Jump to content

Problemer med lading av 6,5


Guest Sako338

Recommended Posts

For lite hold i kula er et mulig problem. hylsa skal ha hold i kula minst lik kaliber. På kuler med laaaang boat-tail kan dette være et problem. Husker i min start som hjemmelader at jeg hadde samme problemene.

Skikkelig hold i kula er et must for å få op trykket og få tetting.

Link to comment
Share on other sites

Istemmer med jerognal her. Dette lukter av for lite kulehold. Til sammenligning kan jeg nevne at jeg har omtrent samme MaxCOL som du på denne kula (82.2mm) og jeg har prøvd å sette kula til patronlengde 77mm. Minus den laange boat-tailen på Scenar kula (~5mm) gir det da en settedybde på 5.2mm. Da sotet det noe grusomt, dog var dette med N 160. Et lite dytt på kula en (1) mm ned, og vips så var det helt fint igjen. (Da ble jo settedybden 6.2mm, og det er fremdeles litt for lite ihht. litteraturen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også 123grs Scenar kule, vw N150, cci 200 og norma hylse. Husker ikke hvor lang den ferdige patronen er ( er på jobb så jeg får ikke sjekket)men jeg mener det er 75mm.....virkelig ikke sikker her så ta det med en klype salt. Men jeg vet at jeg bruker 41grs og har ingen tegn på høyt trykk. Disse patronene soter ikke og går veldig bra i min rifle, tikka t3 lite.

 

At du får høyt trykk kan vel kanskje komme av at 123grs scenar kulene er boat tail og du har kulene langt ut i halsen og dermed har dårlig "hold" i kula, når du trekker av så kan det være at bare tennhette trykket får kula til å løsne.

Dermed kan du få det samme som man får hvis man har for lite krutt i hylsa... er det "secondary explosion det heter"

 

Jeg bruker også Rcbs diesett til 6,5x55'n så der er det vell likt. Vil ikke komme med noen anbefaling men da JEG startet med 123grs scenar kula så satte jeg den så dypt at hele halsen klemmte om kula. Hold en kule på siden av hylsa for å se hvor langt inn du må sette kula.

 

Deretter ladet jeg meg opp, mens jeg nøye vurderte trykk, hastighet og selvfølgelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en del Lapua Scenar 123grs. i Sauer 200STR ved baneskyting. Ladet den til ca. 830m/sek (40,3grs. NC96M) og en patronlengde på 76-77mm, ingen soting. Tommelfingerreglen om at settedybden på kula bør være minst kulas diameter ser ut til å fungere godt i alle mine våpen (22-250, 6,5x55 og 375H&H).

Link to comment
Share on other sites

Bytt krutt, N150 soter fælt i en del kombinasjoner. Har sluttet å bruke N150 til 6,5 på grunn av dette. Ellers er det gode råd her, patronlengde ned mot 75-76mm for 123gr og 140gr kulene kan hjelpe en del.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

jeg er tung bruker av N150 i 6,5 med 139grs kuler. det jeg har merket der, er at ladninger som ikke soter når løpet er nytt begynner å sote når pipa blir mer slitt(mer friflukt...) så marginal er grensen mellom sot og ikke sot med mitt våpen. dvs om jeg lader med 38,5 grs på ny pipe, er jeg vel oppe i 39,5 grs med en slitt pipe. som et eksempel hadde jeg en periode ladet testladninger for en pipe. 37 grs sotet, det samme gjore 37,5 grs. 38 til 39 grs var ok, mens 39,5 grs begynte vise slemme trykktegn. forresten bruker jeg 139 og 140 grs matchkuler og COL 77-78mm.har mellom 2 og 5mm friflukt. alt etter som hvor slitt pipa er. å ammoen samler ca 25mm på 200m.

 

men utgangshastigheten er ikke mye å skryte av, den er på godt gammelt krag nivå ;)

dvs 760-780 msek

Link to comment
Share on other sites

ja når friflukt blir lengre(på samme patronelngde, dvs løpet er mer slitt) så går trykket på patronene ned, det kan gi soting.

om du da enten dytter kula lengre inn(mer friflukt, men mer trykk pga mindre innvenig volum i patronen) eller setter i mer krutt, vil du unngå soting.

 

var det klart hva jeg mente?

Link to comment
Share on other sites

Våpen ja. Hylsehalsen på patronene som er skutt målte nøyaktig det samme som fabriks patroner som er uskutt i hylse halsen. Ingen form for ekspansjons rom rundt hylsehalsen. Fikk tak i annet verktøy som var litt mer nøye enn den dritten jeg hadde. Gutta på jaktpartner Gjøvik som kom på sporet av det.

Dem hentydet noe om at det ikke var gjort finishen i kammeret under produksjon...

 

Kan hende at det er noe mer grums også, men nå blir det nytt kammer i hvertfall. Og jeg hadde en del tanke runder under ladingen når jeg testet. Presset hylsa, testet i kammeret. ok. satte i hette og testet i kammeret, ok. Fylte i krutt og satte i kule, så var det tungt å lukke sluttstykket.

Vi får se om sotet blir borte når jeg får igjen våpnet.

Vv N-140 og Norma 204 ga jo presist samme resultat som Vv N-150..

hehe har du probleme me lee diesett?

om du ikke får det til å funke kan du sende det til meg. jeg får det til å funke ;)

 

du har altså for trang hals i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...