Jump to content

Cz 452 vs Mod 2


D.T

Recommended Posts

Hei, jeg trenger at dere klarer opp i noen små spørsmål som jeg lurer på :)

 

Hva er forskjellen på 452 og mod 2, og hva lønner det seg å kjøpe?

Hører at det er mye snakk om at avrekket er dårlig, er det også på mod 2?

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske marginale forskjeller på dei 2 riflene, har begge modeller, og dei ser ut til å være identiske. 452 kom vel med fleire modeller, blandt annet varmint og American, der det er tjukkere løp, ulikt spor for kikkertringer ( American = 3/8" og andre modeller har 11mm utifrå hukommelse ). Det er også fleire forskjellige stokker på 452 modellene.. Gamle mod.2 hadde vel kun standard og lux utgaver meiner eg å huske.

Ellers så er avtrekket veldig lite forskjell på, før ein kjem borti 453 modellen som har eit justerbart avtrekk..

 

Avtrekket er ikkje så dårlig, men det er klart forbetringspotensiale på dei, men dei funker fint rett utav eska..

Men uansett, så koster deg det lite å få enten ein børsemaker til å fikse avtrekket, eller å kjøpe eit modifiserings sett frå ebay, sistnevnte gjorde eg, og det funker bra, med unntak av etterslepet som er nøyaktig det samme som orginalt. Men krypet og vekta på avtrekket er bra. :)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er vel forskjellen på Mod. 2 og ZKM-452 bare når de er produsert. Men der har vært endringer på konstruksjonen i årenes løp, bl.a. hadde de 13mm kikkertspor til et stykke ut på 70-tallet, de begynte å levere dem ferdig gjenget for demper, og sluttstykket ble endret rundt 1980 en gang. Avtrekket skal meg bekjent være likt hele veien, og et Timney-avtrekk for 452 gikk rett inn i min Mod. 2E Lux fra 1957.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I stedet for å lage en ny tråd bruker jeg denne, selv om den er noen år gammel.

Har en CZ mod.2 med en stokk som definitivt har sett bedre dager, vurdere derfor å kjøpe en ny stokk til den.

Passer en stokk til CZ452 på en mod.2? Tenker på skrueavstander og underbeslag.

 

Ida

Link to comment
Share on other sites

JEg kjøpte Boyds-stokk til min Mod.2 fra 60-tallet en plass.

Med unntak av at jeg måtte ta noen grader på fremre skruefeste, gikk den rett oppi.

JEg har beddet og bygd opp litt i fremre feste. Tror det var nødvendig. Hvis ikke ble det spenn mellom bakre og fremre feste.

Link to comment
Share on other sites

Brno 2 som den hette før ,var uten plastdeler som de nyere CZ er har, fks magasinhus , magasin.

I tillegg har man sløyfet to rekylklakker som BRNO 2 og 5 hadde og gått over til bare en som 455 og jeg mener også 452. Dette med to klakker borger for symmetrisk opptak av rekyl, kanskje ikke så stort poeng med en . 22 LR ,men likevel.

Synes det er litt rart at noen ikke vil kjøpe en brukt BRNO 2 eller 5 fra 50-60-70tallet for kr 2500 og heller kjøpe en nyere til kr 4500 -5000 ny En salongrifle og løp er som et kobberrør ,det blir aldr gammelt medmindre det er åpenbare feil som korrosjon o.l. En .22LR pipe går hundretusner av skudd uten problemer bare ikke puss løpet uten at det er åpenbare grunner til å gjøre dette.

Avtrekket lettes ved å demontere avtrekkermekanismen og så klippe avtrekkerhakefjæren noe og så sette sammen . Det er justeringsmutter på avtrekkene i tillegg ,men man kommer ikke ned i fks 1 kg uten klipp. Det skulle ikke være nødvendig å montere inn annet avtrekk.

 

Lakkfinishen på BRNO og CZ våpen av eldre type bør fjernes og erstattes med oljefinish. det er tross alt nøttetre vi snakker om her og det lakker man ikke ! Unnskyld uttropstegnet

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev at det er en klakk på 455 og muligens, skrev jeg , også på 452. Når du sier det er to på din 452 så går jeg god for det. Imidlertid er det slik at på nyere våpen som 455 så er det altså bare en. Og det tiltross for at dette våpensystemet med lett utskitfbare piper er i de langt kraftigere . 22 Mag og .17 HMR.

Jeg mener fortsatt at de gamle BRNO 2 og 5 er mere skikkelige og robuste enn de nyere CZ salongriflene og burde være attraktive selv om de hovedsaklige er i .22 LR og en senere i . 22 MAG og muligens .17HMR og det mener jeg var denne 452, i tillegg til .22 LR om du kan godta denne antakelsen tatt her på sparket.

Link to comment
Share on other sites

Med salonggløp mener du da vel .22 LR ? For .22 Mag og .17 HMR regnens også som salongrifler ,men har mantlede kuler grunnet sin høye hastighet og disse skal pusses på vanlig måte.

 

Imidlertid .22 LR er vokset blykule . Voksen er en del av en stabiliserende faktor som etterlates i pipa og fjernes denne ,reagerer våpenet med noe større spredning endel antall skudd.

Min konkurransepistol i .22 LR har skutt ca 250.000 skudd oppgjennom årene . Jeg har pusset denne 2 ganger og det måtte 10-15 skudd før jeg følte at den samlet igjen.

Den ikke ukjente Harald Steenvåg hadde et lite innlegg om dette i skytternytt på 80 eller 90 tallet og da erfaringer på frigevær.

DFS skyttere gjør det samme med sine Sauere i .22 LR . De som pusser får en annen opplevelse når de slutter å pusse.

Jeg hører det er de , også fagfolk, som hevder at man skal pusse , men det er jo bare å prøve selv og danne en egen mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...