Jump to content

Skyteteknikk / Tilpasse kolben


Grimnar

Recommended Posts

Kjøpte for ca ett år siden en Beretta 686, men har hatt litt problemer med å treffe dua. De fleste skuddene går lavt.

 

Når jeg kaster opp hagla ser jeg kornet godt, men nesten ingen skinne.

Liker å se lerdua/fuglen godt når jeg skyter, altså litt over kornet, men nå må jeg sikte på målet, så løfte hagla til jeg ikke ser den, også skyte :?

 

Hvor mye skal jeg egentlig se av skinna :?:

 

Siden det ser ut til at jeg må justere på høyden til kolben, så lurer jeg litt på om det er greit å få justert den hos børsemaker, eller om det er bedre å få lagd en justerbar kolbekam :?: (halga skal brukes både til bane og i skauen)

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kunne tenkt meg å hatt deg på banen for å se.

Legg litt papp på topen av kolben ca 1-2 mm tape det fast. Men pass på at du ikke legger papp på siden av toppen(der hvor kinnet ligger mot kolben) Da forandrer du Castoff forholdet.

Link to comment
Share on other sites

.... "flat" skinne foretrekker de fleste moderne skyttere :wink:

 

Noe sier meg at du stort sett skyter jegertrap eller nordisk trap. Tror du skal lete lenge etter noen topp sportingskyttere (da mener jeg ikke norske siden det ikke finnes dyktige sportingskyttere her), eller OL trap/OL skeet for den del, som skyter med flat skinne.

Link to comment
Share on other sites

Justerbare kolber kan være greie ved kjøp og salg av hagler. Kjøperen vet at han enkelt kan få justert høyden på kolbekammen så den passer ham, gitt at også de andre målene ved kolben stemmer. Derfor er en justerbar kam greit å ha på haglen dersom du ser for deg at du skal selge den igjen på et tidspunkt.

 

Ved bruk er imidlertid justerbar kolbe på sett og vis "ubrukelig". Har du justert den så den passer, da skal du i utgangspunktet ikke røre den igjen. Hva er da poenget med å ha en justerbar kolbe? Det jeg til stadighet ser er at skyttere som er inne i en dårlig periode på banen regulerer på kolbekammen i den tro at problemet ligger der. Det er problemløsning på linje med å pisse i buksen for å holde varmen. Noen skyttere burde fått regulert heisen i en passe stilling, og så fått sveist fast hele dritten... :wink:

 

På jakt er regulerbare kolbekammer ikke det beste alternativet. Det går selvsagt greit, men den kan sette seg litt fast når man passerer gjennom buskas. Dessuten er det ekstra metalldeler, hulrom og kanskje ikke fullgodt beskyttet treverk som utsettes for elementene, med hva det innebærer av ekstra plunder.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt børsen til børsemaker og spurt hva han mener. Som et alternativ til regulerbar kam er det mulig å felle inn treverk i kolben slik at man får kammen høyere. Børsemakeren må kunne svare på om det vil kunne bli vellykket og pent på akkurat din børse, og hva kostnadene på alternativene vil være. Du har funnet ut at du trenger litt større overslag (se litt mer av skinnen) for å treffe når duen er slik over kornet som du liker det. Noen her argumenterer for flat skinne, men et visst overslag er å anbefale for de fleste. Da har du bedre mulighet til å fortsatt beholde kontakten med målet og korrigere pipene ved brå retningsforandringer nedover.

Link to comment
Share on other sites

.... "flat" skinne foretrekker de fleste moderne skyttere :wink:

 

Noe sier meg at du stort sett skyter jegertrap eller nordisk trap. Tror du skal lete lenge etter noen topp sportingskyttere (da mener jeg ikke norske siden det ikke finnes dyktige sportingskyttere her), eller OL trap/OL skeet for den del, som skyter med flat skinne.

 

At trapskyttere ikke skyter med flat skinne er ikke så rart, men mange skeetskyttere gjør faktisk det.

Link to comment
Share on other sites

Mangen som gjør mye rart. Poenget mitt er at sportskytters uttalelse er vel drøy.

 

Anyway, jeg vet og om skeetskyttere som skyter med flat skinne, men ingen av dem jeg kjenner til har noensinne vunnet noe av betydning. Skyter du med fast foranhold og flat skinne, så har du stor risiko for å miste duen av synsfeltet på ditt dominerende øye. Duer fra høyhuset om du skyter recht og er høyredominant.

Link to comment
Share on other sites

Nå blei jeg litt forvirra her og måtte tenke :D .

Men nei, jeg meiner det jeg sier. Duer fra høyhuset ligger bedre synlig for venstreøyet med fast foranhold. Pluss at dua ligger i skul for høyre øye bak ei relativt bred skinne.

 

Ja, hvis det er det du mener så er jeg enig forsåvidt, jeg har bare aldri opplevd det sånn selv, jeg opplever at dua er til venstre for løpet og ikke i skjul for noen ting, duer fra lavhuset derimot kan kanskje være skjult bak skyggen av det løpet man ikke skyter med på en måte.

Ja, det er ikke godt å si egentlig, jeg har aldri tenkt så mye på at jeg mister synet av dua.

Man gjør jo mer en grovmotorisk bevegelse basert på reaksjon i det dua kommer ut, rekker liksom ikke å se så mye på dua uansett.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun sett deg skyte litt sporting, men ikke skeet. Jeg vet du trener det litt, men ut fra det du skriver så misstenker jeg at du ikke skyter skeet med fast foranhold? Noe grovmotorisk bevegelse bør du ikke ha. Fullt mulig å skyte skeet kontrollert, men det krever jo mye trening hovedsaklig på timing.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun sett deg skyte litt sporting, men ikke skeet. Jeg vet du trener det litt, men ut fra det du skriver så misstenker jeg at du ikke skyter skeet med fast foranhold? Noe grovmotorisk bevegelse bør du ikke ha. Fullt mulig å skyte skeet kontrollert, men det krever jo mye trening hovedsaklig på timing.

 

Joda jeg bruker fast foranhold, men jeg trener skeet for lite til at det blir konsekvent, på andredua hender det jeg må dra igjennom fordi jeg er for treig på den første, mens andre ganger når jeg har en bra dag er jeg kjapt på første dua og tar den før andredua slipper forbi (sånn som det skal gjøres) og da får jeg fast foranhold på begge. Men skeet krever jo mye mer trening enn jeg har hatt mulighet til foreløbig skjønner jeg ;)

På sporting/lerduesti bruker jeg fast foranhold eller gjennomsving litt avhengig av hvordan duene kommer.

 

Med grovmotorisk bevegelse så mener jeg mer at man skyter på instinkt, mange av toppskytterne sier jo at de nesten ikke har noe forhold til hvor hagla er i forhold til dua når de skyter skeet, og det er når jeg får til noe lignende det at jeg klarer å ta duene fort også. Så fort jeg begynner å sikte for mye etter foranhold så blir det for tregt.

 

anbefaler forøvrig "instruksjonsboka" til Tonino Blasi for alle begynnede skeetskyttere: http://www.issf-sports.org/theissf/acad ... ng/en.ashx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...