Jump to content

Nytt medlem i hus


jegerak

Recommended Posts

For 2 år siden - hadde èn av mine afrikanske venner - gjort det alle andre ikke gjorde: nemlig å skaffe seg noe annet enn en Jack Russel eller Rhodesian Ridgeback.

 

Han fikk tak i en beagle.

 

Jeg hadde skutt en gris - som jeg ikke fant igjen - og to trackere ble satt på sporet.

Samt et par J.R.

 

Beaglehvalpen (6 mdr) valgte å løpe rundt meg - og jeg så at han var interessert i et område, men han var litt usikker på om han skulle følge meg eller "være voksen nok" til å undersøke bedre.

Jeg stod derfor i ro - og han runderte fertområdet.

Forsiktig var han når han snuste seg inn mot en kaktusbusk - og jeg tenkte at jeg måtte støtte ham.

Og der - lå grisen!

 

Et par dager senere - fant samme hunden en gris som hadde løpt 200 m.

 

Da sa jeg til Johan (outfitteren) - at: denne hunden må du ta godt vare på.

 

Og den har blitt skikkelig god.

 

Jeg vet ikke hva du skal ha beagelen til - men til ettersøk - skal den være på høyde med hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk blir pri nr.1. Første blodspor blir til helgen, rundt om 15-20 m.

Så blir det forsiktig økning på lengde og vansklighetsgrad.

 

Leon, som han heter er fra Fåvang like nord for Lillehammer. Så no har Leon blitt innflyttet nordhordland stril :D

 

Skal prøve å få han på valpekurs i næreste framtid også, er veldig greit å få de trent på lydighet, og ikke minst å kunne være i lag med en del folk og bikkjer.

Var oppom fattern i dag, han har 2 strihårete dacher, som ikke alltid er like blide når de møter nye bikkjer.

Men møtet med Leon var posetivt. De var veldig nysjerrig på hva den lille tassen var for noe. Men etter litt helsing så var Leon velkommen i tunet. Men når det ble litt for mye for den 10 åringe dach'n, så fekk Leon passet påskrevet og stilte seg trygt mellom beinene mine. Vart litt skummelt.

 

Han hadde forøvrig los på katta heime i dag. Var mest leik, men fikk stoppet han før det utviklet seg.

Katta forsvant ut og ser vel kansje ikke den igjen på noen dager. Men kjem nok hjem igjen når 'n e sulten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse! :)

 

Smart å oppfordre en 16åring som bor hjemme til å "snike" inn en hundevalp. Dyrebeskyttelsen har vel nok å gjøre i disse tider.

 

EDIT: Fin valp :D har drevet å spekulert litt på en sånn en selv i et års tid, men ikke blitt noe enda :)

Link to comment
Share on other sites

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse! :)

 

Smart å oppfordre en 16åring som bor hjemme til å "snike" inn en hundevalp. Dyrebeskyttelsen har vel nok å gjøre i disse tider.

 

EDIT: Fin valp :D har drevet å spekulert litt på en sånn en selv i et års tid, men ikke blitt noe enda :)

 

 

Håper du tok humoren i innlegget :):)

 

Takk for det! Er storfornøyd med valpen. Har gått 4 blodspor til no, og de 2 siste har vært utmerket for å være 14 uker gammel! Stolt eier kan du sei! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag gikk Leon sitt 5.spor.

 

Sporlengde ca 100m og med en vinkel( forøvrig Leon sitt første vinkel).

Vinkelen tok han heldigvis med storm.

 

Brukte ca 1 dl blod totalt, ca 30-40 cm mellom bloddråpene.

 

Leon er snart 15 uker gammel!

Link to comment
Share on other sites

Leon gjekk sitt 6.spor i dag.

150 m langt med 1 dl blod.

En vinkel.

 

Det gikk helt supert helt fram til vinkelen, men der fortsatte Leon beint fram. Når han fant ut at her var det ikke noe blod å finne så begynnte han å sirkle. Etter litt så fant han tilbake til blodet og fortsatte til foten.

 

Her et bilde av Leon som får gnage litt på hjortefoten ( selen har jeg tatt av)

683540.jpeg

 

Er meget fornøyd med utviklingen til Leon!

Link to comment
Share on other sites

Som alle "idrettsmenn" - vil man få en nedtur.

 

Og da er det viktig å beholde roen :wink: - og la det gå noen dager.

 

Gjerne uker!

 

For det hunden har tatt til seg - er ikke glemt - men den er i en periode som ikke er på topp.

 

Når det gjelder prøven :) - kan et tips være "å time" denne :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ja rekner med at han kjem til å få en liten nedtur! Men enn så lenge så har det gått strålende! Over all forventning!

 

Går 1 spor i uken ca. Mellom 7 og 10 dager mellom hver gang. No begynner jeg snart på ferie så då vil det gå 3 uker mellom sportreningen. Han har sikkert godt av ferie han og :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt til hensikt å utdanne prøvehunder - kun godkjente hunder.

Det har vært 5 dachser og 1 vorsteh.

 

Ingen av disse har jeg gått noe mer enn 10 spor med.

 

Ser bort ifra "innledende spor" (blodsausede skinnfeller, tennisballer, matskål etc.)

 

Det som er viktig - er at du kjapt finner ut hvordan hunden reagerer på vinkel/sportap.

Det er andre på forumet som har mye bedre peiling enn jeg på dette - som sikkert kan ha andre meninger.

Og bedre råd.

Link to comment
Share on other sites

dag så gikk Leon sitt 7.blodspor. 205m lang med en vinkel og ett sårleie.

Sporet var lagt i ca 4 timer

Starten var i en nedoverbakke og Leon tar starten flott, etter 40-50m så flatet det ut, Leon fortsetter rett i sporet. Men etter ca 100m så går Leon litt ut av sporet, men sirkler seg fint inn igjen. Etter 150 så er første vinkelen der, og den tar Leon uten problem! ca 15 m etter vinkelen så går leon ut av sporet, men sirkler seg fint inn igjen. Passere sårleie, antydning til markering men litt usikker. Går så rett på foten!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går så gikk Leon sitt 9. blodspor.

600m langt, 5 vinkler og 2 sårleier.

Første spor på 3 uker.

 

Gikk i grunn strålende. I 2 av vinklene så fortsettet Leon rett fram, men sirkler seg fint inn igjen.

 

Neste gang så skal jeg prøve med avhopp for første gang. Virker som han har god kontroll på det andre.

Godt fornøyd med hunden, han er bare 4 mnd gammel...!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Leon har gikk onsdagen sitt 11. spor.

 

750m langt, 7 vinkler og sporet var lagt i ca 9-10 timer.

Klarer seg meget bra. Er ute av sporet 3-4 ganger, men sirkler seg inn med en gang. Tar 2 avhopp utenproblem, men akkeruat der sårleie var, der hadde han seg en sirkel rundt, så den ungikk han.

 

Det var en spordommer som hadde lagt sporet for meg, og om dette skulle vært en tellende prøve så hadde Leon stått til 1.premie med glans.

 

Bare 3 mnd igjen til han er gammel nok nå:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Leon sitt 15.spor.

Far min som sporligger

650-700m.

4 vinkler

2 avhopp

1 sårleie

Sporet lagt i 19-20 timer.

 

Starter som en rakkett, fram til første avhopp med vinkel. Her finner han nesten utgangen, men bommer akkeruat. Tar seg noen sirkler og kjem seg tilbake på sporet.

 

Går over en våtmarksmyr, her virker det som Leon er totalt uintressert i sporet. Går sakte og jobber ikke i det hele tatt. Men han kjem seg over myren, og då vart da plutslig bånn gass. Går så perfekt resten av sporet.

 

Leon er muligens blitt brukt for mye på hjortejakt i det siste der han har fått gått løs. Men virker som han trivest med blodspor fordiom. På GPS'n så går Leon nøyaktig 1 km på et spor som var ca 700 m langt. Så han jobber ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gratulere så mye ja!!!!! :D

 

Har du prøvd den på ferskspor og eller? :D Kordan gjekk det for deg???

 

dachsen min gjekk til 1premie på blod, men eg greier ikkje fersksporpøven! Forbaska iriterendes! Men har lakt opp til dette selv, slapp hun etter hjort før eg var ferdig med fersksporprøven, og da vi skaut noen hjorter for hu, er det pistring/los når vi nermer oss hjort under prøven! :mrgreen:

 

 

Men godt eg har fleire hunder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gratulasjonene:):)

 

Jeg har ikke gått "søk" etter fersk spor, men i høst under hjortejakten så klarte ikke jeg å dy meg, jeg slapp han 2 gonger, med 2 uttak. Totalt 11 (!) dyr ble observert på de 2 slippene. Var nokså heldig at det stod så mye hjort så tett. Var og nysnø!

 

Men Leon fant 1 hjort i høst. Dette var før jeg hadde slippet han.

Jeg og Leon var driver på et jag med 2 poster. Leon var då 7 mnd og gjekk løs rundt meg som den alltid hadde gjort. Eine posten får en spissbukk på post og skyter. Hjorten stikker avgårde men skytter melder om godt trefft hjort då den viste tydlig skuddtegn.

 

Jeg og Leon bruker ca 10 min til å komme oss fram til skuddsted. Mens jeg står å prater med skytteren så oppdager jeg at hunden ikke går rundt beina mine lengre. Ser på GPS at han er i full fart i fra oss, og plutslig slår han over på los. Ser på GPS at han er ca 400 m i fra oss og springer rundt å rundt inni et buskas! jaja, då ligger sikkert hjorten der då tenker jeg! Når jeg kjem bort, så tar hjorten av gårde, men jeg får slengt av gårde ett skudd som knuser ryggen på hjorten. 1 skuddet hadde gått rett gjennom bogen, ekspandert og alt. Må vist ha vært en super hjort e.l. :)

 

 

Så dette er den erfaringen Leon har på fersk spor. Jeg skal ikke begynne på ferskspor delen helt ennå. Skal prøve å få to 1.premier til slik at han er kvalifisert til Championat. Må ha et på ordinært sporstevne(minst).

 

Etter(om) jeg har fått de premiene tenkte jeg at jeg skulle begynne å trene på ferskspor i større grad:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Blodspor nr 20.

Ordinær sporprøve på Hope i regi av Nordhordland JFF.

Tar sporstarten fint, første vinkelen går bra, men kobler seg så over på ferskspor. Blir stoppet av dommeren etter 5 min og spør om vi er på blodsporet. Jeg sier at jeg trur at han er på hjortespor. Går tilbake der jeg tror vi hadde blodsporet sist gang. Desverre gjekk vi 10 m for kort. Men der jeg satt han på igjen så var det vist fersk hjortetråkk, så Leon sporer bra. Dum som jeg var trodde jeg kanskje at nå var han tilbake på blodsporet. Vi krysser faktisk blodsporet 1 gang uten at Leon merker det. Men når vi ( FLAKS) krysser blodsporet for siste gang, så kobler han seg innpå blodsporet og går rett på foten.

 

Han jobbet veldig bra hele tiden, men her må jeg ta mesteparten av skylden for at han gikk over på så mye ferskspor då han har fått lov til å spore ferskspor i det siste. ......

 

Det vart desverre ingen premie på Leon, altså 0.

Men det var spennende å være med på en slik konkurranse, så dette må vi trene mer på slik at det forhåpentligvis kjem til å gå bedre neste gang.

Link to comment
Share on other sites

er fåsåvidt sant nok, men jeg er ikke skuffet uansett om d ble 0 eller 3.premie.

For Leon jobbet bra hele veien, og det er en premie i seg sjøl :)

 

Litt flytting de neste ukene så skal jeg prøve å få meg med på flere ordinære prøver!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...