Jump to content

Sprukne hylser


Doppelganger

Recommended Posts

Klubben har et parti Magtech 9mm 115 grains som det går en del av. Vi er fornøyd med denne ammunisjonen, presisjonen er upåklagelig i flere våpen, og ingen har noensinne rapportert noe negativt ved bruk.

 

Det har dog vist seg at produsenten sliter med kvalitetskontrollen, vi finner innimellom tomhylser som ser slik ut:

cases.jpg

Det ser rett og slett ut som hylsene mangler gods i området ved sprekken. Vi har ennå ikke greid å finne en uskutt patron med samme defekt, men det er formodentlig ikke like synlig på en hel patron og er lett å overse.

 

Spørsmålet er om dette kan være skadelig for våpen eller skytter?

Link to comment
Share on other sites

Sålenge det kun er hylsemunningen som sprekker er det ingen fare.

Har forøvrig obersvert at gamle 38specialhylser fra samme produsent(CBC/MRP) hadde en tendens til å sprekke etter få omladninger i colten jeg hadde før.

Link to comment
Share on other sites

Satt å tenkte i de samme baner. Her er det ikke sikkert at det er Magtech som har hatt en dårlig dag. Det er liksom litt for tilfeldig at man skulle klare å legge opp "den svake delen av hylsa" helt på linje med utkasteren flere ganger på rad.

Våpenet trenger nok en liten inspeksjon før man slår fast noe som helst. Det lukter av svak rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

To av tre ganger er vel ikke rart? :) (hylsa lengst til høyre på bildet har merke etter utdragerkloa på et helt annet sted). Som nevnt så ser det ut som hylsene mangler gods; veggene er løvtynne inn i mot sprekkene, og som det fremgår av bildet så er ikke hylsene plane i halsene, godset synker inn mot sprekkene.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt 4-5000 Magtech (95 grains, 115 grains og mest 124 grains) siste 1,5 året, og har aldri opplevd hylsesprekk på disse. Skutt i forskjellige Glocker og en 1911 med en smule romt kammer.

Men, kan jo sikkert være variasjoner mellom lot'er her også ;)

Link to comment
Share on other sites

Hylser merket CBC (Magtech) er dritthylser - i hvert fall til omladning - og i forhold til andre og langt bedre, som starline for eksempel. Dårlig legering eller tynt gods eller noe. Har ikke dem i 9mm, men bruker haugevis til .38-eren. Sprekker støtt og stadig.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del Magtech i 9mm og ladet dem om mange ganger - Har ennå ikke funnet sprukne hylser. Magtech er det merket som det skytes mest av på banen der jeg er, og som sagt har jeg ikke sett slike hylser. Har ikke funnet sprukne hylser fra andre fabrikanter heller.

 

Jeg skyter praktisk og ladningene er jo bare rundt 125-130 i faktor..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...