig med godt skuddbilde selv om der er mer hagl i patronen.

 

Jeg tolker deg dithen at den eneste forskjellen mellom 12/70 og 12/76 er mengden hagl? Er det samme kruttladning bak?

Da blir det jo forståelig i forhold til at 12/76 gir flere hagl, men lavere hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Om du faktisk er usikker, sjekk faktaboken som var med i esken, har du ikke denne brekker du hagla og leser du hva slags tall som står stemplet inn i metallet som kommer frem under kammeret. Blir du ikke noe klokere av dette så SKYTER du kun 70 patroner til du har fått noen som kjenner hagla til å se på saken.

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad for o/u 12/76 igår. Drar nok for å se på den lanber'n når søknaden kommer i retur. Får litt vanskeligheter med å få prøvd den noe særlig (brakk kragebein på lørdag), men hvor ille kan den være? :)

 

Tar gjerne imot andre forslag iprisklassen <-5000,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...