Jump to content

Linksbørse i 6,5x55 til jaktfelt mm


fat_dog86

Recommended Posts

Tankene har lenge svirret rundt innkjøp av varmint/jaktfelt børse, bare man finner seg en jobb snart, og for solgt unna Savagen (alternativt få et 260 sistnevnte). Tenker først og frmest på trauste 6,5x55, da jeg da har ei børse som håndterer lette varmintkuler, har billig fabrikkladd treningsammo og kan tjene som reservebørse på storvilt, evt også hovedrifle om en skal jakte hjort på bøen noe sted.

 

Hva finnes under følgende kriterier:

- LINKS UTFØRELSE

- (litt) tykk pipe i 6,5x55

- 5 skudds løst magasin, til nød 4+1.

- "anatomisk" stokk i enten laminat eller fiber. Evt oppgraderbart uten at det koster skjorta i spesialtilpassing...

- bra avtrekk (evt billig oppgraderbart)

- presisjon bra nok til at jeg ikke kan skylde på rifla om hullene ikke sitter hvor de skal

- pris? Lavest mulig. Men jeg sparer heller ett ekstra år enn å bli misfornøyd med "billigjern"

- Optikk og demper kommer evt etter hvert, men ikke del av diskusjonen foreløpig.

 

Første tanke går til Tikka T3 varmint, evt med KKC stokk. Dette er utganspunktet malen med tanke på ytelse og busjett. Dyrere alternativer trenger en god begrunnelse! Kom med forslag!

 

EDIT: Det som jeg glemte her er at jeg tenker på jegerklassen i jaktfelt, så børsa må kunne ferdigstilles med en brukbar kikkert under 5 kg komplett.

Link to comment
Share on other sites

Nobrainer: Sauer 200STR links orginal eller med letteste Tyristubben eller Bredvoll skjefte.

 

En brukt STR koster mindre enn Tikka T3.

 

Du får ingen andre rifler til under 30K til samme pris/kvalitet som en STR.

 

Mvh Tor

Link to comment
Share on other sites

Enig med Torf, det er et superenkelt valg, særlig når den skal være links. Sauer 200STR, originalstokk, eller med et eller annet jaktfeltskjefte - eks KKC eller de Torf nevner, lett kikkkertmontasje er USO Piccatinnyskinne og samme alu ringer - veier ingen ting.

- presisjon, det er ikke mye som er bedre - trolig ingenting som selges i butikker

- et av de beste avtrekkene som er der ute

- meget bra magasinløsning, billige ekstramagasiner

- servicekjede landet rundt (Sauer servicestasjon)

- Nye piper på lager overalt - til 3300,- akkurat nå - som å kjøpe melk..

- meget bra .22LR system til, så kan en trene innendørs hele vinteren, osv...

 

Med årene har jeg blitt mer og mere tilhneger av å kjøpe ting ferdig - og så bruke dem. Istf. å drive å "forbedre" på noe billigere som jeg ikke er helt fornøyd med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En brukt 200 STR + ny stokk og kikkertskinne overgår fort en ferdig T3 med KKC stokk... I alle fall om en må dreie ned diameter på pipa, da tykkere enn 19 mm bygger mer biceps enn jeg har bruk for (hvor tykk er forresten T3 varmint pipene? Står ikke på sidene til Tikka). Og brukte linksutgaver vokser ikke på trær! Vet de dukker opp av og til, men enten til horribel pris, eller borte på dagen.

 

Kan orginalavtrekket justeres lettere enn 1,5 kg? Vil ned på kiloen som er minstekravet for jaktfelt.

 

Har ingen planer om å skyte DFS, så trenger hverken orginale "totom-firen" eller diopter. Selvfølgelig kan dette selges, men vet ikke hvor lettsolgt det er for en fornuftig pris...

 

S&L kan også være et alternativ, den kan vel også bestilles uten orginalstokk, evt komplett med KKC gjennom J&F.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å skyte DFS, så trenger hverken orginale "totom-firen" eller diopter. Selvfølgelig kan dette selges, men vet ikke hvor lettsolgt det er for en fornuftig pris...

 

 

Vis du kjøper ny Sauer fra DFS sitt hovedkontor,kan du velge om du vil ha med diopter eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

S&L... evt komplett med KKC gjennom J&F.

Jeg har en slik, og en Sauer.. S&L er veldig bra, når den blir ferdig eller om du klarer å unngå at J&F ødelegger den :roll: For all del, T3 er også er bra rifle.

De nye 5skuddsmagasinene gjør M97 til ei komplett rifle. Forøvrig mener jeg at original 2x4en på Saueren er mer værbestandig enn KKC - men statistikken min er tynn. Ei rotbløyte på Sauerstokken ødela den ikke, men første ordentlige rotbløyte på KKCen fikk den til å sprekke på to steder.

Til STRen får en jo (til jakt) McM SSG3000 glassfiberstokken, som er utmerket - men dyr.

 

67cm pipa til STR200 er kanskje tynnere enn enkelte varmintpiper, den er jo tykkest ytterst. JEg synes den er litt lett, selv med .22 hull i, men så skyter jeg ikke med lang arm heller - og råttent med uansett :evil: (dritt dag på banen)

 

En ting jeg lurer på, til jaktfelt - hva er galt med den originale STR-stokken?

 

K

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på, til jaktfelt - hva er galt med den originale STR-stokken?

 

K

Den er "for mye DFS look" :lol:

 

Orginalstokken på 200STR er en veldig stabil planke. Jeg har et par som er snart 20 år gamle, skutt ut X-antall piper med de, vært brukt i vær og vind, å de er enda i fullt brukbar stand. Selvfølglig smører jeg de en gang i året, men det er ikke akkurat mye vedlikehold pr brukstime.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skyte jegerklassen, og skal ha vekta på det hele under 5 kg inkl en kikkert som også duger i skumringa, så med det monstret der drar fort vekta avgårde. Men går jo an å gå litt villlmann med rasp og dremel - for det er mye gods å ta av!

Ellers er vel kinnstøtta av typen man fryser fast i om man sikler litt om vinteren, men det kan jo lett fikses.

Link to comment
Share on other sites

En brukt 200 STR + ny stokk og kikkertskinne overgår fort en ferdig T3 med KKC stokk... I alle fall om en må dreie ned diameter på pipa, da tykkere enn 19 mm bygger mer biceps enn jeg har bruk for (hvor tykk er forresten T3 varmint pipene? Står ikke på sidene til Tikka). Og brukte linksutgaver vokser ikke på trær! Vet de dukker opp av og til, men enten til horribel pris, eller borte på dagen.

 

Kan orginalavtrekket justeres lettere enn 1,5 kg? Vil ned på kiloen som er minstekravet for jaktfelt.

 

Har ingen planer om å skyte DFS, så trenger hverken orginale "totom-firen" eller diopter. Selvfølgelig kan dette selges, men vet ikke hvor lettsolgt det er for en fornuftig pris...

 

S&L kan også være et alternativ, den kan vel også bestilles uten orginalstokk, evt komplett med KKC gjennom J&F.

 

Du trenger ikke sikteskinne. Det holder lenge med montasje for salongrifle med 3/8" spor. Ringer fra Burris har kunststoffringer med mulighet for lusteing av tilt i både 1" og 30mm. Bruker du Leupold fast 12X40 target dot er du godt på vei mot jegerklassen. Dette veier ca 430gram totalt og koster under 5k totalt.

 

Ellers er det bare å bruke drill, kork, isopor og lim på orginalskjeftet for å gå ned i vekt. Orginal 19mm pipe er ikke tung. Den kan også kappes noen cm for å spare vekt selv om det er bedre å flute den for balansens skyld.

 

1,5kg avtrekket er trykkpunkt slik at det er "lettere" enn direkteavtrekk på 1kg. Dessuten får du mye bedre referansepunkt for trykkfølsomhet i fingeren med trykkpunktavtrekk når det er kaldt.

 

Landrø selger komplette låskasser og løp.

 

Det skal mye kreativ argumentering for å eksludere STR til det behovet du har fremmet. Når du er så god til å skyte at STR ikke holder mål lenger skal jeg garantere at Tikka T3, S&L, Rem700, etc ikke er i nærheten av det du vil tenke på som kandidater til en oppgradering. Bare dette siste argumentet er med på å gjøre valg av STR til en "nobrainer". Skal du ha noe bedre enn STR i grovkaliber snakker vi Beiker, Tanner, RPA Quadlite Rep, etc. I 22LR er det high end Anschutz, etc som er oppgradering.

 

Gjør deg selv en tjeneste, kjøp STR og tren til du står til knes i tomhylser. Det er det du blir god av. Enda bedre blir du med et 22lr sett i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt OT, men morsomt å se at 200STR er blitt definisjonen på noe som er "billig og neppe mye som er presisjonsmessig bedre" .

Da jeg bynte frekventere kammerets forgjenger sluttstykket i 2003 å var innom diskusjoner om "presisjonsrigg" var det ingen som gadd høre på meg når jeg sa at 200STR samler minst like bra rett ut av esken som gutta skrøt av at de remingtonene som var modifisert for titusener av kroner gjore...

Nå, noen år etterpå ser jeg at folk gir akkurat de samme rådene jeg ga dengang ;)

Link to comment
Share on other sites

En STR med 19mm pipe, lett Bredvoll/TS-skjefte, 1" kikkert med "salong"-montasje går under 5kg. Det gjelder å være bevisst i komponentvalg. Tunge "taktiske" sikter er bare å glemme. De ødelegger balansen i våpenet og retiklene er uegnet til frihåndsskyting. Må du ha kikkert til skumringsjakt anbefaler jeg en billig brukt 8x56 i tillegg til konkurransekikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke sikteskinne. Det holder lenge med montasje for salongrifle med 3/8" spor. Ringer fra Burris har kunststoffringer med mulighet for lusteing av tilt i både 1" og 30mm. Bruker du Leupold fast 12X40 target dot er du godt på vei mot jegerklassen. Dette veier ca 430gram totalt og koster under 5k totalt.

 

Skal ikke bare brukes til jaktfelt, også som kråkedødare, rev, evt hjort, langhold mm, altså et sikte med justerbar forstørrelse, helst mildot retikkel og bra skumringsegenskaper. Montasje kan jeg til dels være enig i, men da må det såfall lages noen form for rekylopptak på begge ringene. Stoler ikke på svanehalespor alene til feltbruk.

 

Ellers er det bare å bruke drill, kork, isopor og lim på orginalskjeftet for å gå ned i vekt. Orginal 19mm pipe er ikke tung. Den kan også kappes noen cm for å spare vekt selv om det er bedre å flute den for balansens skyld.

 

Når skjeftet i utgangspunktet koster tilnærmet det samme som en ferdig KKC stokk, så er det lite aktuelt å gjøre en større lettejobb på et orginalskjefte. Såfall måtte være om man kom over ei lite brukt til god pris, med rett pipe...

 

En STR med 19mm pipe, lett Bredvoll/TS-skjefte, 1" kikkert med "salong"-montasje går under 5kg. Det gjelder å være bevisst i komponentvalg. Tunge "taktiske" sikter er bare å glemme. De ødelegger balansen i våpenet og retiklene er uegnet til frihåndsskyting. Må du ha kikkert til skumringsjakt anbefaler jeg en billig brukt 8x56 i tillegg til konkurransekikkerten.

 

Målet mitt er ikke å vinne, men å ha dette som effektiv treningsskyting. Da vil jeg ha samme balansen og kikkerten på da som i jakta. Skal jeg begynne med to kikkerter flyr fort budsjettet uansett... Har tenkt å skyte minst ett stevne for året med Varbergeren også, som vier 2,6 kg uten (kikkert og demper), med pipe i 35 whelen og en 1,5-6x42 på toppen. Omtrent så langt unna den ultimate jaktfeltbørsa som finnes, men det er heller ikke meninga. Den bygger jeg for å bære!

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt OT, men morsomt å se at 200STR er blitt definisjonen på noe som er "billig og neppe mye som er presisjonsmessig bedre" .

Da jeg bynte frekventere kammerets forgjenger sluttstykket i 2003 å var innom diskusjoner om "presisjonsrigg" var det ingen som gadd høre på meg når jeg sa at 200STR samler minst like bra rett ut av esken som gutta skrøt av at de remingtonene som var modifisert for titusener av kroner gjore...

Nå, noen år etterpå ser jeg at folk gir akkurat de samme rådene jeg ga dengang ;)

 

Der har vi vært enige hele tiden. Jeg har alltid kalt Rem700 for verdens dyreste StenGun med funksjoneringsfeil på full auto..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

helst mildot retikkel

 

Der taper du mye på frihåndsskyting, både på konkurranse og jakt.

 

Hvis du ikke er toppskytter er det utrolig mange poeng og treff å tjene på å lese "reglementet" som fanden leser bibelen. Hvert 100g du kan flytte fra kikkert til munning gir deg mye gratis.

 

Må du ha mildot kikkert så kjøp den letteste Zeiss Conquest. Skal vedde på at skyteegenkapene på ei rifle med denne kikkerten overgår alle kombinasjoner med politisk korrekte taktiske sikter hvis du putter vektmellomlegget på munning for rifler i jegerklassen/5kg til konkurranse og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Conquesten har ikke medforstørrende, og da er det i mine øyne like greit å være uten... Skal jeg ha to kikkerter må jeg i alle fall over på fast skinne og solide ringer.

 

Neida, du eliminerer en variabel ved å unngå skinne og benytte stålringer som går rett i orginalsporet. Prøv selv først og ikke les deg blind på konstruerte behov. Sportmatch luftgeværmontasjer er heller ikke å forakte.

Link to comment
Share on other sites

Fast forstørrelse og dårlige skumringsegenskaper er uaktuelt. Det er jeg som skal bruke børsa, og jeg har jaktet nok de åtte åra jeg har hatt jegerprøven, til å ha en viss anelse på, om ikke hva jeg trenger, så i alle fall på hva jeg vil ha! Dette er primært ei jaktbørse, men den skal gå an å skyte jaktfelt med de månedene jeg ikke har noe å jakte på. Om det ikke blir verdens beste jaktfeltbørse får heller være så, det får være mitt problem.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bynte frekventere kammerets forgjenger sluttstykket i 2003 å var innom diskusjoner om "presisjonsrigg" var det ingen som gadd høre på meg når jeg sa at 200STR samler minst like bra rett ut av esken som gutta skrøt av at de remingtonene som var modifisert for titusener av kroner gjore...

 

OK, jeg biter på kroken. Hvor bra går 200STR ut av esken? Hvilket moment har du da på skjefteskruene? Og hvilket kaliber er det snakk om? 6,5x55 eller .308W? Hvilke patroner er det snakk om? Å svi av "titusener" på ei 700-kasse ville ikke jeg gjort, da er det bedre å gå for noe som er rett i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

20mm eller bedre på 100m på 5 skudd går alle jeg har prøvd (som er relativt "nye rett ut av eska")

Da skutt med reim og fra skuldra så min egenspredning er vel en del av det ? Alle jeg har prøvd som har vært nye er 6,5. Men min erfaring (har hatt 4 forskjellige sauere selv) er at de går minst like godt med 308w løp..... (har bare prøvd 3 av de med 308w løp)

 

Ja, de er ikke bedda eller noe da. Moment? hva med 4-5 NM ;)

Link to comment
Share on other sites

saueren min samlet 27mm på 200m med den andre ladninge vi testet igår. ikke gjort noe annet en å pusse vekk alt guffet låskassen og løpsinnfestning var sauset inn med fra fabrikk. har ikke testet annet moment en 4,5nm på begge skjefteskruer

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200STR ut av kofferten den kommer i, pussa løpet for testskytingssotet fra fabrikk, og skrudde ihop iht. bruksanvisning.

 

Skudd 3-5 skudd etter utpakking, 1 og 2 satt også uten papir imellom.

IMG_5144.jpg

 

- Norma 100gr Rekrutt 5sk @100m ikke papir mellom huller, ikke målt samling

- "Accuracy Load" fra VV lademanual, 40grs N550, 9g Scenar, COL 77.5mm, tilsvarende. Med tofot/rest: regelmessig 5sk samlinger på 10-12mm, bedre kan ikke jeg skyte, uansett rifle som jeg har prøvd iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

20mm eller bedre på 100m på 5 skudd går alle jeg har prøvd (som er relativt "nye rett ut av eska")

Da skutt med reim og fra skuldra så min egenspredning er vel en del av det ?

 

20 mm 5-skuddssamlinger på 100 m liggende med reim sier mest om deg som skytter, og ikke så mye om presisjonen. Dvs. presisjonen er ihvertfall ikke dårligere enn 20 mm, men det er uvisst hvor mye bedre den er. Det blir bare spekulasjon. Det er ikke sikkert du hadde klart bedre enn 20 mm uansett hvor presis rifla er. Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å si at skytinga di er dårlig. Men det er riflas presisjon som er interessant her, og ikke skytterens. Hva klarer Saueren under optimale forhold, der skytterens påvirkning minimeres? Dette skal da sammenlignes med hva ei 700-kasse klarer innenfor "titusener". Hvor mye er "titusener" forresten? En-to-mange. Jeg vil si vi snakker om minimum 30.000,-. Riktignok er 20.000,- også flertall, men 2 er ikke veldig mange ;)

Link to comment
Share on other sites

20mm eller bedre på 100m på 5 skudd går alle jeg har prøvd (som er relativt "nye rett ut av eska")

Da skutt med reim og fra skuldra så min egenspredning er vel en del av det ?

 

20 mm 5-skuddssamlinger på 100 m liggende med reim sier mest om deg som skytter, og ikke så mye om presisjonen. Dvs. presisjonen er ihvertfall ikke dårligere enn 20 mm, men det er uvisst hvor mye bedre den er. Det blir bare spekulasjon. Det er ikke sikkert du hadde klart bedre enn 20 mm uansett hvor presis rifla er. Misforstå meg rett, jeg prøver ikke å si at skytinga di er dårlig. Men det er riflas presisjon som er interessant her, og ikke skytterens. Hva klarer Saueren under optimale forhold, der skytterens påvirkning minimeres? Dette skal da sammenlignes med hva ei 700-kasse klarer innenfor "titusener". Hvor mye er "titusener" forresten? En-to-mange. Jeg vil si vi snakker om minimum 30.000,-. Riktignok er 20.000,- også flertall, men 2 er ikke veldig mange ;)

Selvfølgelig.

Poenget mitt var at de går 20mm eller bedre ale jeg har prøvd. UTEN noen presisjonsfremmende tiltak som feks bedding, utstrakt kosing med moment osv.

Du spurte , å du fikk et svar fra meg. Under 20 mm på 100m, dvs noe sånt som 0,75 moa eller bedre, allesammen ;)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at de går 20mm eller bedre ale jeg har prøvd. UTEN noen presisjonsfremmende tiltak som feks bedding, utstrakt kosing med moment osv.

Du spurte , å du fikk et svar fra meg. Under 20 mm på 100m, dvs noe sånt som 0,75 moa eller bedre, allesammen ;)

 

La meg formulere det slik: Hvis jeg bruker en mengde tusenlapper på en 700, og den samler 20 mm, så ville jeg gått i dialog med børsemakeren for å prøve å finne feilen :)

Link to comment
Share on other sites

Du fikk jo også svar fra M67. ca 10-12 mm. Rett ut av eska. ;)

 

Vet ikke om mange andre børser til 14-15 lapper som går såpass.....

 

Jeg snakker om et titalls børser jeg har prøvd hvor alle (uten unntak) klarte såpass samlinger (20mm eller bedre) da de var nye eller relativt nye(siden det ble spurt om "ut av eska presisjon" ).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

32129_1365686431259_1504611642_31173538_914494_n.jpg

 

første og andre forsøk med hjemmelad til saueren min, skutt fra benk med kikkert på 200m

ikke noe triksing med moment eller noe.. løpet har ca 1250 skudd med puss etter hver skyting

Ladning nr2 samlet 5skudd 27mm senter senter, den nederste er 9 skudd med et grain mindre n19

litt for lite grunnlag for å si sikkert ennå men potensialet er hvertfall der

Link to comment
Share on other sites

Høggern, du skreiv: "Da jeg bynte frekventere kammerets forgjenger sluttstykket i 2003 å var innom diskusjoner om "presisjonsrigg" var det ingen som gadd høre på meg når jeg sa at 200STR samler minst like bra rett ut av esken som gutta skrøt av at de remingtonene som var modifisert for titusener av kroner gjore..."

 

Sammenligningen er ikke børser til 14-15.000. Jeg tolker "titusener" som en god bit mer enn 15.000. F.eks fra 30.000,- og oppover. Hvis du "modifiserer" en 700 for denne summen, så snakker vi egentlig om å bygge ei benkbørse med det ypperste av komponenter. (bortsett fra låskassa) Nå er jeg ikke helt oppdatert på byggepriser på benkbørser; det er sikkert mulig å bruke en god del mer. Men 30k gir rom for et brukbart løp, stokk og avtrekker. Kikkert kommer i tillegg i begge tilfeller. Og kaliberet er valgfritt! Jeg tror vi har noe å feilsøke på om børsa skulle gå på 10-14 mm også jeg.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg burde vel skrevet tusener. for det var børser som var modda for såpass mange tusenlapper at de var dyrere enn en ny sauer 200str ferdig bedda, testskutt osv kom på.

Beklager at det ble misforstått av deg. (selv om jeg tror mange andre forsto poenget mitt så ville du kansje ikke forstå det?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde ikke å misforstå med vilje, nei. Jeg prøvde tvert imot å forstå mest mulig av hva du mente. Når du nå modererer utsagnet til "tusener" i stedet for "titusener", så blir situasjonen en ganske annen. Og hvis totalprisen heller ikke skal overstige en 200STR, så blir det enda mindre å rutte med. Og med bedding er den ikke ut-av-esken lengre...

Tok en rask kikk hos Jakt&Friluft og DFS. Så vidt jeg kan se koster en 200STR ca. 14.500,-. En Remington 700 koster fra ca. 6500,-. Da med en syntetstokk i "gummi". Enten må stokken byttes ut, eller en må kjøpe en dyrere utgave med bedre stokk. Uansett; forskjellen er 8000,-. Jeg er ikke helt oppdatert på priser for tida, men det skulle vel være mulig å havne noenlunde i nærheten med en modda Remington og en stock Sauer(?). 5 laken for et løp, 4 for en stokk, kanskje? Det beste kortet til Remingtonen er at den har valgfritt kaliber :) Det er vel nesten nødt for å bli 6 PPC.

Link to comment
Share on other sites

Og med bedding er den ikke ut-av-esken lengre...

Vel, bedding er i mine øyne vanligvis unødvendig på sauere før de har gått et løp eller tre. Mine er fra 1991, 1991 og 2009 og ingen av de er bedda..... Å de er det tilsammen slitt ut 3 stk 7,62 løp og nærmere 10 6,5 løp. Tilsammen 70 000+ skudd sannsynligvis....

Så med bedding er den ikke rett ut av esken lengre. Men tviler på at du får no bedre for de 15 000 kronene en ubedda sauer rett ut av eska koster ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet prisen på komplett kasse med avtrekk og løp? (links) Landrø har fjernet den fra katalogen, så finner kun pris på løse deler helt "oppstrengt".

 

 

 

Det selges ikke komplett låskasse lenger. Du må kjøpe den i deler, men Landrø setter den sikkert sammen mens du venter om du vil. Det er vistnok nye regler fra skytterkontoret som gjør det. Sist jeg kjøpte Linkskassen min, ca 1,5 år siden, måtte jeg få den i deler. Avtrekket osv. er komlett så det er snart å sette sammen delene.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har sjekka "Salg" siden idag. Ligger en links 200 STR der. Med ombygningssett.

 

Vært på reisefot noen dager nå, så ikke fått med meg den før nå. Uansett har jeg ikke råa før jeg har fått solgt unna en del som ikke brukes... 22 sett har jeg vel strengt tatt heller ikke bruk for - salong har jeg fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...