Jump to content

Krieghoff Waldschutz


Arne Vegar

Recommended Posts

Så er drømmebørsa nesten i havn, mangler kun resterende finansiering og godkjent søknad fra en halvsovende politifunksjonær, som forøvrig presterte å si da jeg ringte at; "Det kan da ikke haste sånn med børsa, du trenger den jo ikke før til høsten..... Skal se hva jeg får til de neste ukene" :evil::evil::evil: ) Virka som typen som på pur faen legger vekk søknaden i ca 2 mnd hvis man begynner å hisse seg opp, så jeg må vel bare vente..

 

Nuvel,

 

børsa er en Krieghoff Waldschutz fra `56 i 2x kal 16/70 samt 7x57R med hakemontert 2,3-7X32 KAHLES. Ellers kan nevnes nydelig treverk, ihverfall iflg bildene, snellert på rifla, innstikkløp i 22 mag, sikte som slås opp ved spenning av rifla.

Hagleløpene spennes ved brekking og rifla som nevnt med oppspenner på kolbehalsen, greenersikring for hagleløpa.

 

Gikk noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for kjøpet, spesielt siden den er 54 år gammel... Bestemte meg for å ta sjansen, det er nå trossalt Krieghoff, det burde borge for kvalitet.

 

Får ikke lagt opp bilder pga mystisk kluss med pcn , men den kan beskues her : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22227849

 

Noen med erfaringer, ros eller ris, osv med sånne eller lignende? Noe å være obs på?

 

 

Så får vi håpe polizeien skynder seg så jeg får drømmebørsa i hus fortere enn f... og før jeg blir gal av venting :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :D Den så faktisk noe matt ut så det slo meg at den trengte litt olje...

Helt enig, det er helt utrolig at en slik formalitet skal ta 4 uker +... En kompis var i Bodø og leverte søknaden. Fikk beskjed om å sette seg litt og 10 min etter gikk han glad og lykkeig ut med innvilget søknad...

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at etterkrigstidens tyske drillinger ofte hadde varierende kvalitet, kanskje spesielt i Øst-Tyskland.

Hvis jeg har misforstått rett gjenopptok Krieghoff produksjonen etter krigen i daværende V-Tyskland, men er ikke sikker...

 

 

Ser her er enkelte med enorme kunnskaper rundt eldre våpen generelt og tyske drillinger spesielt, noen av dere med betraktninger etc rundt dette???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig er børsa kommet, men pga drittvær og garasjebygging etc har jeg ikke fått prøvd den før i kveld.

 

Kjerring og unger er borte, sola skinner og humøret på topp.

Lader opp Remington PSPCL og Norma FMJ, pakkeri bilen og legger i vei.

Glad og lykkelig stiller jeg opp blinker og ser for meg hvor bra dette skal bli.

Går tilbake og legger meg ned med anlegg og alt er som det skal, så....

 

KLIKK

 

Svarte f... osv tenker jeg, spenner opp på nytt og nytt klikk!!!

Jæv...%&&%¤¤... Bytter patron flere ganger men samme f hva jeg trør i klikker det...

 

Svarte heite :twisted::evil: %¤&&%#"##¤¤ i &%&%¤, det var da som !"%¤&/, banner så fuglene slutter å synge på det mest nordnorske du kan tenke deg...

 

Drar så hjem og prøver å sette hettene grunnere, men ikke f..., ingenting skjer.

 

Har jeg gått glipp av noe vesentlig i oppspenninga her eller er nåla rett og slett knekt?????

 

 

I tillegg greide jeg faenhakkemeg å lage et lite hakk i kolben.....

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med selger, og det skal sies, han ordner opp uten problemer. Børsa sendes i morgen tidlig, får håpe han ordner biffen snarest...

 

Var ikke merke i hettene naturlig nok, for nåla, viser det seg, er knekt. Tenkte først på kombinasjonen tynn krage/hettene satt for dypt men det var det ikke. Når jeg rister på baskylen skrangler det inni.....

 

Kjipt, men selger skal ha kudos for å ordne opp umiddelbart!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med flott børse, håper det ordner seg kjapt, så du får ein skikkelig testrunde med de, uten klikk. :)

 

Ellers så får eg legge til et takk for denne kommentaren her, fekk meg ein skikkelig latter før senga kaller. he, he, he.. :mrgreen:

Svarte heite :twisted::evil: %¤&&%#"##¤¤ i &%&%¤, det var da som !"%¤&/, banner så fuglene slutter å synge på det mest nordnorske du kan tenke deg...
Link to comment
Share on other sites

Ok... Krieghoff drillingene er jo vanligvis "Blitz action" alle tre låsene sitter på underbeslaget,, har en Trumpf .. den har "grisetryner" og løse tennstifter.

Spør om bilde på mail av låsen etter demontering..

3 skudd i testskive på angitt tid - samt riflestigning, er kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

[/quote="Ellers så får eg legge til et takk for denne kommentaren her, fekk meg ein skikkelig latter før senga kaller. he, he, he.. :mrgreen:

Svarte heite :twisted::evil: %¤&&%#"##¤¤ i &%&%¤, det var da som !"%¤&/, banner så fuglene slutter å synge på det mest nordnorske du kan tenke deg...

 

 

Hehe... Prøvde å illustrere stemningen i det det gikk opp for meg hva det antagelig skyldtes... Greier å smile over det nå :D

 

Uansett, børsa ble sendt ved første mulighet i morges.

Iflg selger hadde jeg antagelg børsa bortimot neste helg, han måtte tilpasse og testskyte osv.

 

Kommer sterkt tilbake med testrapport når grombørsa er kommet meg i hende atter en gang... Stay tuned

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, så er børsa testa.

 

Ladda opp Rem PSPCL 150 grs og SGK 150 Grs, tror det var 46 grs N160 i begge.

 

Fikk endel høydespredning rett over 10 ern, lurer på om det kan skyldes varmespredning, munningsvipp eller andre ting men slik ble det nå altså. Har og mistanke om at den er regulert med tyngre kuler enn 150 grs da treffa satt litt høyt...

Avslutta med et skudd på 50 og et på 100 m, og fikk treff på samme sted på begge blinkene, kan det tenkes at kulebanens høyeste punkt ligger mellom 50 og 100 m?

Innstikkløpet er en annen historie, treffa satt 20cm ned og til høyre, og det på 50m! Ikke vet jeg men jeg tror det er jævlig viktig at det settes til med samme moment hver gang, og at kammeret er tørt etc. Håper og tror det skyldes slike forskjeller, ellers er det ikke stort verd desverre....

 

Eneste nedturen er retikkelet, det er et slik med to grove stolper inn fra siden og en som kommer opp i midten med en spiss, etter mitt skjønn et lite brukbart retikkel....

 

Alt i alt en oppløftende dag, når skytteren venner seg med snellert og børsa som såden kommer dette til å bli rikig trivelig, det kom seg merkbart utover :D

Link to comment
Share on other sites

Typisk tysk retikkel nummer 1.

De er laget for jakt/skyting under dårlige lysforhold og krever litt trening for å bli vant med.

Jeg må innrømme at jeg slet såpass med den typen at jeg ga opp, men om man justerer dem så de fungerer som siktekornet på en banerifle og skyter med "rullende korn" så går det ganske greit.

Påstår de som sverger til den sorten altså... :roll:

 

Men det stemmer faktisk at de gir en god kontrast når man jakter under dårlige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Må bare få ut litt frustrasjon, syte litt etc her jeg sitter å tråler nettet etter drillinger...

 

Var så forferdelig intelligent å selge drillingen min tidligere i høst etter en downperiode hva jakt angår, vet ikke hva som gikk av meg... Trøster meg litt med at den var rett og slett litt for fin for de mange uværsdagene vi har her i nord, har det litt sånn med våpen at de må kunne brukes uansett vær etc, men det er nå litt surt alikevel...

 

Hvorom allting er, sitter jeg nå her og angrer (har vært med på mye rart i min tid, men dette er den ene av to ting her i livet jeg angrer på!!!) og ser ette ny drilling så øyet blir stort og vått...

Skal bruke våren på å finne en ny Krieghoff, sånn her kan jeg ikke ha det... :shock::)

Har kommet til at jeg er drillingmann på min hals, synd jeg måtte selge en prima børse for å skjønne det....... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Drilling er helt klart det morsomste våpenet jeg jakter med. Selv med alle de finurlighetene og kompromissene systemet fører med seg. Ingen jaktdag er kjedelig med en drilling på skuldra.

 

slb

 

PS: Lykke til med letingen og nyanskaffelse.

Link to comment
Share on other sites

Har sittet på egun og sikla, men det hjelper så lite når jeg ikke kan tysk.

Hadde faktisk tysk i 7 kl, trodde i ungdommelig tåpskap at dette var noe jeg fikk bruk for når jeg skulle ut i den store verden som sjømann, men det er sørgelig lite som sitter fremdeles...

 

Reisinga er jo og en liten bøyg med import, har forstått det slik at man må ned å hente og det er ikke så "beinpessa" her nordfra... Mye av vinninga koker nok bort da desverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...