Jump to content

Hvor nøyaktig bør kruttmålet være?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har ett lee hylsemål, men jeg klarer ikke å få det nøyaktig nok. Jeg får målt kruttmengden i det ene øyeblikket til akkurat det det skal være, mens i noen drag senere så er det enten for mye eller for lite krutt. Og dette veksler, på det ene draget er det for lite, mens i det andre draget er det for mye. Slik kan det gå endel ganger før det er akkurat igjen.

 

Hvor mye "slingringsmonn" har jeg å gå på? Kan jeg få det stort mer nøyaktig med ett kruttmål?

 

Kjetil A.

 

Edit: Hadde sneket seg inn et feil ord i overskriften

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvor mye det varierer, og hvilken patron du lader.

De ulike målene er omtrent like nøyaktige, men smaken er forskjellig.

Harrelsmålet er en fryd å bruke, og med en del øvelse kaster det noe jevnere med de fine kruttsortene. Men trege krutt? Lee holder plenty.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en dillon kruttvekt, lader til 30-06 med n150 krutt.

 

30052010.jpg

 

La oss anta at jeg har målt opp krutt i kruttmålet slik at at ligger på "A" på bildet. Ved neste drag i kruttmålet kan det plutselig ligge nede på D. Det er kanskje OK, men ved neste drag så ligger kuttvekten kanskje oppe på "C", og så "B" og ved ett drag til kan den pluteslig være nede på "D" igjen før den stabiliserer seg på "A" etter ett nytt drag.

 

Jeg vet ikke jeg, men er det slik det bare er? I de tilfellene hvor jeg vekten er oppe på "C" så beveger vekten seg sakte oppover, ikke sånn "bæm" opp.

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke et kruttmål krever trening og nøyaktige rutiner. Jeg har et Redding br3 mål som kaster +- 0,1gr når jeg gjør alt riktig. Hvis jeg slurver/roter kan det kaste +- 0,5gr. På krutt som MRP n160 bruker jeg Lee målet. På ladninger rundt 70gr MRP får jeg det til å kaste +- 0,3-0,4gr som jeg synes er greit

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke et kruttmål krever trening og nøyaktige rutiner. Jeg har et Redding br3 mål som kaster +- 0,1gr når jeg gjør alt riktig. Hvis jeg slurver/roter kan det kaste +- 0,5gr. På krutt som MRP n160 bruker jeg Lee målet. På ladninger rundt 70gr MRP får jeg det til å kaste +- 0,3-0,4gr som jeg synes er greit

Hvorfor bruker du ikke Reading målet på N160?

Link to comment
Share on other sites

Redding målet liker ikke grovt krutt. På hver 3-4 patron kutter det kruttkorn og ladningen etter vil bli mye høyere. Lee målet er raskerer og gir helt ok ladninger. Et tips til å få kruttmålet mer nøyaktig er å skru det i pressa. Ofte er montasjen til målet litt ustabilt og det ungår man ved å montere det i pressa. Så er det trening på å finne den mest nøyaktige måten å operere målet på. På ladninger på max eller over veier jeg altid hver ladning. Ladninger som ligger innen +-1% klarer ikke jeg å se noen forskjell på pressisjonsmessig til vanlig skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til annet enn jaging av små samlinger (<10-15mm iallefall, @100m) eller for å minimere høydespredning på riktig langt hold, dvs. etter 5-600m, så er min påstand at ±0.5grs nøyaktig nok i massevis.

Jeg demonstrerte dette ganske greit da jeg startet å teste ladninger i .223Rem, begynte forsiktig på 23.5grs, gikk opp i 0.5grs inkrementer, så de 7 første skuddene var 23.5-26.5grs N550 bak 80gr Amax. De ble skutt mot samme skive og satt i ett litt avlangt raggete hull...

Latskap og det at grove krutt er mere unøyaktige i målet får meg til å velge f.eks. N550 som fungerer greit i mitt RCBS kruttmål. normalt måler det innenfor ±0.1gr, med noen få ut til ±0.3, de kjenner jeg som regel på hendelen og kaster på vekta istf. Skal jeg fin-lade kaster jeg alle innom vekta, det går nesten like fort, sålenge jeg bare hiver tilbake de som ikke er helt perfekte.

Med MRP2 og desslike så setter RCBS målet seg fast like ofte som det ikke gjør det, og selv de ladningene er innerfor 0.5grs, men det er bare FOR irriterende.

 

JEg har både sett på og lest om dyre og fine kruttmål, og de er nok mere tilfredsstillende å jobbe med. Men ingen har såvidt jeg kjenner til demonstrert at noe kruttmål er bedre enn RCBS/Lee/el Cheapo, på nøyaktighet med grove krutt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en dillon kruttvekt, lader til 30-06 med n150 krutt...

 

bla bla bla...

 

...Jeg vet ikke jeg, men er det slik det bare er? I de tilfellene hvor jeg vekten er oppe på "C" så beveger vekten seg sakte oppover, ikke sånn "bæm" opp.

 

det kan hende det henger litt krutt det røret som skal føre det ned i patronen. Kan skyldes skit og lort eventuelt statsik elektrisitet. Muligens kan det også være et problem med korningen på kruttet i forhold til diametern på hølet...

Forsk!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så hva er konklusjonen her? Bør jeg vurdere å bytte kruttmål, eller bare ha det jeg har?

 

Jeg blir mye sittende å irritere med over kruttmålet, men er det ikke noe bedre å hente andre steder er det jo liten vits i å irritere seg over det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et lee kruttmål, men det bruker jeg ikke lengre. Det ble veldig fort statisk elektrisitet i det. Så jeg har overtatt et hornady kruttmål og det leverer ca +/- 0,1-0,2 grs noe jeg er godt fornøy med til treniing og jaktfelt. Til jaktladninger veier jeg hver eneste ladning. Tilbake til Leemålet. Mitt mål likte ikke grovere krutt enn N-150. Da hengte kruttet seg opp i kanalen og DET var irriterende for da kom det ei dobbeltladning neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å lade med ei krutt type med finere korn kanse,jeg har rcbc mål med samme problemet,men fikk bort dei store variasjonene med å føre hendelen ned kosekvent fort ned,har ikke noen store utslag lenger,selv med grove krutt typrer.

Selv om du har forskjeller på +0,3til -0,3 så tviler jeg at du ser det på skivene dine,så sant du ikke skyter på eksreme lange hold.

Ver veldig nøye med å ha like bevegelser på alle opperasjoner du gjør,arbeider med korte økter og ha ein stille og rolig plass det du lader heile tida så vil eg tru alt blir jamnare med tida. :mrgreen: D :mrgreen: en vekta du har er jo eit god og stabil konstruksjon.

Jeg har ladd litt med Lee loader,der du bruker ei plastikk skje som mål,og ein tre hamar til å slå ut tennål og kalibrere hylsa og den samme hammaren til å slå inn ny tenn nål og kule.Høyrest ikkje akkurat pressisjons fremmende utstyr.Men salinga på dette enkle og billige utstyret,så lenge skyeren gjorde jobben var respektable 1/4 tomme på hundre meter.

KO stor variasjon kruttvekta var anar eg ikkje,men sikkert mykje mer en dei variasjonane temaet her pratar om. :lol: .

TENK ENKELT,SÅ GÅR DET NOK BRA :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et lee kruttmål, men det bruker jeg ikke lengre. Det ble veldig fort statisk elektrisitet i det.

 

Jeg opplevde det samme med Lee kruttmålet når det var nytt og jeg tror det var Morten Vinje som kom med det geniale tipset om å jorde kruttmålet. Jeg har også et Lyman #55 kruttmål som koster tre ganger så mye som et Lee, men som ikke kan måle seg med dette når det kommer til nøyaktighet. Når jeg lader starter jeg med hendelen nede fører den opp, dunker tre ganger på "trommelen" med pekefingeren for at kruttet skal pakke seg i målet, fører armen ned og dunker tre ganger til for å være sikker på at alt kruttet kommer ut. Dette gir veldig nøyaktige ladninger med de kruttsortene jeg lader mest med (N-130, Norma 201 og MRP).

Link to comment
Share on other sites

Malle forklarer hvordan han bruker målet. Vil bare nevne at her er det ingen fasit, det er mange måte å gjøre det på og en må se hva som er lettest å gjøre likt fra gang til gang. Det er likheten som er viktig.

Selv tar jeg hendelen relativt bestemt opp, og gjør en slags mental note av hvor lenge jeg holde den oppe, 1 sekund kanskje, så tar jeg den bestemt ned.

Dette er stort sett innenfor ±0.1grain med krutt som N19/N550 og finere, men det blir av og til mer. Krutt som henger i målet og gir små, og dobbeltladninger om en ikke driver og kakker på det er egentlig for grove for diameteren på røret og beholderen som måler ut krutt, evt. hylshalsen, og det er der det henger. Du vil oppleve at målet er langt mere nøyaktig med krutt som ikke henger.

 

Kjetil, du bør måle hvor mange grs det er i variasjon mellom de bokstavene på bildet ditt, hvor stor variasjon målet dit egentlig har - slike vekter jo latterlig presise. At den siger litt er nok pga. dempinga, at den ikke skal svinge.

Du kan og lade f.eks. 5 skudd med 0.5grs imellom og skyte disse på ei skive for å se hvor mye (lite) det betyr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...