Jump to content

.376 Steyr


Loddfåvne

Recommended Posts

Jeg frykter nå at jeg må debutere som hjemmelader pga et kommende innkjøp. Alternative kaliber er ikke noe jeg ønsker å diskutere. Ser veldig lyst på dette, er langt over snitt teknisk anlagt og pedantisk om jeg må :D

 

Jeg skal ut og handle Ladeboken snart, men står det data på .376 i den? Jeg vet at Hornady og RCBS har dier, vet dere om noen andre? Har menigheten forslag til presse, må kunne lade .376 Steyr og .308 Win, moderat volum men interessert i presisjon og kontroll (dvs ikke absolutt nødvendig med karusell). Trenger ikke nødvendigvis være en nybegynner presse, da jeg er forpliktet for livet om jeg handler dette kaliberet, les: kommer ikke til å miste interesse.

 

Om jeg skulle gå over til å krage ut og frese ned 9.3x64 Brenneke hylser, må disse da glødes? Hva av annet snacks og verktøy bør jeg handle?

 

Med rette mengden oppmuntring og noen utstyrsforslag håper jeg å tre inn i hejmmerullernes rekker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei god presse som takler ompressinger slik du planlegger. Jeg ville utvilsomt gått for LEE Classic Cast, som jeg anser å være det desidert beste kjøpet du kan gjøre. Jeg ville vurdert den selv om den var vesentlig dyrere enn tusenlappen som den koster her på berget.

 

Dier ville jeg ha sjekket hos Redding - de lager utrolig mye rart i meget god kvalitet. Det samme gjelder CH4D (eller noe sånt). Siden du skal lade sære greier, vil jeg anbefale deg å halspresse når hylsene er ferdig skyteformet. Da holder de lenge. LEE Collet Die er glimrende i så måte, men du finner nok ikke den i dette sortimentet, bortsett fra 308Win. Kjøp et DeLuxe-diesett, så har du alt du trenger. Ved å mekke litt på en Collet Die som likner, kan du løse .376-utfordringen likevel. Eller du kan lage en selv, om du gidder.

Link to comment
Share on other sites

Likte Lee Classic Cast pressa, den skal jeg virkelig vurdere. Fant riktig nok ikke dier hos Redding eller CH4D, men du har jo et godt poeng i modifisering en eksisterende die. Kjøper meg en best mulig "lett" tilgjengelig 376 og modder en kvalitets die senere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet. Kikka litt på Chuckeren i diverse butikker,men er fortsatt truenes til å takke ja. Kan hende jeg plager deg med noen spørsmål fremover, må rekke å få frem noen fornuftige "norske" ladninger i .376 før høsten. Hurtige 210 grain til høgfjellet, kvist brytere med tyngde til skogen og en og annen afrika smellen, alt skal gå i en Big Bore Scout.

 

Håper å få ladet meg frem til alt fra rype til bøffel på to Scout rifler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut og handle Ladeboken snart, men står det data på .376 i den?

Nope. Ikke i mi bok ihvertfall.

 

Men Quickload har .376 Steyr i lista over patroner. Jeg har ikke kvalitetssikret trykkdataene som simuleringene gir, men modellerte hastigheter har ligget nokså nær det kronografen har målt, og programmet har vært til god hjelp nå i begynnelsen når jeg har fikla med 6x45'en. Jeg har begynt på ladninger som har modellert til 25-35% under makstrykk, jobbet meg oppover og ikke fått noen ugne overraskelser. Ennå, ihvertfall ;) Du er jo garantert på det rene med at modelleringer ikke nødvendigvis er det samme som målte data, så jeg tror jeg vil anbefale deg å ta en kikk på det programmet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv enda, og blir anbefalt å modde ei die av en som tydeligvis har ladet før. Jeg utelukker ikke at jeg kommer til å gjøre dette, svarer oppmuntrende og sier at jeg kommer først til å kjøpe en lett tilgjengelig die (feks Hornady).

 

Jeg er samtidig en ful og vrang j.... så jeg er truenes til å kaste meg ut på mang ett modde prosjekt bare av trass og overbevisning om at jeg kan bedre. :lol:

 

Det må nok bli annskaffet et ladesimulerings program, liker litt simuleringer syk som jeg er. Tror og at det skal være noe .376 data i en av de amerikanske ladebøkene. Skal sjekke etter hvert. Har du forresten kronograf Sako?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder die set, hvorfor kødde med å spesiallage noe som helst når Hornady lager die set i 376 som standard???

En veldig god grunn til å kødde med å spesiallage dier er at man dermed kan halspresse hylsene og få bedre presisjon, og hylser som holder mange ganger flere omladinger før de må kasseres. Velger man å bruke ei Collet Die i tillegg, slipper man også å smøre hylsene for hver pressing og alt dillet dette medfører.

 

Men klart; man trenger et grunnsett når hylsene skal presses om fra basis, og selvfølgelig en seaterdie til kulene. Men til lading av ferdigformede hylser, er halspressing suverent best så lenge man kan bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Spennende at du vil prøve 376 da, Loddfåvne ! :D

Det står en artikkel i nr 2 for 2007 av Jeger, Hund & Våpen, med en del ladedata på 3 kulevekter 300gr,270 og 235.

Jeg har selv brukt kaliberet et par år og er meget godt fornøyd. :) Er nybegynner på lading så jeg har bare noen få som jeg bruker selv. Jeg halspresser hylsene, som nevnt ellers i tråden, de holder jo lenger da.

Jeg har erfart at det er lurt med en krymp, men behovet for dette vil vel variere med ladning og våpenvekt kanskje?

Vil gjerne ta del i erfaringene dine framover ! :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja...

 

Skal se om jeg får sporet opp den artikkelen i JHoV samt kjøre en del i Quickload. Artig at det er andre på samme kaliberet her og. Regner med at det ikke er alt for mange av oss.

 

Jeg har ikke fått verken børsa eller ladeutstyret enda så foreløpig er det informasjonssanking, men deler villig alt av erfaringer og data senere. Skal se om jeg samler litt data og slenger opp en samling når jeg har prøvd meg litt selv. Takk for bidraget Baktus.

 

Hvilken børse er det du har Brevind? Pro hunter?

 

For de som ikke har snublet over siden så står det litt frem og tilbake her:

http://www.steyrscout.org/376steyr.htm

Link to comment
Share on other sites

Er vell den hornady custom ammoen kanskje. Prisen var jo aldeles ikke skremmende, om en ikke regner med kjøreturen altså. Koster vell en 12 kr for ei .376 hylse i norge, så 400 rubler for en 20 pakk er gratis.

 

Går det ann å få slikt sendt oppover et stykke i Sverige og hente det rett på andre siden av grensen? Det svenske postvesenet er vell sikkert ikke så glade i skarp ammo de heller. Om en handler et par hundre skudd til eget bruk, skal det da tolles og momses inn? Kunne tenkt meg å hatt et par skudd med kjøpammo i og med at jeg ikke har rullet selv før.

Link to comment
Share on other sites

Går det ann å få slikt sendt oppover et stykke i Sverige og hente det rett på andre siden av grensen?

Var jeg i dine sko, ville jeg ha sjekket våpen- og sportsforretninger på strekningen Storlien-Åre-Ö:sund, ringt en av dem og hørt om de kunne ta inn for deg. Så legger du opp til en harrytur, for eksempel i forbindelse med at du tar en tur på Fäviken Game Fair.

Link to comment
Share on other sites

Har alerede lagt en liten plan som innvolverer et småfly, men må få våpenkort først. Skal ringe nedover i morgen og høre hvordan de stiller seg til Norbaggar på Harrytur.

 

Skal og ta en tlf til Schau for å høre om annkomst påZ6i i 2,5-15x56....

Link to comment
Share on other sites

På AR forum blir jeg anbefalt å kjøpe RCBS dier, det var noen tull med Hornady sin muligens det er rettet nu.

 

Hylser kjøpte jeg fra Lock stock og barrel over there til en overkomelig pris.

 

Jeg har begyennt å bruker er 260 grs Accubond.

 

Har kun laget moderate laddning.

 

58 grs med N-135,COL 80mm mener jeg chrongrafert til runt 700 m/s, jeg er på utviklingstadighet fremdeles og må finne notat.

 

Hornady lade bok har data for 270 grs og 300 grs kule med vith krutt.

 

270 grain SP eller RN

 

N135 start 49,8 max 59,3 grs

 

300 grain BTSP / RN / FMJ RN

 

N135 start 46,8 max 57,3 grains

 

Erfaring med Hornady data i andre kaliber er at dem har "slapp / snille" ladning.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Hvilken børse er det du har Brevind? Pro hunter?

Jeg har fått laget meg ei kort og lett ei . Den er med 50 cm løp og veier 3,5 med kikkert. Den er hendig og fin , - og så har jo kaliberet en kraftig virkning . . . :) Hvilket våpen skel du kjøpe ?

Jeg har RCBS dier og hylser fra Hornady (er vel bare de som lager dem). For meg har detter fungert fint noen hylser har jeg ladet 5 ganger nå.

Jeg har for det meste brukt 300gr hornady til trening og 300 gr woodleigh til jakt. Jeg bruker da i mitt våpen 58 til 62 gr N135. Maxladningen , 62 gr, er kronografert til 750 ms. Jeg bruker vanligvis 58 gr for den er adskillig mer behagelig å skyte med i et så lett våpen.

 

Mine erfaringer stemmer med det du sier Edge, snille ladninger som er oppgitt fra Hornady. Hvilket våpen har du Edge?

 

Fabrikkammoen til Hornady hadde vært fint å få tak i, for av og til skulle jeg ønske jeg bare kunne ta med meg ei pakke å gå på banen. :) Vapex kan nok skaffe, men det tar laaang tid :roll:

Viss flere brukere kommer til, så kanskje noen her på berget kunne importere ?

 

Men uansett ; det er et meget godt og fornuftig kaliber :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle i utgangspunkt kjøpe meg en Steyr Prohunter, men det var langt leveringstid fra Fabrikk i .376.

 

Tilslutt bygget Fossdal om en Ruger til meg med Douglas pipe

 

Jeg hadde større problemer med å få takk i fabrikk ammo "over there" på siste besøk.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har begyennt å bruker er 260 grs Accubond.

 

Har kun laget moderate laddning.

 

58 grs med N-135,COL 80mm mener jeg chrongrafert til runt 700 m/s, jeg er på utviklingstadighet fremdeles og må finne notat.

 

Edge

 

Har du gjort noe fremskritt på denne? Jeg tenke å basere meg på denne kula som primær jaktkule i .376 og er rett og slett ute for å snike til meg noe av dine sårt tilegnede kunnskaper :wink:

 

Har du et forslag på startladning? Løpslengde 485mm, hornaday hylser, regner med at det er N135 krutt og federal 210 tennhetter som er mest aktuellt. Har ikke Chrono enda.

 

Ville det vært frekt å oppmunter til bilde posting av våpen (.376) på en rifleladings tråd? Kan kalle dette en støttegruppe i stedet for et fagforum?

Link to comment
Share on other sites

Hadde laget en liten "film snut" om 376en min og lå den ut på web.

 

skal leter litt og se om jeg fine linken igjen

 

nå er børse nå under kniven hus Dr Fossdal.

 

Ladning må jeg finne igjen, furtebu er fullt med masse rart akkurat nu.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Fikk børsa på fredag, men venter fortsatt på hylser (les: frustrasjonen er stor over ikke å ha fått prøvd).

Den blir naken en liten periode fremover, men får Hausken demper og en 2.5-10X56 i løpet av kort tid.

 

Jeg har ikke kuledata på 260 accubond i QL enda men improviserte litt og synes det ser ut som om ladningen til Edge er veldig trygg. I og med at jeg debuterer som lader i samme slengen tror jeg at jeg starter rundt de dataene du oppgir.

 

I og med at vi ikke er så mange er jeg frekk nok til å oppfordre til publisering av .376 pinup bilder, mest fordi jeg er litt nysgjerrig på hva andre har av våpen og for at jeg synes det er et småsexy jaktkaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg er vell skyldig et par Pinup bilder og en liten oppdatering.

 

Først ei frekk frøken iført TMM-6 og 2.5x scout kikkert…

1.jpg

 

 

….så den samme frøkenen med pysetut og lyssterk optikk..

2.jpg

 

 

 

…og sist meg og min utkårede i et par kuldegrader og bekmørke.

http://folk.ntnu.no/anderssu/div/376/5.mov (13Mb)

 

 

Jeg filmet for å høre lyd og dokumentere rekyl.

 

Med lydedemperen sparker børsa som en 6.5x55 og med pysetut som en .308/30-06. Skyter 260 grain Nosler Accubond på ca 750 m/s ut av et 19” løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...